Karta sieciowa ma niepoprawną konfigurację protokołu IP. Co teraz?

Komunikat „karta sieciowa ma niepoprawną konfigurację protokołu IP”, a co za tym idzie brak dostępu do internetu, może wydawać się sporym problemem. Jak wiadomo, rozwiązywanie ich przez system Windows z reguły w niczym nie pomaga, a w tym wypadku restart komputera również nie przynosi skutku. Jak poradzić sobie z niepoprawną konfiguracją protokołu IP? Tego dowiesz się z poniższego tekstu.

Karta sieciowa ma niepoprawną konfigurację protokołu IP – co to oznacza?

To, co najbardziej nas interesuje to fakt, że błąd o nazwie karta sieciowa ma niepoprawną konfigurację protokołu IP, powoduje brak dostępu do internetu. Jest to jeden z częstszych problemów, które uniemożliwiają połączenie z siecią bezprzewodową. Zwykle spowodowany jest aktualizacjami, które powodują błąd związany z protokołami sieciowymi. Jednak źródło problemu nie jest całkowicie jednoznaczne i wyeliminowanie go możliwe jest metodą prób i błędów. Od czego zacząć?

Odnowienie i uwolnienie adresu IP

Próby pozbycia się błędu warto rozpocząć od odnowienia i uwolnienia adresu IP:

  1. W tym celu uruchom Wiersz polecenia z uprawnieniami administratora. Możesz to zrobić, wpisując frazę wiersz polecenia w systemowej wyszukiwarce, a następnie klikając Uruchom jako administrator.
  2. Teraz w uruchomionym okienku wpisz ipconfig /release i naciśnij klawisz Enter.
  3. Następnie wpisz kolejną komendę ipconfig /renew i ponownie zatwierdź enterem. Pamiętaj, żeby po ipconfig koniecznie umieścić spację.
  4. Na koniec, w wierszu polecenia wpisz exit, zamknij okno i uruchom ponownie komputer.

Jeśli błąd nie zniknął, przejdź do kolejnego punktu.

Zresetowanie TCP/IP

Podobnie jak w pierwszym punkcie, potrzebny będzie Wiersz polecenia:

  1. Tym razem wpisz komendę netsh winsock reset i zatwierdź enterem, a następnie netsh int ip reset i również potwierdź.
  2. Teraz wyjdź z Wiersza polecenia i uruchom ponownie komputer.

Jeśli problem występuje dalej, poniżej znajdziesz kolejne sposoby.

Ręczne ustawienie adresu IP

  1. By szybko odnaleźć potrzebne ustawienia, w wyszukiwarce wpisz połączenia sieciowe, a następnie uruchom je.
  2. W wyświetlonym okienku zobaczysz swoje połączenia sieciowe. Prawym przyciskiem myszy kliknij w typ połączenia, z którym jest problem (zwykle Ethernet lub Wi-Fi) i kliknij Właściwości.
  3. Na liście zaznacz Protokół internetowy w wersji 4 (TCP/IPv4) i wybierz Właściwości. Domyślnie zaznaczona jest opcja Uzyskaj adres IP automatycznie oraz Uzyskaj adres serwera DNS automatycznie, ale żeby rozwiązać problem z połączeniem, wybierz opcję Użyj następującego adresu IP, a także Użyj następujących adresów serwerów DNS.
  4. Nasuwa się pytanie – co wpisać? Uruchom Wiersz poleceń i wpisz ipconfig. Przepisz dane, które się wyświetliły odpowiednio do:
  • IPv4 Address – Adres IP: 192.168.1.15 (ostatnią cyfrę możesz zmienić w zakresie 1 do 253)
  • Subnet Mask – Maska podsieci: 255.255.255.0
  • Default Gateway – Brama domyślna: 192.168.1.1

Dla serwerów DNS wpisz poniższe dane:

  • Preferowany serwer DNS: 8.8.8.8
  • Alternatywny serwer DNS: 8.8.8.4

Wyłączenie aplikacji i usług

Warto sprawdzić, czy jakaś aplikacja, usługa lub sterownik nie powoduje problemów z protokołem adresu IP. Często błąd występuje po automatycznej aktualizacji oprogramowania.

  1. Korzystając z nieocenionej wyszukiwarki, wpisz do niej hasło konfiguracja systemu. Uruchom znalezione ustawienia, wybierz opcję Uruchamianie selektywne i upewnij się, że wszystkie checkboxy są zaznaczone.
  2. Kolejny krok to przejście do zakładki Usługi i zaznaczenie opcji Ukryj wszystkie usługi firmy Microsoft, ponieważ one w tym przypadku Cię nie interesują. Wyświetli się lista zainstalowanych usług.
  3. By sprawdzić, czy któraś z nich faktycznie blokuje połączenie z internetem, Wyłącz wszystkie i uruchom ponownie komputer. Jeśli ten zabieg pomoże, oznacza to, że jedna z tych usług powoduje problemy z protokołem adresu IP.
  4. Zaznacz ponownie wszystkie, a następnie kolejno odznaczaj i uruchamiaj ponownie komputer. Czynność, choć mozolna, pomoże wskazać potencjalnego winowajcę braku dostępu do internetu.

Co zrobić z usługą, która powoduje problemy z internetem? Możesz ją zaktualizować lub odinstalować. Jeśli jest niezbędna do działania jednej z aplikacji, system upomni się o nią lub zainstaluje ją ponownie. Bardzo często po ponownej instalacji problem już nie występuje.

Aktualizacja sterownika karty sieciowej

  1. Uruchom Menedżer urządzeń i wybierz zakładkę Karty sieciowe. Dzięki temu dowiesz się, do jakiej karty sieciowej sterowników potrzebujesz. Do wykorzystania tego sposobu niezbędny będzie drugi komputer, który ma dostęp do internetu.
  2. W wyszukiwarce internetowej wystarczy wpisać nazwę karty sieciowej, a jednym z pierwszych wyników będzie odnośnik prowadzący do strony producenta ze sterownikiem. Pobierz go i zgraj na pendrive.
  3. Podłącz pendrive’a ze sterownikiem do komputera, który ma problem z protokołem adresu IP.
  4. Ponownie przejdź do Menedżera urządzeń i rozwiń Karty sieciowe. Kliknij prawym przyciskiem myszy w nazwę karty i wybierz opcję Aktualizuj sterownik. Do wyboru będziesz mieć dwie opcje: Wyszukaj sterowniki automatycznie oraz Przeglądaj mój komputer w poszukiwaniu sterowników.
  5. Kliknij drugą opcję i odnajdź sterownik na dysku USB. Pozostaje tylko zainstalować sterownik i na koniec uruchomić ponownie komputer.

Co zrobić, jeśli błąd dalej występuje?

Jednym z ostatnich sposób może być odinstalowanie oprogramowania antywirusowego. Zabieg może wydawać się niebezpieczny, ale program antywirusowy również może powodować problem z niepoprawną konfiguracją protokołu IP. Jeśli to pomoże, zainstaluj ponownie najnowszą wersję antywirusa. W przypadku jeśli błąd pojawi się ponownie, zmień oprogramowanie antywirusowe.

Ostatnią możliwością jest połączenie się z routerem za pomocą kabla. Przejdź do jego ustawień i zmień nazwę sieci bezprzewodowej, a także hasło do niej. Przy okazji możesz zwiększyć liczbę użytkowników DHCP, ponieważ ich zbyt mała liczba może powodować niepoprawną konfigurację adresu IP. Jak przejść do ustawień routera i wykonać te zmiany, znajdziesz w jego instrukcji.

Jeśli mimo wypróbowania wszystkich sposobów problem z niepoprawną konfiguracją protokołu IP nie ustępuje, skontaktuj się z dostawcą internetu. Być może problem leży po jego stronie.

Zachęcam również do zapoznania się z pomocnymi tekstami: