Ile jest w Polsce samochodów elektrycznych? Znamy marki i dokładne statystyki

Pojazdy elektryczne są znane od dość dawna, jednak dopiero w ostatnich latach stają się coraz bardziej popularne. Zawdzięczają to m.in. niskim kosztom podróżowania. Jeśli nurtuje Cię pytanie, ile jest w Polsce samochodów elektrycznych, to zajrzyj do tego artykułu. Choć ich liczba ciągle rośnie, mamy dokładne dane za 2020 rok.

Samochody elektryczne w Polsce

Nie da się ukryć, że w Polsce z roku na rok przybywa samochodów elektrycznych, jeśli ciekawi Cię, ile tak naprawdę ich jest, to ten artykuł to dogłębnie wyjaśni. Przede wszystkim zaznaczmy, że dziś zajmiemy się tylko elektrykami z pominięciem hybryd, w końcu te drugie są w naszym kraju bardzo popularne i zagospodarowały już sobie sporą część rynku.

Elektryczny Carsharing w Polsce
Źródło: materiały prasowe innogy go!

Dane, które Wam zaprezentuję są zaczerpnięte z raportów IBRM Samar oraz CEPiK, które podsumowują 2020 rok. Okres całych 12 miesięcy w naszym kraju zamknęliśmy z wynikiem 9751 zarejestrowanych pojazdów, jeśli dodalibyśmy do tego hybrydy typu plug-in (o których co prawda miałem nie mówić) to ta liczba zwiększyłaby się do ponad 20 tysięcy. A z takimi konkretami pokonujemy już całe kontynenty, jak Afrykę, Amerykę Południową i mamy otwartą drogę do konkurowania, chociażby z Australią.

Jeśli zestawimy dane zarejestrowanych aut elektrycznych z rokiem 2019, to jest to wzrost o ponad 90%. Daje to naprawdę ciekawą wizję przyszłości, w której możemy zacząć gonić zachód. Tym bardziej że w naszym kraju powstaje coraz więcej ładowarek elektrycznych, a rząd zapowiada kolejne dopłaty. O tym ostatnim opowiem w dalszej części artykułu.

Elektryk z polskiego salonu czy zagranicy?

Z pewnością wielu potencjalnych kupców elektryków zastanawia się, czy kupić samochód elektryczny z polskiego salonu, a może lepiej poszukać czegoś za granicą? Pojazdy kupione w innym kraju są zazwyczaj powypadkowe, przez co nawet doliczając koszty sprowadzenia i naprawę, taka operacja wychodzi bardzo korzystnie. 

Jednak o dziwo Polacy decydują się na nówki sztuki z rodzimych salonów. Zgodnie z raportem, aż 72% pojazdów elektrycznych poruszających się po naszych drogach zostało kupionych w Polsce. Natomiast z zagranicy sprowadzonych zostało 28% aut.

Ile jest w Polsce samochodów elektrycznych?
Źródło: wysokienapiecie.pl

Jakie auta elektryczne wybierają Polacy?

Z danych zamieszczonych w systemie CEPiK wynika, że w ubiegłym roku w Polsce najpopularniejszy był jeden z najtańszych elektryków na rynku, mianowicie Nissan Leaf (1653 zarejestrowanych aut), na drugim miejscu uplasowało się BMW i3 (1492 zarejestrowanych aut), natomiast na trzecim Renault ZOE (495 zarejestrowanych aut).

W pierwszym TOP 10 znalazły się jeszcze pojazdy bardziej ekskluzywne jak Mazda MX-30, czy Mercedes EQC. O dziwo na podium zabrakło jednak Tesli (463 zarejestrowanych aut), zapewne spowodowane jest to stosunkowo wysoką ceną oraz brakiem punktów serwisowych (aby rozwiązać większe usterki, trzeba wybrać się aż do Berlina).

Samochody elektryczne w Polsce 2020 rok
Źródło: moto.pl

Jak wypadamy na tle całego świata?

Jak już wcześniej wspominałem, mamy więcej samochodów elektrycznych i hybrydowych niż na dwóch kontynentach, czyli Afryce i Ameryce Południowej. Mamy także więcej pojazdów od liczących blisko 1,5 miliarda mieszkańców Indii, a w przyszłym roku możemy wyprzedzić także Australię, w której elektryków przybywa znacznie wolniej niż w Polsce.

Niestety na tle Europy wychodzimy nadal bardzo słabo. Nie mówiąc już o takich światowych potęgach jak USA i Chiny. Tylko w tych dwóch krajach zarejestrowanych jest kolejno 1,7 miliona i 4,6 miliona aut elektrycznych. Te liczby faktycznie robią spore wrażenie. Wróćmy jednak do Europy i podsumujmy sobie, w jakich liczbach poszczególne kraje zamknęły 2020 rok.

  • Niemcy: 700 tysięcy zarejestrowanych aut
  • Norwegia: 480 tysięcy zarejestrowanych aut
  • Francja: 470 tysięcy zarejestrowanych aut
  • Wielka Brytania: 434 tysiące zarejestrowanych aut
  • Holandia: 297 tysięcy zarejestrowanych aut
  • Szwecja: 193 tysiące zarejestrowanych aut

Łącznie po całej Europie aktualnie jeździ 3,3 miliona elektryków, z tego 1,3 zostało zarejestrowanych do końca 2020 roku. Jak widzicie, nawet zestawienie razem całej Europy nie pozwala nam konkurować z obywatelami Republiki Chin.

Dopłaty do pojazdów elektrycznych w 2021 roku

Co może mieć duży wpływ na wybór samochodu elektrycznego jako głównego samochodu (tzw. daily car). Większość odparłaby, że są to zarobki. I nie sposób się z tym faktem nie zgodzić, jednak dużym silnikiem napędowym rozwijającym zainteresowanie autami ze wtyczką jest prawo. 

Holandia już pod koniec 2017 roku zapowiedziała, że idzie na wojnę z samochodami spalinowymi, a już w 2030 roku, w Królestwie Niderlandów będą sprzedawane tylko pojazdy z silnikami elektrycznymi. Trzeba przyznać, że ta wizja jest najbardziej zacna i chyba jedna z najbardziej postępowych w Europie.

Nissan Leaf hitem sprzedaży w Polsce
Nissan Leaf – hit sprzedażowy w Polsce. Źródło: materiały prasowe Nissana

W Polsce rozwój floty ze wtyczkami zamiast wlewu paliwa powinien także z roku na rok przyspieszyć. Wszystko za sprawą kolejnych dotacji, które rząd planuje wprowadzić. W 2020 roku dużą popularnością cieszył się program „Zielony samochód”, wspierający finansowo klienta indywidualnego.

Teraz od 4 stycznia trwa nabór do kolejnego projektu o nazwie „Zielony transport publiczny”, który przewiduje zmniejszenie emisji spalin przez komunikację publiczną. Jego głównym calem jest dofinansowanie miast w celu zakupu nowych autobusów, trolejbusów oraz stworzenia specjalistycznej infrastruktury.

W połowie lutego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował, że trwają pracę nad stworzeniem programów, które będą dofinansowywać osoby fizyczne oraz przedsiębiorców. W tym celu jednak są prowadzone żmudne rozmowy z Komisją Europejską w celu uzgodnienia warunków udzielania pomocy z funduszy unijnych.

Zgoda miała być wydana do końca marca, jednak do tej pory nie uzyskaliśmy żadnej wiadomości. Uruchomienie programów przewidziane jest w dalszym ciągu na pierwszą połowę 2021 roku.

Źródła: IBRM Samar, CEPiK, globenergia.pl

Przeczytaj także: