Spaces, czyli rozmowy audio prowadzone na żywo na Twitterze są teraz dostępne (prawie) dla wszystkich

W świecie social mediów od kilku miesięcy możemy zaobserwować wyraźny trend ukierunkowany na formaty audio. Oczywiście ma to związek z niespodziewanie dużą popularnością aplikacji Clubhouse. Jeśli chodzi o konkurencję, mocnym rywalem wydaje się Twitter ze swoim Spaces. Teraz utworzyć swoje Spaces mogą (prawie) wszyscy użytkownicy systemu Android i iOS. Sprawdźcie, co to jest i jak działa.

Twitter Spaces – co to jest i dla kogo?

Clubhouse zapowiedział, że testuje już aplikacje dla użytkowników z Androidem. To oznacza, że od uruchomienia tej wyczekiwanej aktualizacji dzieli nas już tylko kilka tygodni, a może nawet dni. Możemy przypuszczać, że twórcy pracują nad tym w pocie czoła, gdyż konkurencja dosłownie depcze im po piętach.

Jeszcze w zeszłym roku Twitter zapowiedział pracę nad swoim formatem audio – Spaces, które swój finał miały mieć pod koniec kwietnia 2021 roku. Twitter Spaces umożliwia użytkownikom prowadzenie i uczestniczenie w konwersacjach audio na żywo w ramach tzw. przestrzeni (Spaces). Do tej pory tworzyć je mogło tylko niewielu użytkowników. Pozostali mogli jedynie dołączać i przysłuchiwać się dyskusjom.

Teraz już wiemy, że po kilku miesiącach testów funkcja ta jest dostępna na Andorida i iOS. Jest jednak jeden warunek: Spaces na Twitterze mogą tworzyć Ci użytkownicy, którzy mają co najmniej 600 obserwujących na tej platformie. Tę decyzję platforma tłumaczy następująco:

„Opierając się na tym, czego się do tej pory nauczyliśmy, te konta prawdopodobnie będą miały dobre wrażenia z prowadzenia rozmów na żywo ze względu na ich obecną publiczność. Zanim udostępnimy wszystkim możliwość tworzenia przestrzeni, skupiamy się na zdobywaniu dodatkowych informacji, ułatwianiu odkrywania przestrzeni i pomaganiu ludziom cieszyć się nimi z wielką publicznością”.

Spaces są przeznaczone do małych i intymnych rozmów z kilkoma innymi osobami lub do dużych dyskusji z tysiącami słuchaczy. Od połączenia się z ulubionym muzykiem po dyskusje o grze, lub skomentowanie najnowszych wiadomości – tematów, które możesz poruszyć z osobami, które znasz lub które chcesz poznać, jest nieskończenie wiele.  

aplikacja twitter na smartfonie

Jak działają Spaces?

Gdy ktoś, kogo obserwujemy otwiera swoje Spaces lub wypowiada się w nim, u góry głównego widoku aplikacji, będzie widoczne fioletowe kółko. Dołączając do grupy jako słuchacz, możemy reagować na to, co słyszymy, za pomocą emotikonów, sprawdzać wszelkie przypięte tweety, tweetować lub rozmawiać z grupą lub prosić o zabranie głosu. 

Gdy decydujemy się czynnie wziąć udział w rozmowie, oprócz samego mówienia możemy przypiąć tweety do Spaces, włączyć napisy, aby wszyscy mogli śledzić to, co mówimy i tweetować, by inni użytkownicy dołączyli.

Kiedy samodzielnie otwieramy Spaces możemy kontrolować jej przebieg: decydować, kto mówi, zapraszać ludzi do przyłączenia się.

Podczas jednego spotkania w Spaces może przemawiać nawet 11 zmieniających się mówców, a liczba słuchaczy pozostaje nieograniczona.

Twitter wspomina o kwestii bezpieczeństwa. W celu jej zapewnienia wbudowano kontrolę bezpieczeństwa dostępną dla gospodarzy i prelegentów. Na przykład, jako gospodarz możemy kogoś wyciszyć i zabrać mu mikrofon lub całkowicie usunąć z danego Spaces. Niedawno dodano także możliwość jednoczesnego wyciszania wszystkich oraz nową stronę zarządzania, która ułatwia prowadzenie Spaces.

Kolejne funkcje w Spaces już wkrótce

Twitter nie spoczywa na laurach i w najbliższym czasie zapowiada kolejne nowości i udogodnienia w tej funkcji. Możemy spodziewać się m.in.:

  • Płatnych miejsc na spotkaniach. Przygotowanie się do spotkania i poprowadzenie go zajmuje sporo czasu. Do tego przekazywanie wiedzy w normalnych warunkach często jest odpłatne. Czemu inaczej miałoby być na Twitterze? Dlatego właśnie platforma chce dać twórcom możliwość monetyzacji. Gospodarze będą mogli ustalać ceny biletów i ustawiać limit uczestników. Większość z uzyskanych w ten sposób pieniędzy będzie wskakiwała do portfela organizatora, jednak Twitter także oczywiście planuje pobierać za to niewielką prowizję;
  • Planowania spotkań i ustawiania przypomnień. Aby ułatwić śledzenie, co się dzieje i kiedy, będzie można planować i ustawiać przypomnienia o nadchodzących Spaces;
  • Możliwości dzielenia obowiązków prowadzącego z innymi uczestnikami oraz przekazywania pałeczki hosta komuś innemu.
  • Nowych sposobów na znajdowanie Spaces. Ta funkcja jest właśnie w fazie testów.

Twitter Spaces vs Clubhouse – kto zwycięży?

Pozornie Twitter Spaces i Clubhouse wyglądają podobnie pod względem projektu i funkcji. Jednak chociaż Clubhosue z taką funkcją zaprezentował się pierwszy to Spaces w kilku funkcjach już ma przewagę. Wydaje się, że pierwsi użytkownicy się zgadzają:

Ludzie już korzystają z Twittera, aby porozmawiać o tym, co się dzieje. Clubhouse natomiast jest nową aplikacja i dopiero buduje bazę swoich użytkowników. Dopiero okaże się, jak pełne uruchomienie Twitter Spaces wpłynie na popularność Clubhouse.