Aby zrozumieć historię tych wirtualnych klocków, musimy się cofnąć aż 2009 roku. To wówczas świat usłyszał po raz pierwszy o Minecrafcie oraz jej twórcy – Markusie „Notch” Perssonie. Pochodzący ze Szwecji twórca klockowego uniwersum od najmłodszych lat był zafascynowany cyfrowymi światami.
Jako nastolatek tworzył różne modyfikacje czy warianty gier, ale najbardziej zależało mu na zostaniu niezależnym twórcą. Przez lata wykreował kilka gier, ale to dopiero Minecraft rozsławił go w świecie gamingu i przyniósł mu miliardy dolarów przychodów.
Jego „Jaskiniowa Gra” (Cave Game), gdyż taki tytuł pierwotnie nosiła, miała nawiązywać do Dungeon Keppera czy Dwarf Fortress. Pierwsza wersja testowa gry została zaprezentowana 10 maja 2009 roku na kanale twórcy. 17 maja do oficjalnych testów została udostępniona przed-klasyczna wersja (Pre-classic), która od tego momentu była aktywnie rozwijana. W międzyczasie Persson powołał do istnienia Mojang Studios, które odpowiadało za dalszy rozwój gry.
Pełna wersja Minecrafta w formie Java Edition – którą pogrywała większość graczy – zadebiutowała 18 października 2011 roku w trakcie MINECON-u. Był to drugi oficjalny zlot fanów Minecrafta z całego świata, w którym wzięło udział ponad 5 tys. osób. Oprócz wspomnianej premiery zebrani goście mogli zdobyć pamiątkowe gadżety (traktowane dzisiaj niczym święte artefakty) czy wziąć udział w licznych zabawach.