Kto dba o prywatność w mediach społecznościowych?

Nowa generacja użytkowników bardziej świadomie podchodzi do kwestii budowania relacji w społecznościach niż ogłuszeni nieograniczonym streamingiem treści Millenialsi. Młodsi użytkownicy unikają niekończących się list przyjaciół na rzecz pielęgnowania połączeń bardziej prywatnych i opartych na autentycznych relacjach.

„Z” jak zdrowiej

Napędzani rosnącym pragnieniem prywatności, autentyczności i dobrego samopoczucia, młodzi ludzie szukają sposobów na cyfrową interakcję tylko z najbliższymi znajomymi. Robią to poprzez małe społecznościowe komunikatory, takie jak nowa aplikacja Threads z Instagrama. Korzystają też z niszowych grup zainteresowań na Discord. Chętnie używają również, promowanej na Facebooku, funkcjonalności grup zainteresowań. 

„Zetki” zaczynają świadomie rezygnować z bycia non stop online i kreowania najlepszej wersji siebie dla nieograniczonej grupy odbiorców. W ankiecie na temat poczucia bezpieczeństwa w mediach społecznościowych, przeprowadzonej wśród 1500 osób z pokolenia „Z” w Wielkiej Brytanii, respondenci stwierdzili, że platformy takie jak Instagram wywierają zbyt dużą presję na użytkowników. Napędzają kult wyświetlania w Internecie idealnego wizerunku. Wielu użytkowników zastanawia się nad wpływem takiej presji na zdrowie psychiczne i zaczyna wylogowywać się ze stałej obecności online.

dziewczyna korzysta z telefonu

Mniej znaczy więcej, czyli jak dbać o prywatność w mediach społecznościowych

Sposobem zatrzymania coraz mniej ekshibicjonistycznych użytkowników w mediach społecznościowych stają się narzędzia ograniczające strumień prywatnych informacji do listy najbliższych nam osób. W październiku 2019 r. pojawił się Instagramowy Threads. Użytkownik samodzielnie decyduje, kto może się z nim skontaktować w tej aplikacji. Dodatkowo aplikacja ma pomóc w płynniejszym przekazywaniu informacji naszym prawdziwym powiernikom, a nie setkom obserwujących nas osób. Znajomi mogą również łatwo pozostać w kontakcie przez cały dzień, nawet jeśli nie mogą rozmawiać, dzięki funkcji o nazwie Auto Status. Po jej włączeniu dostajemy powiadomienia, czy użytkownik jest w ruchu/ uczy się lub aktualnie przeżuwa. 

Podobne zmiany możemy zauważyć w Tumblr. Platforma ta jest znana z rozwijania niszowych społeczności w celu kreatywnej ekspresji. Obecnie bada sposoby na uczynienie publicznych grup czatowych podstawowymi elementami swojego repertuaru. W listopadzie 2019 r. Thumblr zaczął testować możliwość prowadzenia dyskusji dotyczących wyjątkowo hermetycznych hobby czy pasji, zachęcając liderów opinii do ich promowania.

Real Snapchat Friends

Trend kontaktowania się z osobami, które są nam naprawdę bliskie, dostrzega większość społecznościowych gigantów. W lipcu 2019 r. Snapchat wykorzystał swoją pierwszą globalną kampanię, aby pokazać, w jaki sposób platforma pomaga członkom rodziny i przyjaciołom z całego świata utrzymywać bliskie kontakty. Dyrektor marketingu Snap Inc, Kenny Mitchell, powiedział Adweekowi, że kampania Real Friends pokazuje, iż Snapchat jest naprawdę odpowiedzią na najważniejsze wyzwania mediów społecznościowych. Kampania ma na celu pokazać siłę przyjaźni i świętować możliwość nieskrępowanego wyrażania siebie, gdy jesteś z prawdziwymi przyjaciółmi.

   

Wcześniej Snap uruchomił Bitmoji Party, wieloosobową grę mobilną z wirtualnymi awatarami użytkowników, która oferowała alternatywną przestrzeń do interakcji z najlepszymi przyjaciółmi.

Prywatność w mediach społecznościowych dodaj do ulubionych

Giganci mediów społecznościowych zauważają, że jeśli nie dopasują się do trybów, jakie preferują, coraz bardziej ceniące intymność, Zetki, stracą użytkowników. A to oni są najbardziej atrakcyjni dla reklamodawców. Coraz częściej, aby przekonać do zakupu, marketerzy potrzebują dostać się do zamkniętych grup. A to nie wydarzy się bez zbudowania relacji opartej na wiedzy lub rzeczywistej sympatii czy zaufaniu.

Sposób działania  ewoluuje, ponieważ gdy przechodzimy do mniejszych, zwartych grup o podobnych zainteresowaniach, zyskujemy nowe możliwości nawiązywania bardziej świadomych i autentycznych połączeń. Wówczas marketerzy nie mogą spamować klientów nachalną reklamą.

Nie współdziel czkawki

Reklamodawcy nie są jednak jedyną bolączką internetowego streamu. Poradników, jak w 5., 10. czy 15. krokach zadbać o swoją prywatność w mediach społecznościowych znajdziemy mnóstwo. Podobnie jak doniesień o stalkingu, agresywnych atakach lub wręcz szantażach robionych przez osoby, których pasją stało się uprzykrzanie życia innym. Rośnie również liczba doniesień, o tym jak wiele osób ma problemy psychiczne w związku z lękiem przed odrzuceniem. 

Młodsze pokolenie „Z”, zawężając swoje preferencje udostępniania prywatnych treści, może uspokoić wszechobecny streaming obiadów i wakacji Millenialsów. Nie sposób odmówić, że zapewne w momencie konsumpcji owe doświadczenia były pyszne. Warto jednak pamiętać, że częstotliwość ich udostępniania i zasięg wszem wobec może odbić się współdzieloną czkawką. 

Źródło: „The Future 100” an annual report by wunderman thompson intelligence, forecasting what’s in store for 2020 in 100 snackable trends, THE VERGE