W roku modelowym 2020 firma Sony przewidziała w swojej gamie telewizorów OLED dwie główne serie: A8 oraz AG9. Ta druga to flagowe modele kontynuowane z roku 2019. Ta pierwsza zastępuje z kolei zeszłoroczną serię AG8. Co ciekawego znajdziemy w najbardziej przystępnych, choć nietanich OLED-ach Sony? Przeczytajcie naszą recenzję, a się dowiecie.
Sony KD-55A8 jest telewizorem OLED z ekranem o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli. W trakcie testu pracował pod kontrolą oprogramowania w wersji 6.4770.0615EUA. Telewizor wyprodukowano w kwietniu 2020 roku i pochodził z puli „sampli dziennikarskich” producenta.
Testy i pomiary przeprowadziliśmy na modelu o symbolu KD-55A8. Firma Sony zapewniła nas, że jest on technicznie identyczny i zapewnia taką samą jakość obrazu jak model KD-55A89 dostępny w sklepie x-kom.pl. Model 55A89 jest podrasowaną wersją handlową 55A8, bowiem posiada smuklejsze nóżki w jaśniejszym kolorze oraz pilota z podświetlanymi przyciskami.
Obudowa Bravii 55A8 przypomina połączenie dwóch dużych płyt: cieńszej i jednocześnie większej, będącej ekranem, oraz mniejszej, lecz grubszej, skrywającej elektronikę. Jakość wykonania jest bardzo dobra. Obudowa wspiera się na dwóch metalowych nóżkach, których konfiguracja pozwala na uzyskanie dwóch prześwitów: mniejszego (standardowego) oraz większego, pozwalającego umieścić pod ekranem soundbar. Pilota zdalnego sterowania wykonano z tworzywa sztucznego, ale jest to nowa konstrukcja, całkowicie inna niż w poprzedniku (55AG8).
Szerokość bocznego obramowania ekranu wynosi 8 mm, a szerokość samej ramki – 1,5 mm. Z kolei rozstaw nóżek to 99,9 cm (z przodu, przy standardowym, tj. niskim prześwicie).
W telewizorze zastosowano wyświetlacz OLED typu RGBW (WOLED), pochodzący od LG Display.
Z kolei w znacznie lepszym trybie własnym, średni błąd odwzorowania testowej próbki kilkudziesięciu barw wyniósł zaledwie 2,2, czyli 0,8 poniżej progu postrzegalności (3,0).
To doprawdy znakomity wynik, który świadczy o tym, że zdecydowana większość konsumentów nie odróżni kolorów na ekranie Bravii 55A8 od wzorca.
Temperatura barwowa bieli w trybie film wyniosła 6930 K – około 430 K więcej niż przewiduje norma. Oznacza to, że np. biel będzie lekko ochłodzona (tj. zaniebieszczona).
Pod kątem w poziomie kolory ulegają tylko nieznacznej degradacji. Choć dla przypadkowego obserwatora będzie ona praktycznie niezauważalna, to na jednolitej białej planszy da się zauważyć, że biel pod kątem zmienia jednak odcień na lekko zielonkawy. Nie jest to duży problem, ale piszę o tym z dziennikarskiego obowiązku, bowiem wielu recenzentów w ogóle tę kwestię pomija.
W subiektywnej ocenie ogólną reprodukcję barw przez 55A8 oceniam bardzo wysoko. Jest nawet lepiej niż w poprzedniku, tj. 55AG8.
Pokrycie przestrzeni UHDA-P3 (CIExy) wyniosło 95%, co jest również bardzo dobrym wynikiem.
Jak przystało na telewizor wysokiej klasy, dokładność odwzorowania poszczególnych barw w trybie HDR była bardzo wysoka.
Krótko mówiąc, pod względem reprodukcji barw, Sony 55A8 spisuje się znakomicie zarówno na treściach SDR, jak i HDR.
Każdy, kto widział telewizor OLED w akcji, zwłaszcza w ciemnym pomieszczeniu, wie, że czerń i kontrast są po prostu wybitne. Nie inaczej jest z Bravią 55A8. W związku z tym daruję sobie słowne superlatywy i zachęcę do przejrzenia galerii zdjęć z filmu Zjawa (Revenant, 2015).
Zanim to zrobię, dodam, że opcję poziom czerni trzeba zmienić z 50 na 51, aby pokazać wszystkie bardzo ciemne detale.
Uwaga! Aby zobaczyć szczegóły, poniższe zdjęcia proszę oglądać w ciemnym pomieszczeniu i/lub przy dużej lub nawet maksymalnej jasności wyświetlacza.
Jak widać, czerń pasów na dole i górze ekranu doskonale stapiała się z czernią pomieszczenia. Co więcej, w pierwszej scenie przy drzewie ciemne detale dosłownie zaskakiwały swoją ilością i klarownością. Dodam, że ciemny zarys linii drzew w głębi kadru, który na wielu telewizorach przepada z kretesem, na Bravii 55A8 jest doskonale widoczny. Brawo!
Ponadto, panel OLED w testowym egzemplarzu był niemal całkowicie wolny od pionowych pasów, co potwierdziły zarówno testy na planszach 1-5%, jak i testy na filmach. Kleksowanie (ang. OLED flashing) było widoczne tylko w materiałach naprawdę niskiej jakości i pod tym względem Bravia 55A8 nie różni się w zasadzie od poprzednika (55AG8). Ponieważ Sony 55A8 jest pierwszym przetestowanym przeze mnie telewizorem OLED A.D., 2020 nie mogę orzec, czy kleksowanie jest w nim większe, czy mniejsze niż u najnowszych rywali (testy OLED-ów LG, Panasonika i Philipsa jeszcze przede mną).
W ogólnej ocenie za czerń i kontrast wystawiam Bravii 55A8 piątkę z malutkim minusikiem (w starej szkolnej skali, czyli od dwójki do piątki). Krótko mówiąc, jest bardzo, bardzo dobrze.
W trybie HDR na planszy 10% maksymalna luminancja po 5 (słownie: pięciu) minutach pomiaru wyniosła 672 cd/m^2.
Przebieg luminancji w czasie był bardzo stabilny – powoli, lecz nieustannie rosła od początkowych 599 cd/m^2 do końcowych 672 cd/m^2. To zupełnie inne zachowanie niż w ubiegłorocznej Bravii 55AG8. Krótko mówiąc, w trybie HDR Bravia KD-55A8 zachowywała się dużo bardziej stabilnie od poprzednika (dla dociekliwych: niewielkie załamania krzywej to efekt uboczny okresowego wstawiania planszy resetujących działanie mechanizmu ochrony panelu).
Nie odnotowałem większych różnic w odwzorowaniu ruchu pomiędzy 55A8 a ubiegłorocznym 55AG8. Ostrość obrazów ruchomych wyniosła 600 linii (na 1080 maksimum). Największą ostrość obrazów ruchomych daje ustawienie Automat. lub Własny, czystość 1-2, gładkość 2, ale to ostatnie ustawienie nieco zbyt mocno upłynnia obrazy ruchome. Do pełni szczęścia przydałoby się więcej stopni upłynniania (gładkości), zwłaszcza jeden pośredni pomiędzy wartościami 1 a 2. Ogólnie jest bardzo dobrze, także ze względu na niewielką liczbę artefaktów upłynniania, ale do tego Sony zdążyła już nas przyzwyczaić.
Przyznam, że gdy w styczniu 2020 po targach CES poznałem specyfikację OLED-owych Bravii na rok 2020, byłem na firmę Sony trochę zły. Mam tu na myśli strategię firmy, w którego to gamie OLED-ów zabrakło miejsca na tańszego OLED-owego „golasa” pozbawionego grającego ekranu (Acoustic Surface), ale nadal wyposażonego w znakomity tor wizji tak dopieszczony przez japońskich inżynierów.
Jednakże gdy na przełomie czerwca i lipca 2020 r. włączyłem Bravię 55A8 po raz pierwszy, mój żal do Sony zniknął w okamgnieniu. Otóż wspaniały, klarowny środek, czyste wokale i prężny, lecz szybki bas sprawiły, że zapomniałem o uprzedzeniach i pomyślałem: „mój Boże, to przecież gra świetnie!”.
Działający w technice modów rozproszonych (ang. DML, distributed mode loudspeaker) ekran pobudzany do drgań za pomocą kilku wzbudników plasuje moim zdaniem Bravię 55A8 na samym szczycie 55-calowych OLED-ów. W żadnym innym telewizorze (oprócz oczywiście droższego 55AG9) dźwięk nie wydobywa się wprost z postaci na ekranie. W żadnym. Nawet tym, który ma pod ekranem grajbelkę renomowanej firmy jak B&W, JBL czy Onkyo. Czysta góra i klarowny środek pasma przewyższa jakością wiele soundbarów, które mają małe owalne przetworniki nadmiernie „odchudzające” głosy i wokale. W połączeniu z mocnym basem i poprawioną w stosunku do 55AG8 rozdzielczością góry pasma wszystko to sprawia, że Sony Bravia 55A8 jest jednym z najlepiej brzmiących telewizorów na rynku. To właśnie tylko w organicznych Braviach dźwięk i obraz stanowią jedno. Bravo, Bravia! Bravo!
Jedną z funkcji Bravii 55A8, na którą warto zwrócić szczególną uwagę, jest łagodna gradacja. Jest to rodzaj filtra usuwającego efekty posteryzacji widoczne na dużych płaszczyznach ekranu w postaci niepożądanych konturów. To niepożądane zjawisko najczęściej można spotkać podczas strumieniowania silnie skompresowanych treści z internetu (YouTube itp.). Dzięki łagodnej gradacji, Bravia 55A8 pozwala znacznie poprawić jakość tych treści. A w przeciwieństwie do rywali, którzy również mają funkcje o podobnej nazwie, Bravia jest dużo bardziej skuteczna. Nie wierzycie? W takim razie rzućcie okiem na animowanego GIF-a poniżej.
Robi wrażenie, nieprawdaż?
Opis funkcji Smart znajdziecie w teście modelu 55XH9505, który ma je identyczne jak 55A8.
Warto zaznaczyć, że:
Znakomita, głęboka i czysta czerń, wiernie odwzorowane kolory, stabilne i precyzyjne efekty HDR, wyjątkowo udane brzmienie – po prostu czego chcieć więcej? Dla mnie osobiście Sony Bravia 55A8 jest bardzo mocnym kandydatem na najlepszego 55-calowego OLED-a w roku 2020. Gorąco polecam, bo ulepszenia w stosunku do 55AG8 są bardzo duże.
Jeszcze raz informujemy, że testy i pomiary przeprowadziliśmy na modelu o symbolu KD-55A8. Firma Sony zapewniła nas, że jest on technicznie identyczny i zapewnia taką samą jakość obrazu jak model KD-55A89 dostępny w sklepie x-kom.pl. Model 55A89 jest podrasowaną wersją handlową 55A8, bowiem posiada smuklejsze nóżki w jaśniejszym kolorze oraz pilota z podświetlanymi przyciskami.
W teście wykorzystano program CalMAN firmy Portrait Displays.
Dlaczego matryca RGBW w Oledach jest OK , a taka sama w LCD jest nazywana „pseudo 4K”. Może to Pan wyjaśnić ?
RGBW określa tylko rodzaj subpikseli (barwę emitowanego przez nie światła). A przecież nie można zapominać o całkowitej liczbie subpikseli, która może być większa lub mniejsza i to pomimo nominalnie tej samej rozdzielczości (4K). W OLED-ach RGBW (LG WOLED) mamy ok. 33 mln subpikseli (po 4 na piksel). W typowych wyświetlaczach LCD 4K jest niemal 25 mln subpikseli (po 3 na piksel). Natomiast w LCD RGBW w mamy ich około 2/3 mniej, co obniża koszt produkcji, ale też i jakość obrazu. Dzięki technice „subpixel rendering” telewizory z matrycami LCD RGBW są w stanie „zdać” test na rozdzielczość 4K bo wykorzystuje on obraz monochromatyczny (biało-czarne linie), ale nie są w stanie poprawnie wyświetlić drobnych kolorowych detali tak, jak robią to „normalne” matryce 4K. Stąd określenie „pseudo 4K” (ang. „faux 4K”, „fake 4K”).
Jak testowany telewizor ma się w porównaniu z AG9?
Nie testowaliśmy jeszcze modelu AG9 i ciężko nam coś więcej powiedzieć bazując tylko na specyfikacji. Postaramy się również przetestować ten model OLED.
Witam jestem posiadaczem sony bravia a8 55 mam nadzieję że konsola ps5 będzie działać na telewizorze że brak hdmi 2.1 to nie problem
HDMI 2.1 potrzebne jest do grania w 4K 120fps. Podobno PS5 ma taka możliwość pytanie tylko czy developerzy będą z tego rozwiązania korzystać.
Na stronie producenta jest symbol gwiazdki pod 120fps * i sony pisze że dostępne w przyszłości po aktualizacji oprogramowania zwykły chwyt marketingowy, pytanie się nasuwa jedno kiedy tak naprawdę będzie ta przyszła aktualizacja hehe.
A bazują na specyfikacji który jest wg Was lepszy ?
Ciężko wskazać faworyta, gdyż producenci w specyfikacji nie wskazują zazwyczaj dokładnych parametrów. Tak na prawdę, decyzję będziemy w stanie podjąć dopiero po obejrzeniu i przetestowaniu obu modeli.
Kiedy porównanie do modelu AG9 ? W całym internecie nie znalalzem porownania obu telewizorow, a zastanawiam sie nad kupnem ktoregos z nich.
Postaramy się przetestować rownież model AG9.
I jak przetestowaliscie Państwo już model AG9?
Marzena, nie mieliśmy jeszcze okazji, jeśli pojawi się taka możliwość, to postaramy się o recenzję.
Hej,
Czy masz porównanie A8 z AG9? Cenowo wypadają podobnie, ale kompletnie nie wiem na który się zdecydować.
Postaramy się również wkrótce przetestować ten drugi model i wskazać różnice z A8.
Witam. Czy LG OLED55CX będzie dobrą alternatywą dla tego Sony?
Cześć,
Podbijam pytanie, stoję przed dylematem Sony A8 czy LG CX3
„wspaniały, klarowny środek, czyste wokale i prężny, lecz szybki bas” – LOL