Masakrator II, czyli test i recenzja telewizora LG OLED55A2

Czas na test pierwszego telewizora OLED od LG z rocznika 2022. Startujemy od najtańszej serii A2, która zastępuje serię A1 z 2021 roku. Widoczną zmianą w sferze oprogramowania jest oczywiście nowy system webOS 7. Powstaje pytanie, co ze stroną sprzętową? Czy nadal mamy tu 60-hercową matrycę organiczną? A jak wygląda kwestia jasności w trybie HDR w tych najtańszych OLED-ach? Czy warto je kupić? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w niniejszej recenzji.

LG OLED55A23LA (dalej dla uproszczenia zwany 55A2) jest telewizorem OLED z ekranem o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli. W trakcie testu pracował pod kontrolą systemu webOS 7.1.0-57 (mullet-maria) oraz oprogramowania w wersji 03.11.05. Testowany egzemplarz telewizora wyprodukowano w kwietniu 2022 roku, a fabrycznie nowa sztuka pochodziła ze sklepu x-kom.

nalepka znamionowa telewizora lg oled55a2

Design

Na pierwszy rzut oka 55A2 do złudzenia przypomina model ubiegłoroczny, tj. 55A1.

Źródło: LG

Sytuacja zmieni się, gdy spojrzymy na tył telewizora. Pokrywa elektroniki jest teraz większa i zajmuje większą część tylnej powierzchni panelu.

profil telewizora LG OLED55A2
Źródło: LG

Z kolei sam panel ma od tyłu nowy rodzaj „paskowanego” pokrycia…

…co do którego nie udało mi się ustalić, czy jest to cienkowarstwowa powłoka z tworzywa sztucznego, czy raczej jakiś rodzaj specjalnego lakieru. W każdym razie wygląda to fajnie, a czy pełni jakąś dodatkową funkcję, zapytam o to przedstawicieli LG przy najbliższej okazji.

Poniżej podsumowanie najważniejszych cech konstrukcji telewizora:

  • Tylna ścianka: metal z nowym rodzajem powłoki,
  • pokrywa elektroniki: plastik,
  • ramka wokół ekranu: metal,
  • szerokość ramki: 2 mm,
  • podstawa: dwie nóżki,
  • rozstaw nóżek: 1056,5 mm,
  • gniazda: po lewej stronie,
  • pilot 1: plastikowy, z kursorem („magiczny”), bez podświetlenia MR22G,
  • pilot 2: brak.

Kabel zasilania nie zmienił się: tradycyjnie dla telewizorów OLED marki LG jest on nieodłączalny, o czym powinni pamiętać użytkownicy zamierzający powiesić telewizor na ścianie (zwłaszcza gdy już mają w niej podprowadzone kable).

Do wykonania i wykończenia LG 55A2 nie mam istotnych zastrzeżeń, no może tylko do łatwo palcującego się i błyszczącego czarnego plastiku w pilocie.

Jakość obrazu LG 55A2

Wyświetlacz

W telewizorze zastosowano wyświetlacz OLED typu RGBW (WOLED) pochodzący od LG Display.

Kolory

W bliskim wzorca trybie filmmaker (6501K) średni błąd odwzorowania kilkudziesięciu testowych próbek barw wyniósł zaledwie 1,2, czyli poniżej progu postrzegalności (3,0).

Również i diagram chromatyczności wypadł znakomicie, bez przesycenia czerwieni typowego dla niektórych źle skalibrowanych fabrycznie paneli EX.

Degradacja barw pod kątem jest doprawdy niewielka. Jednakże na dużych jednolitych powierzchniach, np. w reklamach czy na białych i szarych planszach testowych, widać lekką, lecz typową dla WOLED-ów zmianę odcienia. I tak, jeśli chodzi np. o biel, to dalszej krawędzi dostawała ona zielonkawego zabarwienia w porównaniu do bieli przy bliższej (lewej) krawędzi ekranu.

No cóż, jak to mówią (o OLED-ach produkcji LG Display), „ten typ tak ma”. Nie jest to jednak żaden duży problem i wspominam o nim z dziennikarskiego obowiązku.

Szeroka paleta barw

Pokrycie przestrzeni UHDA-P3 (CIExy) wyniosło 98%, co potwierdza możliwość wyświetlania szerokiej palety.

Ze względu na niższą jasność niż w wyżej pozycjonowanych OLED-ach tej marki (serie B, C itd.) reprodukcja barw pozostawiała trochę do życzenia.

Chociaż średni błąd nie był specjalnie wysoki (4,59), wynikał głównie z powodu zbyt małej luminancji (jasności), a w mniejszym stopniu z przekłamań odcienia czy nasycenia. Krótko mówiąc, w trybie HDR barwy będą podobne, choć nie tak jasne, jak być powinny. Udowadnia to wykres prawy, na którym, po pominięciu błędów jasności, średni błąd reprodukcji barw spada do 1,39, a więc do wartości nierozróżnialnej dla zwykłych użytkowników.

Czerń i kontrast

Zacząłem, jak zwykle, od ustawienia poziomu czerni. I tu czekała mnie niespodzianka, w dodatku pozytywna. Poziom czerni był bliski wzorcowego: był ustawiony na 50, ale wystarczyło zmienić na 51 aby uzyskać pełną zgodność z normą.

Druga niespodzianka to wyskalowanie suwaka „poziom czerni”: każde zwiększenie tej opcji, np. z 50 na 51 lub z 51 na 52, skutkowało wyraźną i widoczną gołym okiem zmianą jasności. To olbrzymi plus, bowiem OLED-y A1 tego nie miały i ta cecha była zarezerwowana dla modeli z wyższej półki (C1 w górę). Jak bardzo jest to ważne, chyba nie muszę tłumaczyć – pozwala bardziej precyzyjnie ustawić widoczność przyczerniowych detali (choć zaawansowanej kalibracji nie zastąpi).

Następnym krokiem było sprawdzenie, przy wykorzystaniu plansz ze 256-oma stopniami gradacji szarości, jak telewizor radzi w zakresie przyczerniowym. Pomimo upływu 9 lat od premiery telewizory WOLED nadal mają większe lub mniejsze problemy z „wychodzeniem z czerni”. Na szczęście w przypadku 55A2:

  • obraz był generalnie bardzo czysty, bez pionowych pasków, plam;
  • dokuczliwego kleksowania nie zauważyłem, chociaż w filmie Pierwszy człowiek (First Man, 2018) wystąpiły małe fluktuacje w ekstremalnie trudnej scenie z przelotem statku kosmicznego w poprzek ekranu (koniec XV rozdziału, indeks 1:48:49);
  • 55A2 nie uwypuklał też szumów, co niestety robią niektóre OLED-y.

Naszą analizę zacznijmy tradycyjnie od znanej sceny z filmu Zjawa (The Revenant, 2015):

Jak widać, było bardzo dobrze – dużo lepiej niż w testowanym kilka tygodni przed 55A2 zeszłorocznym modelu 65C1.

Co innego w scenach z filmu Diuna (Dune, 2021). Otóż gdy kamera pokazuje ogólny plan biblioteki, w której matka Mohiam (Charlotte Rampling) poddaje Paula próbie, można było zaobserwować pewne winietowanie w pobliżu obu górnych rogów ekranu; winietowanie to pogorszyło widoczność bardzo ciemnych detali w tej już i tak ciemnej scenie.

Z kolei w innej scenie z filmu Wielki mistrz (The Grandmaster, 2013, DVD), w której niektóre OLED-y konkurencji uwypuklały istniejące w tej scenie szumy (przypominam że film zarejestrowano tradycyjną kamerą), LG 55A2 wyszedł z niej obronną ręką.

Dalsze testy potwierdziły ogólnie dobrą reprodukcję detali w cieniach. Na ekranie 55A2 obejrzałem cały Matrix Zmartwychwstania (The Matrix Resurrections, 2022) oraz pół najnowszego Batmana (The Batman, 2022) i muszę przyznać, że zastrzeżenia miałem tylko do kilku scen. (Dlaczego tylko pół Batmana? Ponieważ drugą połowę tego filmu obejrzałem, w ramach eksperymentu, na 48C2).

Poniżej kilka zdjęć ze znakomicie zrealizowanego pod względem technicznym filmu Matrix Zmartwychwstania (The Matrix Resurrections, 2022).

Jak widać, LG 55A2 prezentuje obraz wysokiej klasy. Ba, w ustawieniach fabrycznych wypadł moim zdaniem znacznie lepiej od testowanego przed nim modelu 65C1.

Dodam też, że w 55A2 w trybie SDR funkcja maksymalna jasność (MJ) w opcji wysoka nie zniekształca tak bardzo i nie fałszuje obrazu tak, jak np. w OLED-ach z serii C2 (mowa o trybie SDR, nie HDR). Tu A2 ma przewagę nad C2.

Jedyne, do czego jeszcze mógłbym się przyczepić, czyli to, czego mi trochę brakowało w porównaniu np. do 48C2, to niższa jasność 55A2 w trybie…

HDR

W trybie filmmaker (HDR) na planszy 10% maksymalna luminancja na początku trzyminutowego pomiaru wyniosła 535 cd/m^2. Zanim zaproszę Was do analizy wykresu, chciałbym zwrócić uwagę, że tym razem, w celach nazwijmy to „edukacyjno-eksperymentatorskich” podczas pomiaru w programie Calman wyłączyłem wszelkie „oszukiwacze” panelu OLED, co sprawiło, że w 1 minucie i 55 sekundzie załączył się jego układ ochronny, który stopniowo zaczął obniżać jasność wyświetlanej białej planszy kontrolnej.

Nastąpiło to dopiero po niemalże 2 minutach „katowania” panelu , co świadczy o tym, jak duży postęp zrobiono w porównaniu do OLED-ów sprzed 9 lat (tamte obniżały jasność dużo bardziej agresywnie po zaledwie kilkudziesięciu sekundach). Po reaktywacji oszukiwaczy jasność wróciła do normy.

Jeśli chodzi o zmierzoną luminancję, to 535 cd/m^2 jest oczywiście wynikiem niższym niż w modelach z wyższych serii (B, C itd.), ale zauważalnie wyższym od poprzednika (55A1). Z drugiej strony, zwracam uwagę, że elektroniczne obniżenie jasności panelu podobnej konstrukcji ma swoją pozytywną stronę w postaci zwiększenia żywotności tegoż panelu.

Dodam, że na białej testowej planszy o powierzchni 100% (tj. pełnoekranowej maksymalna luminancja wyniosła 109 cd/m^2. Jest to typowy spadek dla telewizorów z panelami WOLED.

ekran telewizora LG OLED55A2
Źródło: LG

Odwzorowanie ruchu

Ponieważ mamy tu do czynienia nie z tradycyjnym telewizorem OLED (120Hz), lecz ekranem 60-hercowym, w naszym standardowym teście ostrość obrazów ruchomych wyniosła 300 linii (na 1080 maksimum). Wynik ten:

  • nie zmienia się pomimo zmiany różnych trybów jak np. ruch filmowy, naturalny, płynny ruch, wybór użytkownika;
  • nie da się go poprawić za pomocą opcji OLED Motion lub OLED Motion Pro, ponieważ 55A2 takich opcji nie posiada (są w wyższych seriach).

Pomimo tego smużenie było małe, zarówno na wymagającym wahadle testowym (Peter Finzel), jak i innych planszach.

Pomimo „60-hercowej” matrycy LG 55A2 posiada oczywiście funkcję upłynniania ruchu. Zależność pomiędzy trybem pracy a stopniem upłynniania przedstawia zestawienie poniżej:

  • wył – brak upłynniania,
  • ruch filmowy – bardzo małe,
  • naturalny – małe,
  • płynny ruch – duże,
  • wybór użytkownika – regulowane upłynnianie (de-judder 0-10).

Warto zaznaczyć, że układ upłynniania generuje nieco więcej artefaktów niż u rywali. Ponadto niezwykle szybki czas reakcji OLED-a sprawia, że efekt pracy układu upłynniania jest inny, tj. nie tak zadowalający, jak np. w telewizorach LCD tej samej marki.

Ponieważ gdy piszę te słowa (6 maja 2022 r.) jestem już po teście dwóch telewizorów z serii C2 (42C2 i 48C2 – ich recenzje niebawem), wiem, że na skutek zmian w opcji OLED Motion w tych telewizorach producent doprowadził do spadku maksymalnej ostrości obrazów ruchomych (do ok. 600-650 linii).

W związku z tym, biorąc pod uwagę zmienioną sytuację w serii C, wynik 300 linii w modelu 55A2 wcale nie jest taki zły w kontekście ww. negatywnych zmian (czytaj: regresu) w wyższych seriach. Dlatego też, biorąc pod uwagę niewielkie smużenie oraz bardzo krótki czas reakcji organicznego panelu, możliwości LG 55A2 oceniam lepiej niż wynika to z samych suchych pomiarów. Oglądanie materiałów sportowych (piłka nożna, wyścigi F1) nie dało podstaw do żadnej istotnej krytyki.

Jakość dźwięku

LG 55A2 wyposażono w dwa przetworniki szerokopasmowe promieniujące dźwięk do dołu.

głośniki LG OLED55A2

Tak jak w przypadku innych modeli tej marki, użytkownik ma dyspozycji siedem wstępnie zdefiniowanych trybów dźwięku (dźwięk AI pro, standardowy, kino, czysty głos, sport, muzyka, optymalizacja gry). W trakcie testu najczęściej korzystałem z trybów czysty głos (do programów publicystycznych i wiadomości) oraz standardowego (do… muzyki).

Moim zdaniem do słuchania muzyki tryb standardowy jest nieco lepszy od trybu muzyka, bowiem ten drugi zbyt mocno przejaskrawia górę oraz za bardzo podbija bas. Bas całkiem dobrze podkreśla wyższe zakresy, ale jest sztucznie podbity oraz brak mu rozciągnięcia i artykulacji (na wyższych poziomach wysterowania staje się niemalże „jednonutowy”).

Z kolei tryb czysty głos brzmi nieco zbyt „chudo” i posiada (zupełnie niepotrzebnie) sztucznie uprzestrzennienie. Ogólnie rzecz biorąc, brzmienie 55A2 nie jest złe, ale nie jest w stanie rywalizować z dobrze zaprojektowaną grajbelką, nie mówiąc już nic o bardziej zaawansowanych zestawach głośnikowych.

ekran systemu webOS LG OLED55A2

Funkcje smart telewizora LG 55A2

System operacyjny webOS w wersji 7 (a dokładnie 7.1.0-57 [mullet-maria]) zapewnia LG 55A2 bogate możliwości multimedialne. Oto zestawienie dostępnych aplikacji.

Aplikacje do strumieniowania filmów (VoD):

Aplikacje do strumieniowania muzyki:

LG 55A2 odtworzył wszystkie testowe pliki wideo z USB (tj. avi, flv, mkv, mp4, mov, mts, tp) z wyjątkiem wmv. Telewizor czytał też pliki z kodekiem AV1. Niestety, pliki z NAS-a (serwera multimediów) czytał zauważalnie wolniej od rywali. Szkoda też, że nie rozszerzono możliwości w zakresie sortowania plików: nadal są takie same jak rok temu, tj. dwie opcje alfabetycznie i nowo dodane i to bez możliwości zmiany kierunku sortowania.

Złącza i interfejsy

  • HDMI 1 – 2.0
  • HDMI 2 – 2.0
  • HDMI 3 – 2.0 eARC
  • HDMI 4 – brak
  • USB – 2
  • Ethernet – 1
  • Optyczne – 1
  • Słuchawkowe – 0
  • Bluetooth – tak
  • Wi-Fi – tak

Tak wyglądają złącza dostępne z boku:

złącza telewizora LG OLED55A2

…a tak z tyłu obudowy:

Poniżej fragment elektronicznej wizytówki telewizora (EDID).

wizytówka LG OLED55A2

Najnowsza konsola Xbox tak oto oceniła gotowość LG 55A2 do „giercowania”:

Specyfikacja sprzętowa

Parametry wg producenta:

  • rodzaj wyświetlacza – OLED
  • przekątna (cale) – 55
  • kształt wyświetlacza – płaski
  • maksymalna rozdzielczość – 3840 × 2160
  • tunery TV – DVB-C, DVB-S/S2, DVB-T/T2

Parametry zmierzone (ustawienia fabryczne)

  • kontrast ANSI(x:1) – niemierzalny
  • średni błąd odwz. barw dE2000 (BT709) – 1,2
  • pokrycie przestrzeni UHDA-P3 (%) – 98
  • input lag (ms) – 10,3

Warto zaznaczyć, że:

  • im wyższy współczynnik kontrastu, tym lepiej,
  • średni błąd odwzorowania barw poniżej 3,0 to bardzo dobry wynik, a jeśli wynosi poniżej 1,0 – świetny wynik; generalnie im mniej, tym lepiej,
  • im większe pokrycie przestrzeni UHDA-P3, tym kolory bardziej nasycone, a tym samym żywsze i bardziej atrakcyjne.
wynik pomiaru input laga dla LG OLED55A2

Podsumowanie

Chociaż zmiany nie są duże, LG 55A2 nie rozczarował, sprawiając mi przy tym sporo frajdy. Do pozytywnych nowinek z pewnością można zaliczyć wyższą (w stosunku do 55A1) jasność w trybie HDR, szybszy i poprawiony system operacyjny oraz lepsze wysterowanie organicznego panelu w krytycznym, przyczerniowym obszarze. W związku z tym LG 55A2 może być moim zdaniem świetnym kandydatem na pierwszy w życiu telewizor OLED.

I jeszcze jedno. Choć ceny to rzecz zmienna, na początku czerwca 2022 r. LG 55A2 jest droższy niż ubiegłoroczne modele z wyższych serii. Jednakże z czasem, gdy ostatnie sztuki starych modeli znikną z rynku, cena 55A2 z pewnością spadnie, a wtedy jego zakup będzie miał dużo ekonomicznego sensu. I to właśnie przy tych założeniach wystawiam poniższe oceny i nagrody.

Minusy

Plusy

plakietka geeXtra produkt - złota gwiazdka w białej otoczce na złotym tle, pod spodem napis geextra produkt i logotyp portalu geex
geex plakietka cena jakość

Przydatność telewizora

Telewizja: 8/10

Kino domowe: 8/10
Sport: 6/10
Gry: 6/10

W teście wykorzystano program Calman firmy Portrait Displays.