Czasy, w których techniki skalowania obrazu w grach dopiero raczkowały, są tak odległe, mimo że wydaje się, jakby to było wczoraj. Pierwszą wersję DLSS, czyli rozwiązania NVIDII, które wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji (AI), obsługuje zaledwie kilka gier (Anthem, Battlefield 5 i pierwsza edycja Metro Exodus). Adaptacja kolejnych iteracji przebiegała już znacznie sprawniej dzięki poczynionym przez firmę NVIDIA zmianom. Poznaj kompletną listę gier i aplikacji z obsługą DLSS.
Wprowadzenie ray tracingu w grach wymusiło na NVIDII wdrożenie dodatkowej techniki, która pozwoli na komfortowe korzystanie z tej pierwszej. Jest nią DLSS, która niweluje skutki katastrofalnej dla płynności obrazu aktywacji śledzenia promieni. Jest to wręcz niezbędne rozwiązanie, by utrzymać odpowiednią liczbę fps.
Sprawdź także:
Jednak rozwój DLSS się nie zatrzymał, tylko technika dalej ewoluuje. Doczekała się ona kilku różnych, usprawnianych lub uzupełnianych o nowe funkcje iteracji. Co ważne, w grach nie wybierasz między różnymi wersjami DLSS. Jesteś skazany na tę, która została zaimplementowana w danym tytule.
Chcesz wiedzieć, o co chodzi w DLSS i rozróżnić poszczególne wersje tej techniki? Przeczytaj w takim razie:
Sprawdź, w jakich grach i aplikacji znajdziesz odpowiednie wydania DLSS.
Pierwotna wersja DLSS, która miała wiele bolączek, nie jest już od dawna wspierana przez firmę NVIDIA. W związku z tym lista gier, które je obsługują, jest ograniczona do zaledwie kilku, bo w pozostałych technika została zaktualizowana do nowszej wersji (DLSS 2 lub nawet DLSS 3).
Lista gier z DLSS 2 jest najbardziej obszerna i to właśnie ta wersja techniki najczęściej trafia do gier, bo jest obsługiwana przez wszystkie serie GeForce RTX i stosunkowo łatwa do wdrożenia.
DLSS 3 z dostępną wyłącznie dla kart graficznych GeForce RTX 4000 opcją generowania klatek (Frame Generation) nie jest tak rozbudowana, ale tytułów ciągle przybywa.
Lista gier z funkcją rekonstrukcji promieni, którą dodaje DLSS 3.5, obejmuje na razie zaledwie trzy tytuły. Poszerzy się ona wkrótce o: Black Myth: Wukong oraz Naraka: Bladepoint. Do końca 2024 roku, gdy na rynek trafi więcej wysokobudżetowych nowości, powinny dojść kolejne. Niestety, część zapowiedzianych ma mieć „tylko” DLSS 3 bez Ray Reconstruction (np. Star Wars Outlaws).
Lista narzędzi i aplikacji, które obsługują różne wariacje DLSS jest skromniejsza i ograniczona do określonego rodzaju oprogramowania. Znajdziesz je w następujących programach:
Lista, która jest aktualna na dzień 9 maja 2024 roku, regularnie będzie powiększać się o kolejne tytuły i aplikacje. Rozwój DLSS to maraton, który prędko się nie zakończy, a dodatkowo będzie ciągle odświeżony dzięki nowym iteracjom. Sama lista będzie przeze mnie na bieżąco aktualizowana, więc zachęcam do śledzenia.
Warto nadmienić, że lista dotyczy tylko oficjalnej obsługi. W wielu przypadkach sprawy w swoje ręce biorę modderzy, którzy próbują dodawać DLSS (także z generatorem klatek) do tytułów, które NVIDIA z producentami oraz wydawcami gier pominęła. Dzieje się to coraz częściej dzięki coraz łatwiejszemu procesowi implementacji DLSS.
DLSS jest dostępne wyłącznie na kartach graficznych NVIDIA, a konkretnie na serii GeForce RTX. Dodatkowo DLSS 3 z opcją generowania klatek (Frame Generation) jest zarezerwowane tylko dla modeli GeForce RTX 4000 oraz przyszłych generacji (GeForce RTX 5000). Podsumowując, potrzebujesz:
Na GPU innych producentów opcje DLSS w grach i aplikacjach pozostają niedostępne. To zamknięty standard w przeciwieństwie do Intel XeSS czy AMD FSR. I taki pozostanie.
Źródło: NVIDIA
Sprawdź również:
Odkryj wszystkie karty graficzne NVIDIA oraz komputery G4M3R z serią GeForce RTX 4000 w x-komie