Włoska robota, czyli recenzja hulajnogi Fiat 500 F85-W

Gdybym mieszkał w słonecznej Italii, najpewniej byłbym już szczęśliwym posiadaczem hulajnogi elektrycznej Fiat 500 F85-W. Każdym detalem wyraża ona włoski, wysublimowany gust oraz temperament ludzi, którym nigdzie się nie spieszy. Zobaczcie, dlaczego pokochałem tego białego Fiata 500.

Fiat 500 F85-W. Na wskroś made in Italy

Jaka jest e-hulajnoga Fiat 500? Ujmująca, jak spacer po Pinacoteca di Brera i Piazza Navona, a do tego równie wyborna, co kolacja z Pasta Primavera, do której podano kieliszek wybornego, toskańskiego wina.

Każdy element Fiata 500 emanuje wyrafinowanym włoskim stylem oraz pedantycznym wprost przywiązaniem do detali. I tak jak kurczak Parmigiana nie może istnieć bez parmezanu, tak dwukołowy Fiat 500 nie egzystowałby bez wyrazistego, włoskiego fasonu.

Fiat 500 F85-W tylne koło

Jeśli szukacie hulajnogi elektrycznej do pełnej wigoru jazdy, z dynamicznym przyspieszeniem i możliwością pochwycenia zębami frunących akurat komarów – zrezygnujcie z Fiata 500 F85-W. W mojej opinii myśl techniczna, jaka przyświecała projektowi tego eleganckiego jeździka, od początku zakładała pełne gracji przemieszczanie się z miejsca na miejsce.

Pośpiech i gorączkowość nie leżą we włoskiej naturze. Nie sądzę, by Alessandto lub Beatrice, w których ojczyźnie powstał Fiat 500, chcą spieszyć się po filiżankę aromatycznego espresso. Hulajnogę Fiat 500 F85-W stworzono do pełnych wytworności przejażdżek. Podróży po urokliwych zakątkach Italii. 

Przemieszczania się z domu do kawiarni, a stamtąd do pracy, na wyborny obiad oraz z powrotem do domu. No i do odwiedzenia znajomych, u których nie sposób już zaparkować samochodu, ale na e-hulajnogę zawsze znajdzie się miejsce, tak, jak u prawdziwego Włocha zawsze znajdzie miejsce na ociupinkę lasagne.

Ja przynajmniej wyniosłem takie doświadczenie z jazdy hulajnogą Fiat 500 F85-W. Rzecz jasna model ten sprawdzi się na całym świecie. Będzie środkiem transportu w każdym polskim mieście i miasteczku. Ułatwi też dojazd do pracy, do parku albo do ulubionej knajpy (niekoniecznie z włoskim jedzeniem).

Recenzowany Fiat 500 rozwija oczywiście solidne 25 km/h, ma zasięg do 20 km na jednym ładowaniu, posiada też bardzo skuteczny hamulec tarczowy, a jego jakość wykonania to prawdziwy prima sort. Niemniej w porównaniu z innymi hulajnogami Fiat 500 rozpędza się spokojniej. Klasę ma, ale etykiety demona prędkości prędzej przyznaj komuś z Hell’s Kitchen.

Fiat 500 F85-W logo producenta

Komfort jazdy hulajnogą Fiat 500

Kiedy dostałem na testy hulajnogę elektryczną Fiat 500, ucieszyłem się, że będzie to model F85-W. Bardzo lubię tę budowę kół z uwagi na architekturę częstochowskich ulic. Chodniki w wielu miejscach pokrywają duże betonowe płyty, często spękane, a więc niewygodne do jazdy. Sieć asfaltowych ścieżek rowerowych dopiero zaczyna zakorzeniać się w strukturze jezdni. Cenią sobie również właśnie taką budowę amortyzatora, jaką ma Fiat 500 F85-W.

Fiat 500 F85-W przednie koło

Jazda wybrukowanymi przecież w 100% Alejami Najświętszej Maryi Panny staje się przyjemniejsza, a kierujący (czyli ja) nie odczuwa tak wszystkich nierówności. Finalnie, po skończonej przejażdżce, nie czuć mrowienia w rękach. Ten amortyzator daje też nadzieję na dłuższą żywotność układu jezdnego hulajnogi, a przynajmniej dotrwanie do chwili poprawy stanu liczebnego ścieżek rowerowych w Częstochowie.

Kierownica znajduje się również na dobrej wysokości. Przy moich 185 cm wzrostu wygodnie trzymałem ręce na uchwytach.

Ucieszył mnie ponadto biały kolor. Ma w sobie osobliwą lekkość i urok, w odróżnieniu od drapieżności barwy czerwonej (w sprzedaży dostępna jest też czerwona hulajnoga Fiat 500). I choć czerwony w teorii jest szybszy, to porównanie specyfikacji obu modeli zaprzeczyło tej tezie w całej rozciągłości.

Fiat 500 F85-W w windzie
Fiat 500 F85-W bez trudu mieści się w windzie

Moc silnika a rozpędzanie jeździka

Jakaż to siła napędza hulajnogę Fiat 500 F85-W? Nie spodziewajcie się potęgi rodem z erupcji wulkanu Etna, bo silnik tego modelu ma moc 250 W. To dużo czy mało? Rzekłbym – optymalnie. Rozpędzenie się od 0 do 25 km/h wymaga około 6 sekund, przy czym weźcie poprawki na rodzaj nawierzchni, kąt nachylenia jezdni, a także wagę kierującego.

Do ruszenia z miejsca niewiele trzeba. Ot, chwytam za rączki, odpycham się lekko, naprawdę lekko (wszak Włosi nie lubią się przemęczać), naciskam manetkę gazu w dół i tyle. Jadę. Ubolewam jedynie, że Fiat 500 nie ma tempomatu. Och, ileż przyjemniej wracałoby się do domu po porcji Tiramisu bez ciągłego wciskania gazu!

Fiat 500 F85-W manetka gazu

Jak wspomniałem, już po 6 sekundach miałem zamknięty licznik. Przechodniów, rowerzystów i innych uczestników ruchu ostrzegałem dzwonkiem. Głośnym, srebrzystym śpiewem dzwonka, który na całe szczęście został wyodrębniony. Ma zatem własny mechanizm do dzwonienia i nie korzysta z zaczepu na kierownicy, co zdarza się czasami u innych producentów.

Rozumiem zamysł, że chodzi o minimalizm i redukcję rzeczy na kierownicy, ale zintegrowanie zaczepu z dzwonkiem ma zasadniczą wadę. Złamanie zaczepu wyklucza możliwość ostrzegania innych.

dzwonek hulajnogi Fiat 500 F85-W

Wreszcie przyszedł czas się zatrzymać. Palce spoczęły na uchwycie hamulca, a ten pociągnął linkę i zacisnął klocki na tarczy. Gwałtowne pociągnięcie uchwytu skutkuje pozostawieniem śladu za hulajnogą. Ciemnego paska świadczącego o zdarciu opony. Hamulec Fiata 500 F85-W działa świetnie! Sądzę, że jeśli moje oko wypatrzyłoby na potykaczu promocyjną cenę pizzy, to hulajnogę zatrzymałbym najwyżej 2 metry dalej (wliczając w to czas reakcji człowieka zmożonego głodem).

Światła LED, wyświetlacz, niefortunny włącznik

Do jazdy lepiej używać świateł. Żebyście mnie dobrze zrozumieli, nie po to, aby rozpraszać mrok czarny jak poranne espresso, lecz żeby być lepiej widocznym. Szczególnie z daleka. Jest jednak pewien problem – gdzie się włącza światła?

Za pierwszym razem z nieukrywaną irytacją szukałem włącznika. Znalazłem go pod wyświetlaczem, konkretnie od spodu kierownicy! Niefortunna lokalizacja, prawda?

włącznik Fiat 500 F85-W

Nim uruchamia się także hulajnogę, przytrzymując przez chwilę. Ten przycisk służy też do aktywacji świateł. Skoro mowa o wyświetlaczu, pokazuje aktualną prędkość i stan baterii. Niestety w słońcu mało co widać, dopiero w cieniu rzuconym przez kamienicę mogłem sprawdzić prędkość.

wyświetlacz Fiat 500 F85-W

Bateria. Zasięg i czas ładowania F85-W

Wbudowany akumulator ma pojemność 7500 mAh. Sporo. W pełni naładowany ma wystarczyć na 20 km ciągłej jazdy. Aż tyle nie osiągnąłem, bo zgodnie ze wskazaniem GPS, ważąc 80 kg, zakończyłem podróż po 17 km, niemniej wynik uznaję za bardzo dobry.

Tym bardziej, że wielokrotnie jechałem pod górę (ulica Kopernika i Aleja Sienkiewicza), musiałem zwalniać, zatrzymywać się i ponownie ruszać na każdym przejściu dla pieszych (bo światła, tory oraz wysokie rynsztoki).

Fiat 500 F85-W instrukcja i ładowarka

W domu, po podłączeniu do ładowania, przyszło mi czekać dokładnie 3,5 godziny. Ale nic to. Spożytkowałem ten czas na wyszukanie nowego przepisu na spód do pizzy, zdążyłem zebrać składniki (po brakujące skoczyłem do sklepiku pod blokiem), zagniotłem ciasto, zaczekałem, aż wyrośnie, udekorowałem dodatkami, upiekłem i zjadłem.

Ogromny plus dla producenta za informację, która znajduje się na samoprzylepnej karcie: Jak bezpiecznie ładować baterię hulajnogi Fiat 500 F85-W?

Przy okazji tak sobie myślałem, że we Włoszech najpewniej zaprosiłbym na tę pizzę Marconiego, Julię tudzież innych ludzi – ciekawe, czy przyjechaliby do mnie na swoich Fiatach 500?

Fiat 500 F85-W ostrzeżenie dla użytkownika

Ocena – czy warto kupić e-hulajnogę Fiat 500?

Czy warto kupić Fiata 500 F85-W? Ja niemalże pokochałem tę hulajnogę. Za wyjątkową estetykę wykonania, za komfort jazdy, za to, że jadąc nią, mogłem się relaksować. Fiat 500 nie jest po prostu jeździkiem elektrycznym, tak, jak nie każda kawa ma włoski charakter. Wybrałbym ją dla siebie, ponieważ lubię rzeczy unikalne. Czego, jak czego, ale unikalności hulajnodze Fiat 500 F85-W z pewnością nie brakuje.

Minusy

  • brak tempomatu
  • podest szybko się brudzi
  • włącznik w nieergonomicznym miejscu

Plusy

  • świetne wykonanie
  • solidny hamulec tarczowy
  • ma głośny, wyodrębniony dzwonek

Zobaczcie hulajnogę elektryczna Fiat 500 F85-W białą i F85-W czerwoną

Dla lubujących się w nieco mniejszych konstrukcjach są też modele F500 8” biały i F500 8” czerwony