Spaces, czyli Pokoje na Twitterze są coraz popularniejsze. Dowiedz się jak z nich korzystać i dołącz do naszych rozmów o technologii

W świecie social mediów możemy zaobserwować trend ukierunkowany na formaty audio. Oczywiście ma to związek z aplikacją Clubhouse. Konkurencja szybko zaczęła u siebie wprowadzać rozmowy na żywo, jednak nie wszędzie zostały one dobrze przyjęte. Wydaje się, że najlepiej udało się to Twitterowi, który stworzył swoje Spaces. Sprawdźcie, co to jest i jak działa.

Twitter Spaces, czyli Pokoje na Twitterze. Co to jest i dla kogo?

Jeszcze w 2020 roku Twitter zapowiedział pracę nad swoim formatem audio – Spaces, które swój finał miały mieć pod koniec kwietnia 2021 roku. Twitter Spaces umożliwia użytkownikom prowadzenie i uczestniczenie w konwersacjach audio na żywo w ramach tzw. przestrzeni (Spaces), choć w polskiej wersji nazwano to po prostu Pokojami.

aplikacja twitter na smartfonie

Na samym początku tworzyć je mogli tylko nieliczni użytkownicy. Pozostali mogli jedynie dołączać i przysłuchiwać się dyskusjom. Następnie, po kilku miesiącach testów funkcja ta została udostępniona wszystkim użytkownikom korzystającym z systemów Android i iOS. Pozostawał jednak jeden warunek: Pokoje na Twitterze mogli tworzyć tylko Ci użytkownicy, którzy posiadali co najmniej 600 obserwujących na tej platformie. Tę decyzję platforma tłumaczyła następująco:

Opierając się na tym, czego się do tej pory nauczyliśmy, te konta prawdopodobnie będą miały dobre wrażenia z prowadzenia rozmów na żywo ze względu na ich obecną publiczność. Zanim udostępnimy wszystkim możliwość tworzenia przestrzeni, skupiamy się na zdobywaniu dodatkowych informacji, ułatwianiu odkrywania przestrzeni i pomaganiu ludziom cieszyć się nimi z wielką publicznością.

Jednak z czasem także to ograniczenie zostało zniesione i teraz Pokoje mogą otwierać bez wyjątku, wszyscy użytkownicy Twittera.

Zgodnie z założeniem Spaces/Pokoje są przeznaczone do małych i intymnych rozmów z kilkoma innymi osobami lub do dużych dyskusji z tysiącami słuchaczy. Od połączenia się z ulubionym muzykiem po dyskusje o grze, lub skomentowanie najnowszych wiadomości – tematów, które możesz poruszyć z osobami, które znasz lub które chcesz poznać, jest nieskończenie wiele.  

Jak działają Pokoje na Twitterze?

Aby otworzyć własny Pokój na Twitterze wystarczy kliknąć w pływający przycisk po prawej stronie ekranu i wybrać ikonę Pokoi z rozwijanego menu. Następnie możecie nadać nazwę dla Waszego pokoju i określić tematykę dyskusji. Potem pozostaje już tylko zaprosić osoby. Możecie także zdecydować, czy chcecie by był on otwarty dla każdego chętnego.

Gdy ktoś, kogo obserwujemy otwiera swój Pokój lub wypowiada się w nim, u góry głównego widoku aplikacji, będzie widoczne fioletowe kółko. Dołączając do grupy jako słuchacz, możemy reagować na to, co słyszymy, za pomocą emotikonów, sprawdzać wszelkie przypięte tweety, tweetować, rozmawiać z grupą lub prosić o zabranie głosu. 

Gdy decydujemy się czynnie wziąć udział w rozmowie, oprócz samego mówienia możemy przypiąć tweety do Pokoju, włączyć napisy, aby wszyscy mogli śledzić to, co mówimy i tweetować, by inni użytkownicy dołączyli.

Kiedy samodzielnie otwieramy jakiś Pokój możemy kontrolować jej przebieg: decydować, kto mówi, zapraszać ludzi do przyłączenia się.

Podczas jednego spotkania w danym pokoju może przemawiać nawet 11 zmieniających się mówców, a liczba słuchaczy pozostaje nieograniczona.

Twitter wspomina o kwestii bezpieczeństwa. W celu jej zapewnienia wbudowano kontrolę bezpieczeństwa dostępną dla gospodarzy i prelegentów. Na przykład, jako gospodarz możemy kogoś wyciszyć i zabrać mu mikrofon lub całkowicie usunąć z danego Pokoju. Wprowadzono także możliwość jednoczesnego wyciszania wszystkich uczestników spotkania oraz stronę zarządzania, która ułatwia prowadzenie Pokoju.

Twitter Spaces vs Clubhouse – kto zwycięży?

Pozornie Twitter Spaces i Clubhouse wyglądają podobnie pod względem projektu i funkcji. Jednak, chociaż Clubhouse z taką funkcją zaprezentował się pierwszy to Spaces w kilku funkcjach już ma przewagę. Pierwsi użytkownicy szybko to zauważyli:

Ludzie już korzystają z Twittera, aby porozmawiać o tym, co się dzieje. Clubhouse natomiast swoją popularnością zaskoczył chyba samych twórców i zanim stał się dostępny dla wszystkich użytkowników (początkowo mogli korzystać z niego tylko Ci, którzy posiadali zaproszenia i korzystali ze sprzętów Apple), konkurencja zdążyła już stworzyć własne wersje formatu audio.

Po ponad roku od powstania Clubhouse widać, że niestety potencjał, jaki ewidentnie drzemał w tej aplikacji, nie został wystarczająco szybko wykorzystany, a wielu użytkowników otwarcie przyznaje, że przeniosło się na Twittera. Dlatego wydaje się, że możemy mówić, że Twitter wyszedł z tej bitwy o użytkowników zwycięsko.

Technologiczne rozmowy na Twitterze

Na koniec mamy dobrą wiadomość dla wszystkich miłośników technologii. Nasi redaktorzy w każdy czwartek będą uczestniczyć w technologicznych rozmowach na Twitterze. Pierwsze takie wydarzenie odbędzie się już jutro, czyli 17 lutego o godzinie 19:00. Tematem dyskusji będą smartfony. Wspólnie zastanowimy się, czy będą w stanie nas jeszcze czymś zaskoczyć w przyszłości.

Do usłyszenia na Twitterze!