Minecraft to jedna z tych gier, które odmieniły gaming na zawsze. Jego historia sięga blisko 15 lat ciągłego rozwoju i dodawania nowych klocków. Zadajmy sobie więc to ważne filozoficzne pytanie – kiedy powstał Minecraft i kto odpowiada za jego kwadratowy fenomen?
Aby zrozumieć historię tych wirtualnych klocków, musimy się cofnąć aż 2009 roku. To wówczas świat usłyszał po raz pierwszy o Minecrafcie oraz jej twórcy – Markusie „Notch” Perssonie. Pochodzący ze Szwecji twórca klockowego uniwersum od najmłodszych lat był zafascynowany cyfrowymi światami.
Jako nastolatek tworzył różne modyfikacje czy warianty gier, ale najbardziej zależało mu na zostaniu niezależnym twórcą. Przez lata wykreował kilka gier, ale to dopiero Minecraft rozsławił go w świecie gamingu i przyniósł mu miliardy dolarów przychodów.
Jego „Jaskiniowa Gra” (Cave Game), gdyż taki tytuł pierwotnie nosiła, miała nawiązywać do Dungeon Keppera czy Dwarf Fortress. Pierwsza wersja testowa gry została zaprezentowana 10 maja 2009 roku na kanale twórcy. 17 maja do oficjalnych testów została udostępniona przed-klasyczna wersja (Pre-classic), która od tego momentu była aktywnie rozwijana. W międzyczasie Persson powołał do istnienia Mojang Studios, które odpowiadało za dalszy rozwój gry.
Pełna wersja Minecrafta w formie Java Edition – którą pogrywała większość graczy – zadebiutowała 18 października 2011 roku w trakcie MINECON-u. Był to drugi oficjalny zlot fanów Minecrafta z całego świata, w którym wzięło udział ponad 5 tys. osób. Oprócz wspomnianej premiery zebrani goście mogli zdobyć pamiątkowe gadżety (traktowane dzisiaj niczym święte artefakty) czy wziąć udział w licznych zabawach.
Pierwsze wersje Minecrafta były darmowe i przez to zyskały wielką popularność, zwłaszcza wśród streamerów i youtuberów. Chcąc jednak zarobić na swojej grze, Notch zdecydował, że Od wersji 0.31 (grudzień 2009) dostęp do gry będzie kosztować 5 euro.
W ramach tej oferty nabywający zyskiwał całościowy dostęp do gry oraz możliwość pobierania nowych aktualizacji za sprawą wbudowanego launchera.
Kolejna podwyżka ceny dotyczyła wersji Java edition alpha v1.0.0 (czerwiec 2010) – wówczas cena wzrosła do 10 euro.
Notch 16 czerwca 2014 roku opublikował żartobliwy wpis na Twitterze z zapytaniem: „czy ktoś nie chce odkupić jego udziałów w Mojang Studios, bo znudziło mu się bycie hejtowanym przez próby zrobienia czegoś dobrze”.
Paradoksalnie na żart odpowiedział Microsoft, oferując Szwedowi zawrotne 2,5 miliarda dolarów za jego 71% własności studia. Persson nie odmówił i sprzedał swoje udziały, jednocześnie deklarując powrót do tworzenia mniejszych produkcji.
Całościowo Microsoft przejął pełne prawa do Minecrafta 15 września 2014 roku, gdy Notch razem z pozostałymi założycielami Mojang sfinalizowali umowę. Następnie cała ekipa założycielska opuściła studio i obecne Mojang Studios należy w 100% do Microsoftu, który od tego czasu aktywnie rozwija grę.