Gracze przeciw cyberbullyingowi

Cyberbulling to przemoc z wykorzystaniem technologii. Specjaliści mówią o internetowej agresji jak o epidemii. Rozszerzającej się chorobie zakaźnej niszczącej spokój i radość życia. Trudno uwierzyć, jak wiele osób dotyka problem agresywnych treści i jak poważna jest jego skala.

Cyberbulling – niecodzienna  codzienność

Naprawdę trudno uwierzyć w wyniki ankiety przeprowadzonej przez NIK. Jak wynika z danych, z cyberprzemocą online zetknęło się nawet 40% uczniów, blisko 30% rodziców i nawet 45% ankietowanych nauczycieli. Z hejtem, według raportu Mowa nienawiści, mowa pogardy spotkało się w sieci 54,3% dorosłych i aż 95,6% młodzieży w Polsce. A agresywne wiadomości tekstowe, posty, grafiki, zdjęcia czy memy z niszczącym psychicznie przekazem to rzeczywistość nawet 29% procent uczestników gier online.

Co ciekawe ludzie, często nie nazywają swoich agresywnych zachowań online przemocą. Zapytani czym jest agresja, bez wahania wymieniają: kopanie, bicie, szarpanie. Obelgi, obrażanie czy wyzwiska, zwłaszcza wyrażane online, często traktują jako żarty. Finał takich zabaw jest często zdecydowanie bardziej dramatyczny niż przegrana w grze komputerowej. Jak pokazują statystyki, niemal połowa dzieci, które popełniają samobójstwa, to ofiary bullyingu.

infografika cyberbulling

Koniec z cyberbullyingiem via Xbox Live

Nie ma wątpliwości, że wirtualnie przesyłana agresja otacza nas coraz częściej również w grach. Co ciekawe, na cyberbullying, nie ma zgody w gamingowym środowisku.

W październiku 2019 r. Microsoft dodał w Xboxie nową funkcjonalność pozwalającą graczom ustawić filtr wiadomości i oznaczać je jako dopuszczalne lub nieakceptowalne w kontakcie via Xbox Live. Aktualizacja zapewnia, każdej osobie, możliwość decydowania, co jest dopuszczalne, a co nie w wiadomościach tekstowych. Kontrolki można dostosować na czterech poziomach przyjazności.

Przyczyny wprowadzenia takiego rozwiązania wyjaśnił w wywiadzie Dave McCarthy, head of Microsoft’s Xbox Operations. Zwrócił uwagę, że wiele osób nie czuło się swobodnie, wyrażając swoje opinie w publicznym streamie. Dyskryminacja LGBTQ, napastowanie kobiet czy wręcz wykluczenie z racji na preferencje lub przekonania to zdarzenia, które wielu osobom skutecznie odbierały przyjemność wirtualnej rozrywki. Jeśli naprawdę chcemy w pełni wykorzystywać potencjał naszej platformy, nie może być miejsca na takie zachowania – powiedział.

Cyberbulling vs gra w magię pozytywnego świata

Nową perspektywę do gier wprowadziła, wydana 8 października 2019 roku, gra Concrete Genie. Zachęca bowiem graczy do tworzenia sztuki. Wskazuje tę aktywność, jako przeciwwagę dla nękania. Gra została stworzona przez wewnętrzne studio Sony: Pixelopus. Ma na celu zainspirowanie uczestników do przeciwdziałania negatywności kreatywnością. Projektant gry, Jing Li, wyjaśnił, że gra ma na celu pomóc użytkownikom doświadczyć bycia twórcą. Możesz być światłością i magiem świata. Chcemy, abyś czuł, że wypełniasz świat sztuką, kreatywnością i pozytywną energią – powiedział.

Gra pozwala wcielić się w Asha, prześladowanego nastolatka, który ucieka przed kłopotami poprzez ożywianie wyobraźni. Chłopak nasyca ciemne, zanieczyszczone miasto swoimi dziełami sztuki.

Prześladowanie jest najczęściej spotykane wśród nastolatków. Jednak Pixelopus ma nadzieję, że przesłanie Concrete Genie będzie rezonować z graczami w każdym wieku. Problem nie kończy się po opuszczeniu szkoły. Są różne smaki na wszystkich etapach życia – wyjaśnił dyrektor kreatywny Pixelopus, Dominic Robilliard.

Girls just wanna play games…

Ciekawy kontekst pokazuje też gra Shredded Secrets. Można powiedzieć, że jej mechanika i przesłanie to przekaz niemalże z epicentrum agresywnych relacji, ponieważ grę stworzyły 4 gimnazjalistki. Zaprojektowana przez nie fabuła ma na celu budowanie świadomości i akceptacji emocji rówieśników.

Gra pozwala postawić siebie zarówno w roli zastraszanego ucznia, jak i prześladowcy. Istnieją dwa aspekty zastraszania – powiedziała Gracie Clauson, jedna z twórczyń Shredded Secrets. Pierwszą postacią, którą odblokujesz, jest twoja główna bohaterka, Isabella. To ona jest prześladowana. Gdy przejdziesz przez kolejne poziomy, odblokujesz postać łobuza. Gimnazjalistki z Girls Make Games napisały tę grę podczas letniego obozu i serii warsztatów, które szkolą i inspirują wschodzące pokolenia kobiet w branży gier. Rozwój gry i jej dopracowanie było możliwe dzięki społeczności Kickstarter.

Shredded_Secrets_autorki_gry

Zespół twórczyń Shredded Secrets – Crystal Nelson, Gracie Clauson, Isadora Tiffe i Keira Munko – został uhonorowany jako Groundbreakers podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Dziewczyny.

screen_shredded_secrets

Gamers just wanna have fun…

Gry komputerowe mają ogromny potencjał zmiany postaw. Dają bowiem doświadczenia coraz bardziej zbliżone do realnego świata. Jak widać gamingowe środowisko, szuka sposobów przeciwdziałania agresji. Wykorzystuje nie tylko deklaracje, pogadanki czy super-nie-działające programy profilaktyczne. Gracze piszą i uczestniczą w rozgrywkach, w których najwyższą wygraną nie jest upokorzenie przeciwnika.

Gracze, w wirtualnej przestrzeni, mogą posmakować świata, w którym słowa piosenki Imagine Johna Lenona przechodzą ze sfery wyobrażeń ku realizacji. W piosence możemy usłyszeć:

imagine Lenona

Wyobrażam sobie, że gry, w których wartością jest otwartość na inność i przestrzeń budujących emocji, mogą zwiększyć grono pozytywnie (p)obudzonych and the world will be as one.

Źródła: BBC, JWT Intelligence, NIK, INNPoland, mobirank.pl