Mario kończy 35 lat. Poznaj jego historię i dowiedz się, co na jubileusz przygotowało Nintendo

Trudno chyba o popularniejszego hydraulika, a jeśli chodzi o bycie ikoną gier video, przebijają go może Sonic i Pac-Man. Mario – kultowa postać z gier Nintendo – świętuje swoje 35. urodziny. Z tej okazji gracze mogą spodziewać się wielu niespodzianek. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej i przypomnieć sobie historię włoskiego wąsacza, wskakujcie z nami w rurę i w drogę.

Stolarz, hydraulik, lekarz, olimpijczyk, gwiazda. Krótka historia Mario

1981 – 1983

Zaczyna się od małpy. I to dużej. Bezimienny jeszcze Mario, określany po prostu jako Jumpman, debiutuje w 1981 roku Donkey Kongu, jako właściciel tytułowego goryla, z którego łap musi uratować ukochaną. Imię otrzymuje dopiero rok później – przy okazji Donkey Kong Juniora, gdzie występuje jako antagonista.

Mija kolejny rok – Mario ma już brata Luigiego, włoskie pochodzenie i nową fuchę (wcześniej był stolarzem), z którą będzie odtąd kojarzony. Wszystko to w grze Mario Bros., jeszcze bez przedrostka Super. Ten pojawi się dwa lata później, gdy nastąpią właściwe narodziny ikony. Jako bohater z Donkey Konga pojawia się – wraz z innymi postaciami z gier – w kreskówce Saturday Supercade, gdzie głosu użycza mu przyszły Optimus Prime, czyli Peter Cullen.

1985 – 1989

W przeznaczonej na konsole NES grze Super Mario Bros. nasi hydraulicy przemierzają Królestwo Grzybów, zbierając monety, rozwalając bloki i dowiadując się co rusz, że ich księżniczka –Toadstool vel Peach, porwana przez złego Bowsera vel Króla Koopę – jest w innym zamku. Platformówka Shigeru Miyamoto i Takashiego Tezuki staje się hitem, który pozwala rynkowi gier, podłamanego kryzysem z 1983 roku, złapać na nowo wiatr w żagle. A sama postać Mario zaczyna swój tryumfalny rajd do kultury popularnej.

Rok później w Japonii ukazuje się sequel Super Mario Bros. 2. Uznany za zbyt trudny, nie wychodzi poza Kraj Kwitnącej Wiśni (dzieje się tak później, z podtytułem The Lost Levels). Zamiast tego amerykańscy (a potem także m.in. polscy) gracze dostają w 1988 roku przeróbkę innego tytułu Nintendo – Yume Kōjō: Doki Doki Panic. Również końcem tego roku w Japonii debiutuje Super Mario Bros. 3 – amerykańscy gracze muszą na ten tytuł poczekać niecałe dwa lata. W 1989 roku Mario ląduje natomiast po raz pierwszy na Game Boy’u w Super Mario Land.

W tym okresie hydraulik wraz z bratem witają również w innych mediach. W 1986 roku ukazuje się adaptacja anime (Super Mario Bros.: The Great Mission to Rescue Princess Peach!), a w 1989 – serial The Super Mario Bros. Super Show!, który składa się z segmentów animowanych i aktorskich (w obu w rolę Mario i Luigiego wcielają się wrestler Lou Albano oraz Danny Wells).

1990 – 1995

Tak jak wspomnieliśmy, w 1990 roku Super Mario Bros. 3 – będąca podobnie jak część pierwsza beststellerem i również uznawana za jedną z najważniejszych w historii gamingu – trafia na rynek amerykański. Tytuł ten zapowiedział tamtejszej publiczności film przygodowy Wizard, będący w zasadzie pełnometrażową reklamą Nintendo.

W tym samym roku pojawia się Super Mario World – debiut Mario na SNES-ie i kolejny przebój. W grze wprowadzony zostaje Świat Dinozaurów oraz nowy bohater – dinozaur Yoshi. Staje się on jednym ze stałych elementów universum Mario. Znaczącą rolę odgrywa w prequelu z 1995 roku – Yoshi’s Island, gdzie musi transportować małego Mario. 

Prócz Yoshiego do universum dołącza też – w drugiej części Super Mario Land z 1992 roku– Wario, czyli zły odpowiednik Mario. Grywalną postacią i bohaterem własnych gier będzie stanie się dwa lata później – w Wario Land: Super Mario Land 3.

Początek lat 90. to również początek przygód Mario w świecie gier logicznych. W 1990 hydraulik bierze dodatkową robotę i przywdziewa kitel lekarza, rzucając w Dr. Mario pigułki zwalczające złośliwe wirusy. Zbliżona do Tetrisa gra staje się kolejnym hitem, a doktor Mario jeszcze nie raz gościć będzie na ekranach. W 1992 roku pojawia się z kolei pierwsza gra z wyścigowej podserii Mario KartSuper Mario Kart na SNES-a, w 1995 roku – pierwsza z wielu sportowych (Mario’s Tennis na niesławnego Virtual Boya)

Prócz kolejnych kreskówek (The Adventures of Super Mario Bros. 3 – w Polsce Nowe przygody braci Mario oraz Super Mario World), Mario i Luigi pojawiają się także w komiksach oraz dostają aktorski film kinowy, będący jednocześnie pierwszą aktorską adaptacją gry. Hydraulików grają Bob Hoskins i John Leguizamo, a w rolę Koopy wciela się Dennis Hopper. Luźno oparty na materiale źródłowym jest spektakularną klapą, choć po latach zyskuje status produkcji kultowej i „tak złej, że aż dobrej”.

1996-2000

W tym okresie Mario po raz pierwszy pojawia się w grafice 3D – w przebojowym Super Mario 64 na Nintendo 64 z 1996 roku. Rozpoczyna także swoją karierę w świecie RPG – w Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars. Pod koniec XX wieku w hydrauliku budzi się imprezowicz i zaczyna się kolejna podseria, zapoczątkowana Mario Party na N64 (premiera w Japonii w 1998 roku).

Również wtedy – w 1999 roku – pojawia się pierwsza część z podserii bijatyk Super Smash Bros. Mario może się w niej zmierzyć z bohaterami innych franczyz Nintendo – jak Legend of Zelda czy Star Fox. W kolejnych latach powstaną sequele, w których gościnnie wystąpią Solid Snake czy jeż Sonic.

2001 – 2019

W dwudziestym pierwszym stuleciu Mario powraca do klasyki w odnowionych wersjach znanych gier, jak również pojawia się w sequelach oraz nowych tytułach na konsole kolejnych generacji (New Super Mario Bros. na Nintendo DS, Super Mario Galaxy na Wii czy Super Mario Odyssey na Nintendo Switch). Spotyka się z maskotką konkurencyjnej Segi (wspomniany Sonic) w serii Mario & Sonic at the Olympic Games. W 2015 roku na Wii U pojawia się pierwsza część Super Mario Maker, umożliwiającego tworzenie własnych gier.

Własnych gier doczekuje się także Luigi – Luigi’s Mansion z 2001 to tytuł startowy dla konsoli GameCube (gwoli ścisłości, był już wcześniej protagonistą w Mario is Missing! z 1992 i Luigi’s Hammer Toss z 1990

Rok 2020 – 35 lat Mario. Co przygotowało Nintendo?

Spojrzenie w przeszłość, ale w nowym stylu. Na Nintendo Switch trafią bowiem gry, które już wcześniej podbijały konsole i serca graczy. Zapowiedziane na 18 września Super Mario 3D All-Stars pozwoli zagrać w we wspomniane wcześniej hity: Super Mario 64, Super Mario Galaxy oraz Super Mario Sunshine.

Ulepszoną wersję dostanie 12 lutego przyszłego roku Super Mario 3D World z Wii U – na Switchu pojawi się jako Super Mario 3D World + Bowser’s Fury. W tym samym czasie na rynek trafią też figurki amiibo – Cat Mario i Cat Peach.

Będzie również możliwość zagrania w klasyczne Super Mario Bros. – choć trochę inaczej, bo w trybie battle royale (choć nie takim, jaki dostępny był w zeszłorocznym fanowskim projekcie). W Super Mario Bros. 35 jednocześnie może rywalizować ze sobą do trzydziestu pięciu graczy, wzajemnie sobie przeszkadzając i podkładając świnie, czy raczej, goombasy lub inne przeszkody. Gra będzie ekskluzywem dla posiadaczy Nintendo Switch Online, dostępnym od 1 października 2020 do 31 marca 2021 roku.

W Nintendo Switch Online jest już również możliwość pobrania Super Mario All-Stars, czyli SNES-owego klasyka, który umożliwiał granie w odnowione wersji pierwszych trzech Super Mario Bros. oraz The Lost Levels.

Innym sposobem na powrót do przeszłości (i czymś dla zakochanych w retro klamotach – by Michał Tomal) będzie Game & Watch: Super Mario Bros – nawiązanie do słynnych elektronicznych gier-zegarków z wyświetlaczem LCD od Nintendo. Zagramy tu w Super Mario Bros., The Lost Levels oraz specjalną wersję gry Ball z dodanym Mario. Takiego handhelda będzie można również użyć jako oldschoolowego czasomierza, jak również poszukać easter-eggów – jest ich 35 (jakżeby inaczej). Game & Watch: Super Mario Bros. trafi na rynek 13 listopada.

Nowy tytuł zasili podserię Mario Kart – w Mario Kart Live: Home Circuit nasz wąsacz będzie ścigał się… w naszym lokum. Wszystko za sprawą rozszerzonej rzeczywistości oraz gokarta z kamerką. Będziemy mieli możliwość tworzenia własnych layoutów, a także gry w lokalnym multiplayerze do czterech graczy. Zestawy z Mario lub Luigim jako kierowcami będą dostępne od 16 października. Z kolei od dziś (8 września) do 22 września trwać będzie Mario Kart Tour – event z gościnnym występem Mario oraz Donkey Konga Juniora z pierwszej części podserii.

Prócz tego czekają nas inne wydarzenia, jak turniej w Super Smash Bros. Ultimate czy Splatfest w Splatoon 2 z motywem Super Mario w styczniu przyszłego roku. W listopadzie w Super Mario Maker 2 będzie dostępny jubileuszowy kurs, a za ukończenie związanych z Mario misji w programie My Nintendo czekają specjalne nagrody, w tym zestaw przypinek. W marcu w Animal Crossing: New Horizons będą natomiast meble z motywem Super Mario. A poza tym będzie całe mnóstwo gadżetów, m.in. z LEGO Nintedo Entertainment System, w tym zestawy LEGO Super Mario (dostępne w sklepie al.to).

Kolejne lata dopiszą na pewno dalsze rozdziały historii Mario – w planach jest na przykład kolejna adaptacja filmowa. A który moment historii Mario Wy wspominacie najlepiej? I która z rocznicowych propozycji podoba się Wam najbardziej?

Źródło: Nintendo