Jak Instagram powoli stawał się TikTokiem w 2021 roku

Wydaje się, że w świecie mediów społecznościowych mamy teraz dwie platformy, które górują, jeśli chodzi o popularność – TikTok i Instagram. Obie nieustannie starają się wprowadzać nowe funkcjonalności, jednak te, które wdraża starszy kolega – Instagram, zdają się być coraz częściej żywcem wzięte od młodszego kumpla, pochodzącego z Chin. Sprawdźcie, jakie funkcje Instagram zaczerpnął z TikToka w 2021 roku.

Instagram vs TikTok

TikTok w 2021 roku zajął 3. miejsce na liście mediów społecznościowych. Krótka forma wideo najpierw przypadła do gustu młodzieży, a później na ich punkcie oszaleli praktycznie wszyscy. Jedni mniej, drudzy bardziej otwarcie przyznają, że kilkusekundowe filmy wciągają ich bez reszty podczas wieczornego odpoczynku.

Nic dziwnego, że praktycznie cała konkurencja postanowiła także u siebie wprowadzić możliwość publikowania tego typu nagrań. Jednym wyszło to lepiej, drugim gorzej. Wydaje się jednak, że najlepiej przyjęło się to znowu na Instagramie. Dlaczego znowu? Bo podobna historia miała miejsce w przypadku Stories, które miały zagrozić pozycji rosnącego w siłę Snapchata.

Niewielu wierzyło, że może się to, kojarzonemu głównie ze zdjęciami, Instagramowi udać – a jednak. Teraz coraz większa liczba użytkowników przyznaje, że na Instagramie pomija posty ze zdjęciami i ich opisami, a skupia się bardziej na treściach wyświetlających się w Stories.

Teraz powoli, ale wydaje się skutecznie, Instagram podbiera coraz większe kawałki z TikTokowego tortu. Wszystko zaczęło się w 2020 roku, kiedy Instagram postanowił wprowadzić u siebie Reels, w Polsce nazwane Rolkami. To był jednak tylko początek, bowiem można odnieść wrażenie, że 2021 na Instagramie to głównie nowości mające na celu jak najbardziej upodobnić się do TikToka.

O tym, że koncepcja funkcjonowania Instagrama się zmienia miał powiedzieć nawet sam jego szef, Adam Mosseri, ogłaszając, że „nie jest już aplikacją do udostępniania zdjęć”.

Instagram

Co się dzieje na TikToku, nie zostaje na TitToku

Popularność aplikacji należącej do ByteDance naprawdę wystrzeliła w ostatnich latach. Pomimo zakazu w Indiach, TikTok pozostaje jedną z najczęściej pobieranych aplikacji na świecie, z milionami aktywnych użytkowników miesięcznie. To inspiruje konkurencje do zmian, a Instagram nieustannie wprowadza poprawki do swoich funkcji, co ma skutkować upodobnieniem się do TikToka.

I tak np. w marcu 2021 Instagram uruchomił u siebie funkcję Remix, która pozwala użytkownikom nagrywać Rolki wraz z filmem innego użytkownika. Brzmi to jak Duety na TikToku? Słusznie, bo zasada działania jest identyczna.

Kiedy uruchomiono Reels, filmiki trwały jedynie 15 sekund. Jednak w 2021 roku ten czas został podwojony, a później wydłużony do 60 sekund. Na TikToku także zwiększono limit czasowy nagrań. Tam jednak zamiast dotychczasowych 1-minutowych filmików, można już wrzucać video o długości nawet 3 minut. No cóż, należy przypuszczać, że to tylko kwestia czasu, by Instagram „wpadł” na taki sam pomysł.

W odchodzącym roku Rolki otrzymały również funkcję zamiany tekstu na mowę, co oczywiście także jest pomysłem zaczerpniętym z TikToka, na którym ta opcja stała się bardzo popularna.

Instagram uruchomił również nowe możliwości wyszukiwania, które będzie teraz wyświetlać sugestie zdjęć i filmów, zamiast hasztagów, kont użytkowników lub miejsc. I tutaj nie ma zaskoczenia – podobna funkcjonalność istnieje już od jakiegoś czasu na TikToku.

Sam koniec roku dostarczył na Instagramie funkcji o nazwie Odpowiedzi. Chyba nie muszę już dodawać, skąd wziął się ten pomysł.

Instagram na smartfonie

Na Instagramie wszystko zaczęło się kręcić wokół rozrywki i nagrań wideo

Na samym początku 2021 roku Mosseri przyznał, że wiele platform stanowi poważną konkurencję dla Instagrama: „TikTok jest ogromny, YouTube jest jeszcze większy, a do tego dochodzi wielu nowicjuszy”.

Później dodał, że rozumie, iż ludzie na Instagramie szukają przede wszystkim rozrywki. „Musimy to zaakceptować, a to oznacza zmianę” – powiedział Mosseri.

Jak się później okazało, te zmiany to nic innego jak powolna ewolucja w stronę TikToka. Czy to koniec zmian? Zobaczymy, co przyniesie 2022 rok.