Jak przygotować rower do sezonu? Porady i wskazówki

Lato coraz bliżej, a to odpowiednia pora, by wyciągnąć rower i wybrać się na wycieczkę. Jednoślad trzeba jednak odpowiednio przygotować, żeby jeździło się wygodnie i bezpiecznie. Nieważne, czy jest to zaawansowane kolarstwo czy rekreacyjny wypad – pojazd musi być sprawny. Sprawdźcie, jakie czynności trzeba wykonać, by przygotować rower do sezonu, a także co może przydać się na wycieczkę.

Jak przygotować rower do sezonu? Po pierwsze – przegląd techniczny

Rower, który przezimował gdzieś w piwnicy, trzeba doprowadzić do odpowiedniego stanu technicznego. Jeśli ogólnie dbacie o swój jednoślad, roboty nie powinno być wiele. Z niektórymi naprawami poradzicie sobie sami, a inne lepiej przeprowadzić w serwisie rowerowym. Jeśli tylko przegląd techniczny nie ujawni konieczności wymiany jakiejś części, serwisant nie powinien wziąć za usługę więcej niż 200-300 zł.

Warto jednak podejść do tematu poważnie – usterka gdzieś w środku lasu może być, łagodnie mówiąc, problematyczna, nie wspominając już o kwestiach bezpieczeństwa. Ale nim zabierzecie się za przegląd, dajcie rowerowi nowe życie i umyjcie go po zimie.

Czyszczenie i smarowanie łańcucha

Do czyszczenia łańcuch najlepiej zdjąć, a najłatwiej zrobić to używając spinki. Wtedy łańcuch należy wrzucić do pojemnika lub naczynia z wlaną benzyną ekstrakcyjną, wymieszać i pozostawić na kilka godzin. Nie każdy jednak ową spinkę ma zamontowaną. Jeśli łańcucha nie zdejmujecie do czyszczenia, wtedy wystarczy przetrzeć go szmatką nasączoną odtłuszczaczem. Metoda może mniej efektywna, ale wystarczająca.

Czysty łańcuch trzeba nasmarować i warto zrobić to olejem, który przeznaczony jest do łańcuchów rowerowych. Do tej pory korzystałem z preparatów Finish Line lub Shimano i zdecydowanie mogę je polecić. Nie warto iść na łatwiznę i wykorzystać zwykły smar, ponieważ będzie zbierał brud. Oleje przeznaczone do łańcuchów innych niż rowerowe są przeznaczone do pracy w innych warunkach i niekoniecznie przyniosą oczekiwany efekt.

łańcuch w rowerze

Sprawdzenie stanu hamulców

Pora zabrać się za hamulce i chyba nie muszę wspominać, jak ważny jest to element roweru. Stan hamulców można sprawdzić dość łatwo – wystarczy je zacisnąć i próbować poruszać rowerem w przód i w tył. Jeśli skutecznie zablokuje to koła, oznacza to, że możecie się ostrożnie przejechać. Hamulce nieco inaczej będą pracować pod obciążeniem. Kiedy rower i podczas tego testu zatrzymuje się poprawnie, hamulce są w dobrym stanie. Jeśli uważacie, że rower powinien hamować mocniej, koniecznie trzeba podjąć odpowiednie kroki.

W przypadku klocków hamulcowych warto sprawdzić ich zużycie – mają specjalne nacięcia i jeśli są słabo widoczne (lub nie ma ich wcale), oznacza to, że pora wymienić klocki. Hamulce tarczowe często wystarczy wyczyścić, korzystając z benzyny ekstrakcyjnej lub specjalnego preparatu. Warto sprawdzić też naciągnięcie linki hamulcowej – pomóc może jej skrócenie.

Jeśli nie czujecie się pewni, czy hamulce w Waszym rowerze działają odpowiednio, warto wybrać się do serwisu. Oszczędzanie na bezpieczeństwie nigdy się nie zwraca.

hamulec tarczowy w rowerze

Sprawdzenie stanu opon

Bardzo ważne jest sprawdzenie stanu opon, ponieważ oprócz komfortu jazdy wpływają także na bezpieczeństwo. Jeśli opona nie ma już bieżnika lub jest popękana, nie ma co się zastanawiać i gumę trzeba wymienić. Z uciekającym powietrzem można sobie poradzić, montując dętkę. Choć już sam fakt, że ciśnienie w oponie spada, świadczy o tym, że jest z nią coś nie tak i warto zastanowić się nad wymianą.

O utrzymywaniu odpowiedniego ciśnienia w oponach również nie można zapominać. Oprócz wygody wpłynie to także na zużywanie się bieżnika. Zalecany zakres ciśnienia znajduje się z boku opony. Jeśli nie macie pompki, wybierzcie się na stację benzynową. Na większości z nich znajdziecie kompresor i jeśli tylko końcówka będzie pasować – napompujecie opony.

Dokręcenie śrub

Nim wybierzecie się na wycieczkę, sprawdźcie, czy mechanizmy i śruby nie poluzowały się. Jeśli tego wymagają, trzeba je dokręcić. Luzy mogą doprowadzić do uszkodzenia części, a to już zupełnie niepotrzebne koszty. Nie muszę chyba wspominać, że takie niedopatrzenia to igranie z losem, ponieważ wtedy sami prosicie się o wypadek.

Z czym warto udać się do serwisu rowerowego?

Nie wszystkie czynności przygotowujące rower na lato wykonacie sami. Szczególnie jeśli nie macie wiedzy i narzędzi, dzięki którym równie dobrze sami moglibyście otworzyć serwis rowerowy. Nie każdy z nas ma też czas, żeby samemu doprowadzić rower do odpowiedniego stanu. Jakie czynności warto powierzyć serwisowi?

Centrowanie kół

Potocznie mówi się, że koła, które nadają się do centrowania, robią ósemki. By sprawdzić, czy faktycznie tak jest, odwróćcie rower do góry nogami. Koła powinny obracać się prosto, bez odchyleń na boki. „Ósemkowanie” z czasem będzie się zwiększać i jeśli to zaniedbacie – skończy się wymianą całego koła.

By wycentrować koła, najlepiej udać się do serwisu. Profesjonalne narzędzia do centrowania kół kosztują kilkaset złotych. Sami możecie poradzić sobie, jeśli posiadacie klucz do nypli, a więc narzędzie do dokręcania szprych.

Regulacja przerzutek

Sama regulacja ma przede wszystkim sprawić, że mechanizm wrzuci odpowiednią przerzutkę, łańcuch nie będzie spadał i unikniecie samoistnej zmiany biegu podczas jazdy. Nie jest to jednak tak łatwa sprawa, jak mogłoby się wydawać. A może nawet nie tyle trudna, ile wymagająca cierpliwości i trochę wiedzy.

Jeśli chcecie spróbować sami, potrzebny będzie Wam śrubokręt krzyżakowy, klucz imbusowy, a także coś, co umożliwi Wam powieszenie roweru – regulacje najlepiej wykonać z kołami w powietrzu. Jeśli nie macie stojaka na rower, wystarczy trzepak i zaczepienie jednośladu o siodełko.

By wyregulować przerzutki, śrubki H i L należy dokręcać lub odkręcać tak, by łańcuch znajdował się na środku zębatki na różnych przełożeniach. Nie powinien też ocierać się o mechanizmy, ani spadać. Mniej więcej co pół obrotu śruby należy zakręcić korbą, by zobaczyć, jaki efekt przynoszą Wasze modyfikacje. Operacja może potrwać, nim zobaczycie, że przerzutki zaczynają działać tak, jak powinny.

korba w rowerze

Smarowanie, czyszczenie i regulacja innych elementów

Oprócz łańcucha rower to także wiele innych elementów, którymi trzeba się zająć. Warto sprawdzić stan linek i pancerzy – nie powinny być pokryte rdzą, ani popękane. Możecie poradzić sobie smarem rowerowym, ale jeśli już zużycie jest duże, nie obejdzie się bez wymiany. Amortyzator również wymaga przeglądu, ponieważ jego nieodpowiednia konserwacja spowoduje szybsze zużycie. Żeby ten komponent działał poprawnie, trzeba nałożyć na niego kilka kropel oleju do amortyzatorów. Wystarczy ściągnąć gumowe ochraniacze, by dostać się do ramion, które wymagają smarowania.

Mniej więcej co 2 tysiące kilometrów warto nasmarować stery, by kierownica chodziła gładko. Do tego potrzebny jest również specjalny preparat, który nakłada się na miski sterowe i bieżnie. Piasta również wymaga sprawdzenia, szczególnie że jest narażona na wiele zabrudzeń, które zminimalizować można specjalnym smarem.

Bezpieczeństwo i wygoda – zdrowie i komfort jadą razem w parze

Jeśli rower sprawny jest od strony technicznej, warto zadbać o zwiększenie Waszego bezpieczeństwa, a także wygodę.

Kask i ochraniacze

Najważniejsze, by chronić głowę, ponieważ nawet niepozornie wyglądające uderzenie nią o twardą nawierzchnię lub element może skończyć się tragicznie. Kaski są coraz lżejsze, producenci dbają także o wentylacje, jednocześnie na pierwszym miejscu stawiając bezpieczeństwo. Rozmiar należy dobrać według obwodu głowy, tak by był maksymalnie dopasowany. Ponadto różnorodność wzorów pozwoli wybrać Wam model, który najbardziej przypadnie do Waszego gustu.

Przydać mogą się również ochraniacze na dłonie, nadgarstki i kolana. Dzięki nim upadek nie będzie dotkliwy i bolesny.

Kaski i ochraniacze znajdziecie w sklepie x-kom.

Jak ustawić siodełko w rowerze?

W kwestii, jak przygotować rower do sezonu, ważne jest odpowiednie ustawienie siodełka w pionie i w poziomie. Czynność wykonana poprawnie pozwoli zapobiec bólowi stawów i pleców. Poza tym będzie Wam się jechało o wiele łatwiej i wygodniej. Z pewnością unikniecie kontuzji. Na swoim przykładzie przekonałem się, że dopiero po odpowiednim ustawieniu siodełka, po dłuższej trasie nie odczuwałem bólu w kolanach.  

Ustawienie siodełka w pionie

Poproście kogoś, by przytrzymał Wam rower. Usiądźcie na niego, a korbę ustawcie w jednej linii z rurą podsiodłową. Na pedale, który znajduje się niżej, postawcie piętę – noga powinna być wtedy całkowicie wyprostowana. W normalnym ułożeniu stopy na niższym pedale noga powinna być minimalnie ugięta i nie może się prostować.

Ustawienie siodełka w poziomie

Ustawienie siodełka w poziomie, czyli bliżej lub dalej od kierownicy, również ma duży wpływ na komfort jazdy. Należy je wykonać, kiedy odpowiednio ustawicie siodełko w pionie. Korbę ustawcie tak, by pedały znajdowały się poziomo. Czubek kolana, które jest bliżej kierownicy, powinien przechodzić w linii prostej ze środkową częścią pedału.

Kąt nachylenia siodełka

Możecie jeszcze poeksperymentować z ustawieniem kąta nachylenia siodełka. Najlepiej, by ustawione było poziomo. Dla własnej wygody możecie to nieco zmodyfikować, ale nie zapominajcie o dwóch powyższych punktach. 

Jak ustawić kierownice w rowerze?

Kierownice powinno się ustawić względem wysokości, a także oddalenia od siodełka. Najlepiej dążyć do pozycji, w której plecy są maksymalnie wyprostowane. Choć w przypadku ustawienia kierownicy liczy się głównie Wasza wygoda.

 

Jeśli kierownicę ustawicie na równi w stosunku do siodełka (lub wyżej), będzie czuć się bezpieczniej, ponieważ zapewni Wam to lepszą stabilizację. Takie ustawienie lepiej sprawdza się do jazdy rekreacyjnej. Dla bardziej zaawansowanego kolarstwa kierownicę lepiej ustawić niżej od siodełka. Poprawi to aerodynamikę, a dodatkowo pozwoli przenieść ciężar na ramiona i nadgarstki, tym samym odciążając kręgosłup.

Znaczenie ma też szerokość kierownicy – najlepiej dopasować ją tak, by ręce układały się na niej na szerokości ramion.

Akcesoria – co przyda się na wycieczkę rowerową

Skoro rower jest już przygotowany do jazdy, sprawdźcie, jakie akcesoria przydadzą Wam się w trasie.

Nawigacja rowerowa         

Zgubiliście się kiedyś w lesie? Z pewnością takiej wycieczki nie można zaliczyć do najprzyjemniejszych. Warto więc zaopatrzyć się w nawigację rowerową, która ułatwi Wam dojazd do celu. Wyposażona w GPS, dokładne mapy drogowe i rowerowe ułatwi eksploracje ciekawych terenów. Nawigacja zarejestruje całą trasę, a także parametry jazdy. Po powrocie do domu będziecie mogli dokładnie przeanalizować wypad na rower. Więcej o nawigacjach rowerowych przeczytacie w tekście Anity: Jak wybierać GPS na rower?

Nawigacje rowerowe znajdziecie w sklepie x-kom.

Sprawdźcie również ranking najlepszych nawigacji rowerowych.

Uchwyt na smartfon

Jeśli korzystacie z nawigacji w telefonie i chcecie mieć smartfona zawsze na wyciągnięcie ręki, przyda się uchwyt rowerowy. Są to akcesoria uniwersalne i zaprojektowane z myślą o jak największym bezpieczeństwie urządzenia. Skonstruowane są w taki sposób, by korzystanie ze smartfona było jak najwygodniejsze.

Uchwyty do smartfonów znajdziecie w sklepie x-kom.

Czujnik prędkości i kadencji

Jeśli zależy Wam, żeby zwiększyć dokładność pomiarów trasy, na rowerze dobrze jest zamontować czujnik prędkości i kadencji. Dzięki temu wygodnie możecie monitorować prędkość i rytm. Ich montaż jest bardzo wygodny, a pomoże to zdecydowanie poprawić wyniki kolarskie.

Aplikacje na rower. Jakie są najlepsze aplikacje rowerowe?

Niestety nie ma już Endomondo, które było jedną z najchętniej wybieranych aplikacji na rower. Na szczęście są alternatywy. Treningi rowerowe znajdziecie w aplikacjach, które dedykowane są zegarkom i opaskom sportowym, jeśli z nich korzystacie. Ale są też specjalne apki, które powstały z myślą o rowerzystach. Więcej dowiecie się w tekście: Aplikacje na rower – najlepsze nawigacje rowerowe w smartfonie i nie tylko

Jeśli planujecie aktywnie spędzić wolny czas, sprawdźcie również: