StarCraft 2. Porady za darmo. #4 – Jednostki Zergów. Charakterystyka, siła, plusy i minusy

Fenomen gry StarCraft 2 jest zadziwiający. Barwny i krwawy konflikt, będący kanwą fabuły, wciąż przyciąga i fascynuje. Ale co tak naprawdę potrafią jednostki trzech skłóconych ras? Tu odkrywam dla Ciebie możliwości każdej jednostki Zergów. Wiedzę o tym przeciwko komu są najskuteczniejsze, a komu ulegną? Przedstawiam ich charakterystykę, doradzam metody walki. Oto encyklopedia zergowskich jednostek StarCraft 2.

Kogo przeciwko komu wystawić?

Każda jednostka w StarCrafcie 2 ma przynajmniej jednego śmiertelnego wroga, przed którym powinna czym prędzej umykać. Jednocześnie jest silnym orężem przeciwko innym. Ten zabieg świadczy o znakomitym zbalansowaniu gry, bo nie da się inwestować wyłącznie w jedną formację, bo tylko ona jest kluczem do zwycięstwa.

Oczywiście Protossi i Terranie dysponują potężnymi jednostkami rozstrzygającymi, ale droga do nich jest długa i trudna. Zanim pojawią się one na mapie wszystko może się zdarzyć, dosłownie wszystko. Kluczowe jest zatem stałe szpiegowanie przeciwnika, nieustanne zaglądanie do jego bazy:

  • aby widzieć, w jakie konstrukcje inwestuje,
  • jakie jednostki już zgromadził,
  • z iloma przyjdzie Ci się zmierzyć.
Zerglingi atakują StarCraft 2

Mając tę wiedzę możesz na bieżąco korygować swe posunięcia. Zmienić przyjęty plan na rzecz nowego, pójść w inne jednostki, żeby zneutralizować siłę ataku przeciwnika i samemu przejść do kontry. Bo w StarCrafcie 2 nie da się budować wszystkiego. Zasoby są ograniczone, a zajmowanie nowych baz wymaga czasu, o inwestycjach w obronę nie wspominając.

Wiedzę – kogo przeciwko komu wystawiać – posiądziesz w toku walk. Najpewniej bolesnych. Wiele razy zobaczysz, jak Twe oddziały idą w rozsypkę, pokonywane przez mniej licznych, za to skuteczniejszych oponentów.

Dlatego mam dla Ciebie ten zbiór wiedzy – korzystaj, ucz się, zwyciężaj

Jednostki Zergów

Zacznę od moich ulubieńców, Zergów. Stan armii zaczerpnąłem z dodatku Legacy of the Void. Używam też nazewnictwa oryginalnego.

Baneling

Typ: eksplodująca jednostka naziemna.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: NIE

Słaby przeciwko:

  • Maruder
  • Roach
  • Stalker

Skuteczny przeciwko:

  • Maruder
  • Zergling
  • Zealot

Porady

Grając Terranami:

  • używaj trybu oblężniczego w Tankach, aby razic na dystans,
  • stawiaj opancerzone jednostki na czele armii,
  • poświęcaj pojedyncze jednostki, by przejęły furię eksplozji i chroniły oddziały w tyle.

Grając Zergami:

  • używaj Roachy w roli mięsa armatniego,
  • stawiaj na jednostki atakujące z dużego dystansu, jak Roache i Hydraliski.

Grając Protossami:

  • stawiaj opancerzone jednostki na czele armii,
  • rzucaj sztormy psioniczne przed swoimi liniami,
  • używaj Immortali, by uderzać z daleka.

Brood Lord

Typ: latająca jednostka, rażąca cele naziemne Broodlingami.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: NIE

Słaby przeciwko:

  • Viking
  • Corruptor
  • Void Ray

Skuteczny przeciwko:

  • Maruder
  • Hydralisk
  • Immortal

Porady

Grając Terranami:

  • Viking w trybie lotu szybko eliminuje Brood Lordów,
  • Battlecruiser też świetnie się sprawdza, działo Yamato strąca Brood Lorda jednym strzałem.

Grając Zergami:

  • Hydralisk poradzi sobie z Brood Lordem, o ile nie zostanie zaatakowany przez Broodlingi,
  • kontratakuj inną latającą jednostką, np. Corruptorem.

Grając Protossami:

  • najskuteczniejsze są te jednostki latające: Void Rays, Carrier, Phoenix.

Corruptor

Typ: jednostka latająca, która innym lotnikom zadaje dodatkowe obrażenia.

Atak naziemny: NIE

Atak powietrzny: TAK

Słaby przeciwko:

  • Viking
  • Hydralisk
  • Void Ray

Skuteczny przeciwko:

  • Battlecruiser
  • Mutalisk
  • Phoenix

Porady

Grając Terranami:

  • używaj jednostek naziemnych, strzelających w powietrze, Marines lub Thor,
  • Viking może razić Corruptora i uciec na ziemię, transformując się.

Grając Zergami:

  • Hydraliski bezkarnie atakują i eliminują Corruptory,
  • w obronie dobrze mieć Spore Crawlers,
  • Infestor może unieruchomić Corruptora i uniemożliwić mu ucieczkę.

Grając Protossami:

  • atak Stalkerami, które są bezkarne wobec Corruptorów,
  • liczny oddział Void Rays potrafi stawić czoła Corruptorom.

Drone

Typ: robotnica zbierająca minerały i Wespan, transformuje się w zergowskie struktury.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: NIE

Porady

  • jest tylko jedna, w początkowej fazie gry możesz wspomagać się zbieraczami do odparcia ataku. Przez resztę gry chroń robotnice za wszelką cenę.

Hydralisk

Typ: uniwersalna jednostka naziemna atakująca na dystans, powolna, gdy nie porusza się po creepie.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: TAK

Słaby przeciwko:

  • Siege Tanks
  • Zergling
  • Collosus

Skuteczny przeciwko:

  • Banshee
  • Mutalisk
  • Void Ray

Porady

Grając Terranami:

  • Siege Tank skutecznie niszczy Hydraliski, szczególnie skupione na niewielkim obszarze,
  • Helliony po upgrade’ach też potrafią przetrzebić szeregi Hydralisków.

Grając Zergami:

  • atakuj szybkimi, zwinnymi Zerglingami,
  • używaj Banelingów,
  • opancerzone Roache zwyciężają Hydraliski.

Grając Protossami:

  • korzystaj ze zdolności Sentriesa i roztaczaj guardian shield nad swoimi jednostkami,
  • rzucaj sztormy psioniczne High Templarami,
  • wysyłaj Zealotów do blokowania Hydralisków,
  • atakuj z dystansu promieniem Colossusa.

Infestor

Typ: jednostka naziemna tworząca Infested Terran. Potrafi też przejąć kontrolę nad wrogą jednostką przy pomocy długiego jęzora. Porusza się będąc zagrzebaną w ziemi.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: TAK

Słaby przeciwko:

  • Ghost
  • Ultralisk
  • High Templar

Skuteczny przeciwko:

  • Marine
  • Mutalisk
  • Immortal

Porady

Grając Terranami:

  • pozbawiaj Infestora energii Ghostem,
  • wysyłaj w bój Ravena, którego pociski odkrywają zakopane Infestory,
  • atakuj z dystansu Siege Tankiem,
  • używaj orbital command do odkrywania zakopanych jednostek.

Grając Zergami:

  • kontynuuj atak Hydraliskami i Roachami pomimo zainfekowania grzybem,
  • wysyłaj Overseers na patrole,
  • przejmij wrogiego Infestora.

Grając Protossami:

  • rzucaj burze psioniczne Templarami,
  • atakuj Colossusem na dystans.

Larva

Typ: istota wydostająca się z zergowskiego hatchery , mutująca bezpośrednio w jednostki. Silnie opancerzona, lecz całkowicie bezbronna.

Atak naziemny: NIE

Atak powietrzny: NIE

Porady

  • tylko jedna: niszcz Larvy, bo dopóki są one na creepie, mogą zmienić się w jednostkę.

Lurker

Typ: naziemna kreatura, która atakuje po zakopaniu się w ziemi. Atakuje na dużą odległość.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: NIE

Słaby przeciwko:

  • Siege Tank
  • Ultralisk
  • Disruptor

Skuteczny przeciwko:

  • Marines
  • Hydralisk
  • Zealot

Porady

Grając Terranami:

  • Korzystaj z Liberatorów i Banschee,
  • Niszcz Lurkery na dystans Tankami,
  • Wykrywaj zakopane jednostki pociskami Ravenów.

Grając Zergami:

  • wysyłaj do walki Brood Lordy i Mutaliski,
  • korzystaj z ataku Ravagerów,
  • używaj zdolności Viperów do przenoszenia jednostek.

Grając Protossami:

  • dobrym wyborem jest Tempest i Void Ray,
  • używaj Phoenixa do przechwycenia i zniszczenia Lurkera,
  • atakuj Disruptorem (Purification Nova), zadając pająkom duże obrażenia.

Mutalisk

Typ: szybka i zwrotna jednostka latająca.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: TAK

Słaby przeciwko:

  • Thor
  • Corruptor
  • Phoenix

Skuteczny przeciwko:

  • Viking
  • Brood Lord
  • Void Ray

Porady

Grając Terranami:

  • najskuteczniejszy jest Thor, korzystaj z niego,
  • walcz zamaskowanym Ghostem, strzelając bezkarnie w powietrze.

Grając Zergami:

  • grupuj Hydraliski do zwalczania Mutalisków,
  • atakuj Corruptorami.

Grając Protossami:

  • inwestuj w Photon Cannony,
  • kieruj do walki Stalkerów,
  • kontratakuje Phoenixami.

Nydus Worm

Typ: podziemny robal mogący transportować wielkie armie w dowolne miejsce na mapie. Jednostka wsparcia.

Atak naziemny: NIE

Atak powietrzny: NIE

Porady

  • tylko jedna: niszcząc Nydus Worm, zabijasz wszystkie jednostki przechodzące przez jego cielsko.

Overlord

Typ: jednostka wsparcia, pozwala powiększać liczebność armii. Może transportować jednostki naziemne.

Atak naziemny: NIE

Atak powietrzny: NIE

Porady

Grając Terranami:

  • Marines świetnie strącają powolne Overlordy,
  • twórz z wieżyczek Missile Turrets,
  • badaj mapę z pomocą sensor tower, by wykrywać nadlatujące Overlordy.

Grając Zergami:

  • atakuj wrogie Overlordy Queenami,
  • grupuj Hydraliski do szybkiego strącania Overlordów,
  • inwestuj w obronę ze spore crawlers.

Grając Protossami:

  • inwestuj w obronę z photon canons,
  • atakuj Overlordy Stalkerami,
  • ścigaj Overlordów małymi grupami Phoenixów, blokując rozwój wrogiej armii.

Overseer

Typ: latający detektor.

Atak naziemny: NIE

Atak powietrzny: NIE

Słaby przeciwko:

  • Viking
  • Mutalisk
  • Stalker

Skuteczny przeciwko:

  • Banshee
  • Roach
  • Dark Templar

Porady

Grając Terranami:

  • atakuj lotnictwem, np. Vikingami,
  • inwestuj w obronę złożoną z missile turrets.

Grając Zergami:

  • atakuj Hydraliskami,
  • korzystaj z ataku Queenów,
  • eliminuj Overseersa grupami Mutalisków.

Grając Protossami:

  • oślepiaj Stalekrami i niszcz,
  • Void Ray szybko i skutecznie likwiduje Overseerów.

Queen

Typ: opiekunka gniazda. Zwiększa liczebność larw.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: TAK

Słaby przeciwko:

  • Marine
  • Zergling
  • Zealot

Skuteczny przeciwko:

  • Hellion
  • Mutalisk
  • Void Ray

Porady

Grając Terranami:

  • atakuj Ghostami i Maruderami.

Grając Zergami:

  • otaczaj Queeny rojami Zerglingów,
  • wysyłaj do ataku Roache.

Grając Protossami:

  • korzystaj ze skuteczności Dark Templarów,
  • niszcz Queeny Phoenixami.

Ravager

Typ: opancerzona jednostka atakująca z dystansu.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: TAK

Słaby przeciwko:

  • Maruder
  • Ultralisk
  • Immortal

Skuteczny przeciwko:

  • Siege Tank
  • Lurker
  • Sentry

Porady

Grając Terranami:

  • nacieraj szybkimi jednostkami naziemnymi: Marine, Maruderzy i Cycloni,
  • Banschee są efektywne, o ile uważają na strzały z żółci.

Grając Zergami:

  • atakuj rojami Zerglingów oraz Roachy,
  • Mutaliski są efektywne, ale muszą uważać na strzały z żółci.

Grając Protossami:

  • atakuj z bliska Stalkerami i Zealotami,
  • jeśli w pobliżu nie ma detektorów, używaj Dar Templarów,
  • walcz Tempestami.

Roach

Typ: opancerzona jednostka, atakująca kwasem z krótkiego dystansu. Ma zdolność szybkiego samoleczenia.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: NIE

Słaby przeciwko:

  • Maruder
  • Ultralisk
  • Immortal

Skuteczny przeciwko:

  • Hellion
  • Zergling
  • Zealot

Porady

Grając Terranami:

  • atakuj jednostkami o dużej sile rażenia: Siege Tanków i Banschee,
  • wypatruj zakopanych Roachów Ravenami,
  • używaj Maruderów do rozbijania pancerzy Roachów.

Grając Zergami:

  • wypatruj zakopanych Roachów Overseersami,
  • atakuj Roache gromadami Mutalisków,
  • nacieraj hordami upgrade’owanych Zerglingów.

Grając Protossami:

  • wystaw do walki Immortali,
  • atakuj z powietrza Void Rayem,
  • wypatruj zakopanych Roachów Observerami.

Swarm Host

Typ: osobliwa jednostka, nosi rój Locustów na swym grzbiecie.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: NIE

Słaby przeciwko:

  • Hellion
  • Baneling
  • Archon

Skuteczny przeciwko:

  • Marine
  • Roach
  • Stalker

Porady

Grając Terranami:

  • atakuj Hellionami i Tankami, rozbijając zgrupowania Locustów,
  • używaj Banschee w towarzystwie detektorów,
  • korzystaj z Marines, którym aplikujesz stimpaki.

Grając Zergami:

  • niszcz rój Mutaliskami,
  • otaczaj rój Zerglingami i Roachami.

Grając Protossami:

  • Void Ray i Phoenix skutecznie eliminują rój,
  • blokuj ruch roju polem siłowym Sentry,
  • niszcz rój Dark Templarami,
  • dziesiątkuj rój na dystans ogniem Colossów i burzami High Templarów.

Ultralisk

Typ: ogromna, ciężko opancerzona jednostka naziemna.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: NIE

Słaby przeciwko:

  • Banschee
  • Mutalisk
  • Void Ray

Skuteczny przeciwko:

  • Maruder
  • Roach
  • Stalker

Porady

Grając Terranami:

  • atakuj potęgą Battlecruiserów wspieranych przez Banschee,
  • rozstawiaj Tanki w tryb oblężniczy.

Grając Zergami:

  • atakuj z powietrza Mutaliskami i Brood Lordami,
  • otaczaj kolosy rojami ze Swarm Hostów.

Grając Protossami:

  • koncentruj ataki lotnicze Void Rayów, Mothershipów i Carrierów,
  • korzystaj z pancerzy Immortali.

Viper

Typ: latająca jednostka ze zdolnością przerzucania wrogich sił.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: TAK

Słaby przeciwko:

  • Viking
  • Mutalisk
  • Phoenix

Skuteczny przeciwko:

  • Siege Tank
  • Colossus
  • Hydralisk

Porady

Grając Terranami:

  • używaj Ghostów do redukowania energii Vipera i ostrzeliwania ich z daleka,
  • atakuj gromadami Marines,
  • otaczaj Tanki Widow Minami.

Grając Zergami:

  • otaczaj duże, wartościowe jednostki rojem małych,
  • manewruj Mutaliskami, by nie wlecieć w chmurę Vipera.

Grając Protossami:

  • rzucaj psioniczne burze High Templarami
  • otaczaj duże, wartościowe jednostki rojem małych,
  • używaj Tempestów do ataku z dystansu.

Zergling

Typ: tania i szybka jednostka, skuteczna w licznym roju.

Atak naziemny: TAK

Atak powietrzny: NIE

Słaby przeciwko:

  • Hellion
  • Baneling
  • Colossus

Skuteczny przeciwko:

  • Maruder
  • Hydralisk
  • Stalker

Porady

Grając Terranami:

  • uderzaj szybkimi Hellionami i wycofuj się,
  • zamykaj wejście do bazy tanimi budynkami,
  • korzystaj ze stimpaków podczas ataku Marinów.

Grając Zergami:

  • eliminuj Zerglingi Roachami,
  • atakuj Zerglingi Ultraliskami.

Grając Protossami:

  • buduj photon cannony,
  • inwestuj w Zealotów, zwłaszcza w ich ulepszenia,
  • walcz jednostkami niszczącymi całe wrogów hurtowo, jak Colossusy i High Templary.
StarCraft 2 jak grac Zergiem

A skoro grasz w StarCraft 2, wiedz, że być może niedługo zagramy w StarCraft 3. Przeczytaj więcej o nowym, tajemniczym projekcie Blizzardu.