Vampire: Bloodlines 2 powstało z martwych. Krwi (nie)winnych prędko jednak nie wyssiesz

Bloodlines 2, kontynuacja kultowej już gry RPG od Troika Games, wraca do życia. Projekt nie został zakopany przez firmę Paradox Interactive, lecz tworzony jest w dużej mierze od nowa przez inne studio. Jego wybór jest dość nieoczywisty, co rodzi zarówno nadzieje, jak i obawy. Przekonaj się, co zmieni się w nowej wersji Bloodlines 2 i zobacz efektowny zwiastun.

Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 wraca do świata żywych. Nowa zapowiedź gry Paradox Interactive

Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 rodzi się w bólach. Wielki powrót (nie)zapomnianej marki miał nastąpić w 2020, a potem w 2021 roku. Tak się nie stało. Co więcej, Paradox Interactive – przez różnice w wizji gry – najpierw wyrzuciło głównych twórców (Brianę Mitsodę czy Ka’ia Cluneya), po czym później całkowicie zabrało projekt studiu Hardsuit Labs. Po to, by znaleźć zespół, który spełni oczekiwania tak firmy, jak i graczy i będzie tworzony w duchu oryginału z 2004 roku.

Paradox Interactive trzymało jednak aż września 2023 roku w napięciu. Plotki o tym jakoby specjalizujące się w grach narracyjnych studio The Chinese Room przejęło Bloodlines 2 potwierdziły się. Z tej okazji wydawca udostępnił nowe screeny oraz pierwszy zwiastun nowej wersji gry, która ma opierać się na piątej edycji Wampira Maskarady.

artwork bloodlines 2

Co wiemy o Bloodlines 2, który ma być immersive simem tak jak oryginał czy seria Deux Ex z półotwartym światem (z podziałem na tzw. strefy-huby)? I co zmieniło się względem pierwotnej koncepcji?

Fabuła Bloodlines 2. Zagrasz jako odwieczny wampir

Brytyjskie The Chinese Room możesz kojarzyć z takich gier jak Dear Esther i Everbody’s Gone to the Rapture, a więc symulatorów chodzenia z nieźle napisaną historią. To dobrze wróży fabule Bloodlines 2. Studio w ostatnich latach jednak mocno rekrutowało, co oczywiste, biorąc pod uwagę różnice w skali wymienionych projektów.

A skala Bloodlines 2 ma być porównywalne do tej, którą oferują gry z serii Deux Ex (Human Revolution, Mankind Divided) czy poprzednia część Maskrady od Troika Games. Szykuje się więc zapewne produkcja na maksymalnie 20-35 godzin, ale klany i różnice wynikające z rozgrywki mają zachęcać do powtarzania gry.

Tak naprawdę Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 to pierwszy tak duży projekt studia The Chinese Room, co rodzi automatycznie obawy. Jednak zanim przejdziesz do wyrokowania, to warto nadmienić, że nowy zespół obfituje w byłych i doświadczonych pracowników BioWare (Baldur’s Gate, Mass Effect, Dragon Age), Rocksteady Studios (seria Batman: Arkham), Lionhead (Fable) czy Avalanche Software (Hogwarts Legacy).

Nad scenariuszem pracuje Sarah Longthorne, jedna ze współautorek fabuły Dziedzictwa Hogwartu, a konkretnie twórczyni wątku Sebastiana Sallowa, który powszechnie uznawany jest za jeden z najciekawszych w całej harrypotterowej grze. Z kolei dyrektorem odpowiedzialnym za design jest Alex Skidmore, były projektant z Lionhead Studios (Black & White) i Splash Damage (Gears Tactics).

O czym opowie historia nowej Maskarady? Nowy deweloper porzucił fabułę z pierwszej wersji Bloodlines 2 i tak naprawdę tworzy ją od nowa. Zamiast młodzika zwanego „cienkokrwistym” zagrasz odwiecznym, ponad 300-letnim wampirem Phyre, który budzi się z letargu. Akcja gry nadal ma rozgrywać się we współczesnym, opanowanym przez różne frakcje Seattle, które klimatem przypomina mi mocno zaśnieżony Nowy Jork z pierwszego Maksa Payne’a.

Bloodlines 2 to już nie do końca ta sama gra

Studio The Chinese Room wykorzystuje co prawda elementy stworzone przez Hardsuit Labs, co widać chociażby w wyglądzie świata gry oraz grafice, ale mechaniki powiązane z rozgrywką i systemy RPG zostały zbudowane od podstaw, w duchu papierowego oryginału i pierwszego Bloodlines. Nawet niektóre modele ważnych postaci zostały zmienione, jak chociażby widocznej na zwiastunie wampirzycy Lou Grand, która odegra istotną rolę w fabule.

Na szczegóły jest za wcześnie. Poznaliśmy jednak startowe klany, których liczba jest nad wyraz skromna. Na premierę otrzymamy jedynie 4:

  • Banu  Haqim
  • Brujah
  • Tremere
  • Ventrue

Pierwszy klan nie był dostępny w pierwszej części Bloodlines, natomiast pozostałe to powrót. Cieszy obecność np. Tremere, ale na liście brakuje chociażby Toreadorów, Malkavian albo Nosferatu. Niektóre mają powrócić po wydaniu gry w formie darmowych DLC (chociaż w przypadku Paradoksu można spodziewać się też płatnych dodatków…).

Podobnie jak w pierwszej części, tak i tutaj wybór klanu ma być kluczowy – wpłynie nie tylko na przebieg rozmów i reakcje ze strony NPC-ów, ale także na sposób grania i podejścia do rozwiązywania questów.

Czy trailer i gameplay Bloodlines 2 rozpalają krew w żyłach?

To pierwszy pokaz gry po skasowaniu wersji przygotowywanej przez Hardsuit Labs. Klimat jest dość mroczny, na miarę przytoczonego Maksa Payne’a, choć design oraz ogólnie grafika przypominają skasowane Bloodlines 2. Silnik pozostał bez zmian (Unreal Engine 4) i wielu zasobów nie zmarnowano, dzięki czemu The Chinese Room ma więcej czasu na dopracowanie innych elementów gry.

Trudno jednak wyciągnąć więcej wniosków na podstawie zwiastunów, które skupiają się przede wszystkim na pokazie wampirzych mocy i właściwie niczym więcej. Co prawda czuć tę siłę odwiecznego wampira, ale zobaczymy, jak ten pomysł wpisze się w historię i rozgrywkę (w końcu nie zagrasz byle kim).

W grze nie zabraknie możliwości skradania, a na udostępnionym gameplayu widać trochę podobieństw do (gorszej wersji) Dishonored. Widać jednak, że gra nie ma zbyt wielkiego budżetu.

Walka na gameplayu wygląda lepiej niż w pierwotnej wersji, ale trudno o zachwyty. Widać, że duży nacisk położono na wykorzystywanie wampirzych mocy. Zapewne chodziło o to, żeby gracz mógł odczuć, że wciela się w krwiopijcę, bardziej niż w oryginale.

Kiedy premiera Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2?

Na premierę Bloodlines 2 jeszcze sobie poczekamy. Gra wyjdzie jesienią 2024 roku. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że studio The Chinese Room przejęło projekt po Hardusit Labs w 2021 roku, kolejne obsuwy nie będą żadnym zaskoczeniem.

Paradox porzuca starą generację. Bloodlines 2 tylko na PC i nowe konsole

Na jakie platformy sprzętowe trafi Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2? Paradox Interactive zrezygnowało z zapowiedzianych pierwotnie wydań na PlayStation 4 i Xboksa One. Tym samym wampirza gra wyjdzie wyłącznie na PC, PS5 i Xboksa Series X/S. Wydanie komputerowe będzie dostępne na Steamie, GOG-u i Epic Games Store.

gra świateł w bloodlines 2

Czy The Chinese Room podoła wymagającemu zadaniu? Czy zespół da sobie radę z tak ambitnym projektem, zwłaszcza że w tym samym czasie kończy prace nad klimatycznym horrorem Still Wakes the Deep? Jedno jest pewne – to nie jest studio, które znasz, więc tak naprawdę nie wiadomo, czego się spodziewać. Nowa zapowiedź Bloodlines 2 to na razie zbyt wiele niewiadomych, więc przewidywanie, czy coś dobrego się z tego wykluje, nie ma sensu. Pozostaje trzymać kciuki.

Źródło: Paradox Interactive, RPG Codex, PC Gamer

W oczekiwaniu na Bloodlines 2 sprawdź najciekawsze gry z 2023 i 2024 roku:

A także zerknij na najlepsze filmy i seriale o wampirach: