Ranking najlepszych monitorów dla grafika i fotografa

Trudno wyobrazić sobie grupę, której wysokie wymagania co do jakości obrazu prezentowanego na ekranie byłyby bardziej uzasadnione niż w przypadku grafików i fotografów. Monitory dla tych użytkowników nie tylko muszą m.in. dobrze odwzorowywać kolory, ale także zapewniać komfortową pracę przez wiele godzin. Sprawdźcie jaki monitor będzie odpowiedni dla grafika oraz dla fotografa i ranking najlepszych modeli.

Odwzorowanie barw

Każdy chciałby, aby obraz prezentowany na ekranie monitora był jak najlepszej jakości, jednak istnieją grupy odbiorców, dla których ta jakość jest wyjątkowo istotna. W pracy grafika i fotografa ważne jest, aby wyniki ich pracy były jak najlepiej odzwierciedlone na monitorze.

Nowoczesny monitor dla grafika charakteryzuje się przede wszystkim wiernym odwzorowaniem kolorów. Zapewnia je między innymi odpowiedni typ matrycy, rodzaj zastosowanego podświetlenia oraz dobre pokrycie przestrzeni barw. Odwzorowanie kolorów powinno iść w parze z dostępnością szerokiej palety barw. Dla zawodowców wyjątkowo istotna jest przestrzeń AdobeRGB. Bardzo dobry monitor powinien oferować jej pokrycie w przynajmniej 90%.

Niezwykle istotny jest też rodzaj zastosowanej matrycy. Panele IPS oraz MVA cechuje bardzo wysoki poziom odwzorowania kolorów, wyrazista czerń, a także szerokie kąty widzenia – do 178° w pionie i w poziomie, co przekłada się na o wiele dokładniejsze odwzorowanie zdjęć.

Przy pracy z kolorem kalibracja jest koniecznością. Idealnie, aby monitor miał możliwość samodzielnej kalibracji lub też posiadać będzie odpowiednie certyfikaty.

Równomierne podświetlenie

Ma ona bardzo duży wpływ na właściwą ocenę ekspozycji na zdjęciu. Jeśli poszczególne sekcje matrycy mają zbyt dużą różnicę jasności, to nie możemy określić, czy światło na zdjęciu jest ustawione poprawnie, czy musi być w niektórych miejscach skorygowane. Szczególnie w monitorze fotograficznym podświetlenie musi być jak najbardziej równomierne. Przy obróbce zdjęć, gdzie wprowadzane są korekty np. jasności, właśnie trzeba mieć pewność, że nie mamy do czynienia z sytuacją, w której niektóre fragmenty ekranu świecą mocniej, a inne słabiej.

Przekątna, rozdzielczość i format

Wielkość ekranu zarówno dla grafika jak i fotografa ma niemałe znaczenie. Aby praca była komfortowa należy wybierać ekrany o wielkości od 24 cali w rozdzielczości co najmniej Full HD.

Te dwa parametry: wielkość ekranu i rozdzielczość muszą iść ze sobą w parze. Należy pamiętać, że na odbiór obrazu wpływa zarówno zbyt mały monitor z za dużą rozdzielczością, jak i odwrotnie – duży ekran ze zbyt małą rozdzielczością.

Jeśli chodzi o format, to jest to dość indywidualna sprawa. Wybór ekranu ultrapanoramicznego pozwala pomieścić kilka otwartych okien jednocześnie, a także nierzadko posiada funkcję podziału przestrzeni roboczej. Jest to więc dobra opcja przy wykonywaniu wielu zadań jednocześnie.

Warto także wybierać bezramkowe konstrukcje, dzięki czemu zestawiając ze sobą dwa monitory, można uzyskać ogromną, praktycznie nieprzedzieloną powierzchnię roboczą.

Wygoda użytkowania

Regulacja

Powyżej mowa jest o wynikach pracy grafika i fotografa, jednak żeby one się pojawiły najpierw okupione jest to żmudną i wielogodzinną pracą. Dlatego nie należy zapominać, że wygoda użytkowania jest w tym wypadku również niezwykle istotna.

Wobec tego ważne, aby monitor posiadał jak najwięcej możliwości regulacji. Obracanie, pochylanie, ustawienia wysokości – to wszystko jest niezwykle istotne, jeśli chodzi o komfort pracy. Przy obróbce zdjęć przydatna jest także funkcja PIVOT. Dzięki takiemu ustawieniu monitora można wyświetlić portret w orientacji pionowej na całym ekranie.

Właściwa powłoka ekranu

Najbardziej pożądana dla grafików i fotografów jest matryca matowa/satynowa. Dzięki niej podczas pracy na ekranie minimalizowane są niepożądane odbicia światła. Matryce błyszczące oprócz tego, że będą światło odbijać to dodatkowo powodują przekłamania w odwzorowaniu kontrastu i kolorów.

W monitorach przeznaczonych dla grafików i fotografów często instalowana są tzw. kaptury, których zadaniem jest ograniczenie wpływu światła na wyświetlany obraz.

Technologie ochrony wzroku

Podczas pracy warto zadbać nie tylko o jej jakość i swój komfort, ale także o ochronę wzroku. Wiele godzin spędzonych na wpatrywaniu się w najdrobniejsze szczegóły projektu czy fragmenty zdjęć podczas obróbki to bardzo duże obciążenie dla oczu. Dlatego warto aby monitor wyposażony był w technologie ochrony wzroku jak: redukcja szkodliwego niebieskiego światła oraz Flicker-free, czyli redukcja migotania obrazu.

Podsumowanie – jaki powinien być monitor dla grafika/fotografa?

  • Wiernie odzwierciedlający rzeczywiste barwy
  • Ekran matowy / satynowy
  • Przekątna ekranu – co najmniej 24”
  • Wygoda użytkowania – regulacja kątów nachylenia
  • Technologie ochrony wzroku
  • Dobra matryca – IPS lub MVA
  • Podświetlenie jak najbardziej równomierne.

Polecani producenci monitorów

Przy wyborze monitora, który posłużyć ma do pracy grafikowi lub fotografowi trzeba wziąć pod uwagę wiele kryteriów. Takie wyższe wymagania co do sprzętu wiążą się także z odpowiednio wyższym kosztem, jaki trzeba ponieść. Można jednak znaleźć przyzwoity monitor już w cenie do 1000 zł – takie rozwiązanie będzie idealne na sam poczatek przygody z grafiką czy fotografią. W poniższym rankingu uwzględnione monitory zostały podzielone na cztery półki cenowe: do 1000 zł, do 2000 zł, do 3500 zł i powyżej 3500 zł (ceny są aktualne na moment publikacji, z czasem mogą nieznacznie ulec zmianie). Wśród polecanych producentów znaleźli się: AOC, Acer, Dell, MSI, LG, BenQ, Lenovo, Nec, Eizo, Gigabyte oraz ASUS.

Monitory do 1000 zł

Monitory od 1000 zł do 2000 zł

Monitory od 2000 zł do 3500 zł

Monitory powyżej 3500 zł