PlayStation 5 – jest gorąco czy lepiej od Xboxa? Co z grami?

Czyżby Sony miało powody do nerwowego pocenia się? Tak twierdzi pewna osoba z branży, która w zeszłym tygodniu sugerowała liczyć się z przesunięciami premiery PlayStation 5, ewentualnie nastawić na spore problemy. Innego zdania jest z kolei inżynier ze studia Crytek. Według niego gamingowa maszyna Sony ma górować nad propozycją MS. Kto tu ma rację? I co słychać w temacie gier na PS5?

Sony się sparzyło? O problemach z chłodzeniem PlayStation 5

Najgłośniejszy z ostatnich playstationowych fajerwerków dotyczył rzekomych problemów PS5 z przegrzewaniem się. Wieści pochodziły od Jeffa Rickela, przedstawiającego się jako ktoś siedzący w branży i posiadający liczne kontakty. W obszernym komentarzu na YT przekonywał (powołując się na opinie twórców gier), że Sony nie doceniło Microsoftu, spoczęło na laurach i zawaliło z odprowadzaniem ciepła w PS5. Konsola za bardzo się nagrzewa, jest niestabilna i wymaga poważnych przeróbek. Kwestią ma być teraz to, czy przekładać premierę nawet o rok, czy wypuścić PlayStation 5 na rynek, jechać na marce i operować na żywym organizmie (a przy okazji uważać, żeby nie wyszło, że kopiuje się pracę Microsoftu.

Dość szybko pojawiły się sugestie, by rewelacje Rickela potraktować z dystansem. Jason Schreier z Kotaku zwrócił uwagę, że ma jest to człowiek znany z wieszczenia klęski „plejaka”. Derek Strickland z TweakTown przypomniał z kolei, że nowa konsola od samego początku szykowana była do radzenia sobie z problemami z chłodzeniem. I odesłał do wystąpienia Marka Cerny’ego, o którym pisaliśmy w tekście: Mark Cerny o PS5 – oficjalna specyfikacja. Czego dowiedzieliśmy się z prezentacji Sony? Z drugiej strony dziennikarze Windows Central – w tym podający komentarz Rickela Dan Rubino – mieli już słyszeć podobne informacje z innych źródeł…

PS5 jednak lepsze od Xbox Series X?

Nieco bardziej optymistyczny ton przebija z (niedostępnego już) wywiadu, jaki irańskiemu portalowi Vigiato udzielił Ali Saheli. Pracujący dla studia Crytek inżynier stwierdził, że PS5 jest lepszą z konsol nowych generacji, a istotnym czynnikiem ma być łatwość w kodowaniu i większa swoboda (czyli kwestie, które były już wcześniej poruszane, choćby w wystąpieniu Cerny’ego). Jego zdaniem szumnie zapowiadane wysokie osiągi Xbox Series X (12 teraflopów) mają być czystą teorią, mogą zaistnieć tylko w idealnych warunkach podczas gdy PlayStation faktycznie dostarczy deklarowane 10,28 teraflopa.

Atutem PS5 ma również być korzystanie z rozwiązań przygotowanych specjalnie pod konsolę. Xbox Series X ma natomiast używać zmodyfikowanego Windowsa i nowej wersji DirectX. API PlayStation 5 ma sprawić, że pod koniec nadchodzącej generacji sprzęt Sony nie będzie miał problemów. Nowy Xbox może natomiast wygrywać pod kątem samej rozdzielczości.

Gry na PS5 – Quantum Error i Godfall

Ostatnie czasy przyniosły także uchylenie rąbka tajemnicy co do zapowiadanych gier na PlayStation 5. Najpierw pojawił się trailer horroru Quantum Error wraz z zapewnieniem twórców (TeamKill Media), że choć gra będzie też dostępna na PS4, od początku jest przygotowywana przede wszystkim na nową konsolę. Mocno inspirowany prozą H.P. Lovecrafta czy grami pokroju Bloodborne ma korzystać z ray tracingu i 4K przy 60 fpsach. Czyli dobrodziejstwach oferowanych przez PlayStation 5.

Mamy też informacje na temat Godfalla od Counterplay Games i Gearboxa. Ma być RPG-iem, rozgrywanym z perspektywy trzecioosobowej, w stylu looter-slasher z naciskiem na elementy bijatykowe. Możliwa będzie gra w pojedynkę lub w drużynach do trzech osób. Widoczne mają być wpływy gier pokroju Monster Hunter: World, Dark Souls czy Destiny. Za płynność rozgrywki i walory wizualne odpowiadać mają wspomniane już śledzenie promieni oraz minimalny czas ładowania (kolejna z rzeczy, które podkreślał Cerny). Do tego dochodzi kwestia immersji poprzez dźwięk 3D – jeden z kluczowych aspektów prezentacji Sony, prostowany niedawno przez Dolby: PS5 – Dolby prostuje Cerny’ego, Sony prosi o Netflixa. Zarówno Quantum Error, jak i Godfall mają być również dostępne na pecety.

Źródła: BGR, TweakTown, Gamepressure, Screen Rant, PSU