Clubhouse – aplikacja społecznościowa, która podbija świat

Clubhouse to ekskluzywna aplikacja audio, dostępna (na razie) tylko dla zaproszonych osób. Użytkownicy poruszają się tam po wirtualnych pokojach, w których prowadzone są dyskusje na przeróżne tematy: od sztuki i kultury, poprzez biznes, rozrywkę. W elitarnym gronie użytkowników znaleźli się już m.in. Drake, Jared Leto i Ashton Kutcher. Sprawdźcie czym jest i jak działa aplikacja Clubhouse.

Aplikacja Clubhouse – co to jest?

Clubhouse to aplikacja stworzona przez Paula Davisona i Rohana Setha i finansowana przez firmę venture capital Andreessen Horowitz. Użytkownicy mogą w niej wchodzić do różnych pokoi, aby słuchać dyskusji na określony temat, samemu w nich uczestniczyć lub tworzyć własne. W pokojach można zobaczyć też innych uczestników i sprawdzać ich profile. Tylko osoba, która utworzyła dany pokój, może udzielić głosu jej uczestnikom. Rozmowy odbywają się jedynie w trybie audio, a kiedy się skończą, znikają na zawsze.

Aplikacja dostępna jest tylko dla zaproszonych osób. Można oczywiście pobrać ją w App Store i zarezerwować swoją nazwę użytkownika, ale bez zaproszenia nic więcej się w niej nie zrobi. Ta aura tajemniczości sprawia, że o aplikacji jest coraz głośniej na świecie. Ma opinię elitarnego klubu, o którym wszyscy mówią, a niewielu może się tam dostać.

Niektórzy uważają, że powstanie aplikacji jest odpowiedzią na potrzebę prowadzenia żywych dyskusji, o które w dobie pandemii jest znacznie trudniej. Podobnie jak na prawdziwym spotkaniu towarzyskim, użytkownicy mogą dołączyć do dyskusji w głównym pokoju z wieloma innymi osobami, a następnie podzielić się na mniejsze grupy, aby porozmawiać na boku. Nie ma wymogu mówienia, można więc po prostu słuchać dyskusji innych. Jeśli na imprezach jesteś tą osobą, która siedzi i obserwuje pozostałych gości, tutaj też się odnajdziesz.

Dzięki temu, że dyskusje prowadzone są w ramach określonych kategorii i na konkretne tematy, można powiedzieć, że słuchanie ich jest podobne do słuchania podcastów. Z tą różnicą, że wszystko dzieje się na żywo, a po zakończeniu dyskusji nie ma możliwości odtworzenia jej ponownie. To zarówno zachęca ludzi do spędzania czasu z aplikacją, jak i sprawia, że czas spędzony w Clubhouse bardziej przypomina rozmowę twarzą w twarz w trybie offline.

Cechą, która odróżnia Clubhouse od portali społecznościowych, takich jak Twitter, Instagram i Facebook, jest to, że po dołączeniu do pokoju nie trzeba nawet patrzeć na ekran, aby wziąć udział w dyskusji. W aplikacji można przesłać swoje zdjęcie profilowe, ale poza tym nie ma opcji dotyczących zdjęć ani filmów.

Według Forbesa już w maju 2020 roku, aplikacja była wyceniona na 100 milionów dolarów, mimo że nie ma jeszcze nawet pełnej strony internetowej.

aplikacje social media

Jak to działa?

Na wstępie zaznaczę: tak, miałam zaproszenie do aplikacji i ściągnęłam ją dopiero wtedy, gdy je otrzymałam. Na początku wpisuje się swoją nazwę użytkownika i ląduje się na wirtualnej liście oczkujących. Na tym etapie nie można dowiedzieć się nic więcej o działaniu aplikacji: zobaczyć pokoi czy innych użytkowników. Po otrzymaniu zaproszenia można już normalnie zwiedzać aplikacje. Początkowa wita nas dość prosta strona główna, która zawiera listę trwających dyskusji, a także tych zaplanowanych na później.

Algorytm dobiera pokoje dyskusyjne według zainteresowań osób obserwowanych, a także wybranych dziedzin. Przełączanie między pokojami jest bardzo proste. Podczas trwającej dyskusji możecie zgłosić chęć uczestnictwa w dyskusji naciskając emotkę z podniesioną ręką, dodać do dyskusji kogoś z grona znajomych lub szybko opuścić pokój.

Jak zdobyć zaproszenie do Clubhouse?

Pierwszą przeszkodą w dołączeniu do Clubhouse jest to, że jest dostępny tylko na iPhonie lub iPadzie. Więc jeśli jesteś użytkownikiem Androida, musisz jeszcze trochę poczekać. Nie wiadomo kiedy pojawi się taka możliwość, ale plotki głoszą, że może mieć to miejsce w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Drugą przeszkodą jest to, że nie można po prostu zarejestrować się samemu, tak jak np. na Facebooku czy Twitterze, ponieważ Clubhouse jest obecnie dostępny tylko dla zaproszonych. Aby dołączyć, istniejący użytkownik Clubhouse musi wysłać zaproszenie ze swojej aplikacji, dając dostęp do założenia konta. 

Jeśli nie masz znajomych, którzy posiadają iPhone’a, są już zarejestrowanymi użytkownikami aplikacji i posiadają wolne zaproszenia, którymi chcą się z Tobą podzielić to… sytuacja jest trudna, ale nie beznadziejna. Istnieją podobno aukcje w internecie, gdzie takie zaproszenia można kupić nawet za kilkaset złotych – tej opcji nie polecamy.

Jest jeszcze jednak inna możliwość. Mianowicie można dołączyć do grup na Facebooku, jedna z nich nosi nazwę Clubhouse Polska.com. Tam powstają specjalne wątki, w których można zgłaszać chęć zdobycia zaproszenia lub informować o chęci podzielenia się nim. Mile widziane jest, jeśli obok takiej prośby o zaproszenie powiesz parę słów o sobie i swoich zainteresowaniach.

Po pierwsze to może ułatwić Ci znalezienie osób interesujących się podobną tematyką, a po drugie sobą, która Cię zaprosiła będzie widoczna na Twoim Clubhousowym profilu i mówi się, że wprowadzając Cię tam niejako bierze za Ciebie odpowiedzialność. W razie naruszenia przez Ciebie regulaminu ona również może ponieść konsekwencje np. w postaci zablokowania konta. Dlatego takie przedstawienie się na wstępie może pomóc przekonać Ci kogoś do tego, że to właśnie z Tobą chce podzielić się tym cennym zaproszeniem.

Jak otworzyć pokój w Clubhouse?

Nie możesz znaleźć pokoju w interesującej Cię tematyce? W każdej chwili możesz założyć własny pokój. Kiedy zdecydujesz się spontanicznie otworzyć pokój, wystarczy, że na panelu głównym klikniesz zieloną ikonkę „+Start a room” i tam musisz wybrać pomiędzy ustawieniem pokoju w zależności, czy chcesz, żeby został on otwartym, społecznościowy, czy zamkniętym. 

Pokój otwarty będzie widoczny dla każdego, kto przegląda aplikację. Pokój społecznościowy będzie dostępny tylko dla osób, z którymi jesteś bezpośrednio połączony w aplikacji (np. osób, które obserwujesz), a pokój zamknięty to pokój prywatny tylko dla Ciebie i użytkowników, których sobie wybierzesz. 

Jeśli chcesz zaplanować otwarcie jakiegoś pokoju z wyprzedzeniem, możesz zrobić to za pomocą kalendarza, którego ikonka jest widoczna na górze ekranu. Po wejściu w kalendarz w prawym górnym rogu pojawi się mała ikonka kalendarza z plusem – tam możesz nazwać swój pokój, dodać osoby, które chcesz zaprosić jako gości lub współprowadzących pokój oraz ustawić konkretną datę i godzinę rozpoczęcia.

Jak dołączyć do pokoi?

Nie lubisz przemawiać przed innymi i wydaje Ci się, że Clubhouse to nie miejsce dla Ciebie? Nie musisz się o to martwić, dołączając do pokojów możesz być tylko słuchaczem i czerpać wiedzę od innych. Gdy wejdziesz do pokoju automatycznie znajdziesz się na widowni, gdzie Twój mikrofon jest wyłączony. Jeśli jednak zmienisz zdanie, musisz podnieść rękę, klikając w ikonkę z łapką widoczną u dołu ekranu. Wtedy moderator zadecyduje czy chce Cię wpuścić na scenę czy nie. Dopiero kiedy znajdziesz się na scenie możesz włączyć mikrofon.

Pamiętaj także, że możesz w każdej chwili opuścić pokój bez informowania o tym prowadzących – to na Clubhouse jest całkowicie ok.

Dostępność Clubhouse

Aplikacja Clubhouse to powiew świeżości w świecie aplikacji. Taka forma połączenia paneli dyskusyjnych, czatów i podcastów na żywo to rzeczywiście coś, czego do tej pory nie było. Możliwość prowadzenia rozmowy z użytkownikami rozsianymi po całym świecie, a także gwiazdami takimi jak Drake, Jared Leto, czy Ashton Kutcher wydaje się być kusząca i pokazuje zupełnie nową jakość interakcji, która jest bardzo zbliżona do tej prowadzonej „twarzą w twarz”.

Na razie aplikacje mogą pobrać tylko użytkownicy iPhone’a. Ponieważ Clubhouse nadal jest w fazie testów beta, wciąż dostępna jest tylko dla niewielkiego grona osób – każdy, kto uzyska zaproszenie, może zaprosić tylko kilka osób. Jednak podobno wkrótce aplikacja ma być udostępniona szerszemu gronu użytkowników.  

Aplikacja Clubhouse dostępna jest w App Store