Skandal, Bethesda! Tego się po Was nie spodziewałem. Dlaczego zablokowaliście Doom Remake 4?

A miało być tak pięknie. Legendarna strzelanka studia id Software dostała rok temu paczkę modów, dzięki którym oprawa audiowizualna przeszła totalną metamorfozę. Ale Bethesda powiedziała: basta! I zamknęła projekt. Na Amen.

Czym jest Doom Remake 4?

W telegraficznym skrócie – jest to imponujący (to dobre słowo) zbiór ulepszeń, wydanych w 2018 roku na oryginalnego Dooma. Miała być nostalgia i pełna nowoczesność. Klimat roku 1993 z grafiką podrasowaną na modłę 2019. Do tego nagrane na nowo dźwięki oraz muzyka, która doskonale dudni w muszlach słuchawek.

Trzeba przyznać, że projekt realizowany był z epickim wprost rozmachem: powstały w pełni trójwymiarowe modele i tekstury o wysokiej rozdzielczości, które nie emanowały już pikselami. Zastosowano renderowanie PBR, a nasi demoniczni przeciwnicy kończą żywot efekciarską fontanną krwi i szczątków.

Mapy zachowano 1:1, dzięki czemu po świecie gry Doom doświadczony gracz może poruszać się z wykorzystaniem wszelkich sztuczek, skrótów oraz wiedzy o sekretnych lokacjach. Pokuszono się jedynie o upiększenie map, a modyfikacje wizualne dotknęły również uzbrojenia, przez co nasz arsenał wydaje się jeszcze bardziej śmiercionośny.

Ze smutkiem ogłaszam zamknięcie tej strony

Taką wiadomość opublikował vasyan777 – autor ambitnego projektu w serwisie ModDB. Poinformował o liście od ZeniMax, w którym otrzymał polecenie wstrzymania prac nad produkcją Doom Remake 4.

Oczywiście autor nie poddał się bez walki i przez kilka dni robił wszystko, co tylko się da, aby uchronić projekt przed zamknięciem. Wprawdzie prawnicy twierdzili, że sprawa w sądzie jest do wygrania, ale koszty jej prowadzenia są dla dzielnego programisty nie do udźwignięcia. Wiadomo, chodzi o sprawę na dużą skalę, która nie skończy się na jednym posiedzeniu.

Bethesda, ale dlaczego?!

Przyznaję, że posunięcie studia Bethesda wydaje mi się całkowicie nielogiczne. Przecież mod Doom Remake 4 w żaden sposób nie konkuruje z produkcjami Bethesdy! To zupełnie inny wymiar rozgrywki, raczej uderzenie w sentymentalną nutę, niż próba odciągnięcia graczy.

Mało tego, vasyan777 przeprowadził aktualizację moda, która do instalacji Doom Remake 4 wymagała pobrania oryginalnej wersji gry z serwisu GOG.com.

Rozumiem, że programiści Bethesdy włożyli dużo pracy we wskrzeszenie gry Doom i nadanie jej dzisiejszego kształtu, ja to szanuję i chylę czoła, a Doom 2016 po wieczne czasy będzie jedną z mych ulubionych gier. Bardzo podoba mi się tez pomysł na
Doom Eternal, czyli wyprowadzenie fabuły poza Marsa.

Ale takie zachowanie przypomina mi usilne uciszanie fanowskich projektów, w myśl zasady – tylko my i nikt inny. Czuję ogromny niesmak. Mam tylko nadzieję, że Doom Eternal skutecznie go wymaże.