Przyczyny wprowadzenia takiego rozwiązania wyjaśnił w wywiadzie Dave McCarthy, head of Microsoft’s Xbox Operations. Zwrócił uwagę, że wiele osób nie czuło się swobodnie, wyrażając swoje opinie w publicznym streamie. Dyskryminacja LGBTQ, napastowanie kobiet czy wręcz wykluczenie z racji na preferencje lub przekonania to zdarzenia, które wielu osobom skutecznie odbierały przyjemność wirtualnej rozrywki. Jeśli naprawdę chcemy w pełni wykorzystywać potencjał naszej platformy, nie może być miejsca na takie zachowania – powiedział.
Cyberbulling vs gra w magię pozytywnego świata
Nową perspektywę do gier wprowadziła, wydana 8 października 2019 roku, gra Concrete Genie. Zachęca bowiem graczy do tworzenia sztuki. Wskazuje tę aktywność, jako przeciwwagę dla nękania. Gra została stworzona przez wewnętrzne studio Sony: Pixelopus. Ma na celu zainspirowanie uczestników do przeciwdziałania negatywności kreatywnością. Projektant gry, Jing Li, wyjaśnił, że gra ma na celu pomóc użytkownikom doświadczyć bycia twórcą. Możesz być światłością i magiem świata. Chcemy, abyś czuł, że wypełniasz świat sztuką, kreatywnością i pozytywną energią – powiedział.
Gra pozwala wcielić się w Asha, prześladowanego nastolatka, który ucieka przed kłopotami poprzez ożywianie wyobraźni. Chłopak nasyca ciemne, zanieczyszczone miasto swoimi dziełami sztuki.
Prześladowanie jest najczęściej spotykane wśród nastolatków. Jednak Pixelopus ma nadzieję, że przesłanie Concrete Genie będzie rezonować z graczami w każdym wieku. Problem nie kończy się po opuszczeniu szkoły. Są różne smaki na wszystkich etapach życia – wyjaśnił dyrektor kreatywny Pixelopus, Dominic Robilliard.