Bardzo muzykalna szara eminencja. Test i recenzja soundbara Sony HT-A8000

Jak wiecie dwa najnowsze soundbary marki Sony na rok 2024 to modele Bravia Theatre Bar 8 i 9, znane też pod symbolami HT-A8000 i HT-A9000. Tak się szczęśliwie złożyło, że tego dłuższego i droższego testowaliśmy razem z mniejszym, krótszym i tańszym modelem A8000. Jeżeli chcecie wiedzieć, co je różni i w czym mniejszy jest lepszy od większego, przeczytajcie nasz test i recenzję soundbara Sony HT-A8000 (Bravia Theatre Bar 8).

Sony HT-A8000 to znakomita propozycja dla wymagających użytkowników, którzy szukają soundbara z mocnym, lecz kulturalnym dźwiękiem i bardzo dobrymi efektami przestrzennymi. Plusem A8000 jest też możliwość rozbudowy o subwoofer i głośniki tylne.
Jak najbardziej. A8000 gra świetnie, czy to na muzyce czy to na filmach, a znakomita reprodukcja rytmu sprawi, że słuchanie muzyki będzie czystą przyjemnością.
Brak wyświetlacza i Chromecasta oraz pilot z małą liczbą regulacji mogą nie spodobać się niektórym użytkownikom.

O soundbarze Sony HT-A8000

Jeżeli spojrzymy na tabliczkę znamionową Sony HT-A8000 testowanej grajbelki, odkryjemy, że widnieją na niej aż 3 nazwy:

  • HT-A8000;
  • BRAVIA Theatre Bar 8;
  • YY2082C.

Ze względów praktycznych oraz na potrzeby łatwiejszego porównania z poprzednikiem (tj. modelem HT-A5000), w dalszej części recenzji będę używał prawie wyłącznie pierwszej nazwy i to w postaci skróconej.

Sony HT-A8000 (dalej dla uproszczenia zwany A8000) został wyprodukowany w Malezji i działał pod kontrolą oprogramowania w wersji 001.241.

Egzemplarz testowy dostarczył polski oddział firmy Sony, za co dziękujemy.

Budowa soundbara Sony HT-A8000

Biorąc pod uwagę cenę i pozycjonowanie tego soundbara na rynku jego design i konstrukcja reprezentują moim zdaniem dobry poziom.

A8000 jest konstrukcją jednoelementową składającą się z samej belki. Innym określeniem tego typu głośników jest „soundbar zintegrowany”. Belka ma następujące wymiary:

  • długość: 1100 mm;
  • głębokość: 113 mm;
  • wysokość 64 mm.
źródło: Sony

Jak widać z powyższego porównania do poprzednika, A8000 jest:

  • 11 cm krótszy;
  • 27 mm płytszy oraz;
  • 3 mm niższy…

… od A5000. Ponadto A8000 jest o 20 cm krótszy od swojego większego brata A9000.

Na dole Sony Bravia Theatre Bar 8, na górze Sony Bravia Theatre Bar 9 HT-A9000
na górze A9000, na dole A8000

Korpus A8000, który wykonano z solidnego, choć pochodzącego z odzysku tworzywa Sorplas, pokryto tkaniną w kolorze ciemnoszarym. Z kolei górną ściankę zdobi solidna metalowa listwa ciągnąca się przez całą szerokość belki.

Z tyłu Sony Bravia Theatre Bar 9 HT-A900, z przodu Sony Bravia Theatre Bar 8 HT-A8000
W sumie, w belce znajdziemy 11 (słownie: jedenaście) przetworników.
źródło: Sony

Są to w szczególności, od lewej do prawej:

  • lewa ścianka boczna:
    • przetwornik szerokopasmowy;
  • ścianka przednia:
    • kanał lewy: kopułka wysokotonowa + przetwornik średnio-niskotonowy;
    • kanał centralny: kopułka wysokotonowa + 2 przetworniki średnio-niskotonowe (po jednym po każdej stronie kopułki);
    • kanał prawy: przetwornik średnio-niskotonowy + kopułka wysokotonowa;
  • prawa ścianka boczna:
    • przetwornik szerokopasmowy;
  • ścianka górna:
    • lewy przetwornik wysokościowy (szerokopasmowy);
    • prawy przetwornik wysokościowy (szerokopasmowy).
źródło: Sony
Podobnie jak ubiegłoroczne modele A5000 i A7000, również i A8000 (i A9000 też) można rozbudować nawet do pełnego kina domowego, dokupując jeden z dwóch subwooferów i/lub jedną z dwóch dostępnych par głośników tylnych.
źródło: Sony
I właśnie na tym polega przewaga soundbarów modułowych: możemy dowolnie wybierać spośród dodatkowych elementów, które przewidział producent. Nikt nas do niczego nie zmusza i sami wybieramy to, co pasuje do naszej koncepcji kina domowego i warunków mieszkaniowych. Inną zaletą tego typu soundbarów jest to, że rozbudowę systemu możemy przeprowadzać krok po kroku, w miarę dostępności środków finansowych. Możemy też na początku zdecydować się np. na tańszą wersję subwoofera (SA-SW3), a później sprzedać go i zastąpić modelem droższym (SA-SW5).
źródło: Sony

To samo z głośnikami tylnymi. Chyba nie muszę dodawać, że dominujące na rynku kompletne soundbaroboksy (sprzedawane jako belka + sub w jednym opakowaniu) nam tego nie oferują. Krótko mówiąc, wybór grajbelki modułowej, takiej jak A8000 czy A9000, daje nam większe pole manewru w przyszłości.

Wyposażenie fabryczne

Na koniec sprawdźmy jeszcze zawartość zestawu:

  • soundbar;
  • pilot;
  • 2 baterie do pilota;
  • kabel zasilania;
  • kabel HDMI;
  • kabel do głośnika centralnego;
  • 2 stopki podwyższające soundbar;
  • 2 uchwyty do powieszenia na ścianie;
  • 2 wkręty montażowe;
  • instrukcja i inne broszury.

Jak widać, niczego nie brakuje.

Opakowanie soundbara wykonano z myślą o ekologii: nie zawiera ono w ogóle styropianu, lecz kształtki ze sprasowanej papierowej pulpy. Sam soundbar wykonano z nowoopracowanego przez Sony tworzywa o nazwie SORPLAS pochodzącego częściowo z odzysku płyt CD.

Na koniec krótkie porównanie z poprzednikiem, czyli A5000. Otóż A8000:

  • został pozbawiony wyświetlacza (a miał go A5000/A7000);
  • nie ma przycisków na obudowie, z wyjątkiem wyłącznika;
  • szary materiał tekstylny jest dobrej jakości, ale szybciej zbiera kurz, jest trudniejszy w czyszczeniu (bardzo przydaje się tu rolka do kociej sierści) i nie jest tej samej klasy co metalowa siatka w A5000/A7000.

Pomimo tych mankamentów A8000 w porównaniu do A5000:

  • jest lżejszy i o 30% mniejszy i to bez pogorszenia jakości dźwięku (ale o tym szerzej w dalszej części recenzji);
  • jest na samym starcie sporo tańszy od A7000 w chwili jego rynkowego debiutu.

Moim zdaniem konstruktorzy Sony chcieli uczynić następcę A5000 bardziej konkurencyjnym cenowo i przez to bardziej przystępnym. I wygląda na to, że się udało.

Łączność soundbara Sony HT-A8000

Jak na klasę i cenę urządzenia opcje połączeniowe są dobre i moim zdaniem wystarczające dla większości użytkowników. Pomimo tego, brak Chromecasta (Google Casta) może doskwierać tym, których telewizor jest tej funkcji pozbawiony.

Gniazda połączeniowe umieszczono z tyłu, w niewielkim zagłębieniu obudowy. Do dyspozycji mamy:

  • HDMI IN;
  • HDMI OUT eARC;
  • S-Center Out wyjście do telewizora wyposażonego w gniazdo S-Center Speaker In.

Jest też USB, ale tylko dla celów serwisowych.

Jeśli chodzi o łączność bezprzewodową do dyspozycji mamy:

  • Bluetooth 5.0 (SBC, AAC, LDAC);
  • Wi-Fi (2,4/5GHz);
  • AirPlay 2;
  • SpotifyConnect.

W porównaniu do poprzednika A8000 utracił obsługę Chromecasta. Nie jest to problemem, jeżeli mamy telewizor z systemem Android, ale jeśli nie, to utrata Chromecasta oraz brak Deezer Connect czy Tidal Connect może przeszkadzać niektórym użytkownikom. Ja najbardziej tęskniłem za tym pierwszym, ale ponieważ A8000 podczas testów był podłączony do telewizora Sony 55XR80 (tzw. Bravia 8), brak obsługi Chromecasta w belce został zrekompensowany przez Chromecasta wbudowanego w system Android tego telewizora.

Jak widać, taki brak można obejść zestawiając A8000 z odpowiednim telewizorem, który uzupełni funkcje belki. Problem w tym, że jeżeli chcemy słuchać muzyki np. z Deezera czy YouTube Music i nie chcemy do tego celu wykorzystywać Bluetootha, lecz Chromecast, to telewizor będzie musiał być cały czas włączony, co zwiększy zużycie energii i skróci żywotność telewizora.

Grajbelka nie ma gniazda Ethernet, ale mamy możliwość połączenia A8000 bezprzewodowo z internetem za pomocą Wi-Fi.

Obsługa i funkcje soundbara Sony HT-A8000

A8000 posiada pilota zupełnie innego niż A5000/A7000. Jest to ten sam pilot, który zadebiutował w modelu HT-S2000.

Pilot soundbarów Sony Bravia Theatre Bar 8 i 9 z prawej
z lewej pilot RMT-AH510U od A5000, z prawej pilot RMT-AH514U od A8000, A9000 i S2000
Na obudowie jest tylko przycisk wyłącznika, co oznacza, że za większość funkcji regulacji dźwięku odpowiada aplikacja BRAVIA Connect do zainstalowania na smartfonie lub tablecie.
Najważniejsze opcje dostępne w aplikacji pokazuje poniższy animowany GIF:
Ponadto z poziomu aplikacji mamy możliwość pomiaru akustyki naszego pomieszczenia i skalibrowania belki pod nie. Proces kalibracji wykorzystuje mikrofon wbudowany w smartfon, ale przebiega szybko i sprawnie: aplikacja prowadzi nas tu niemalże za rączkę.
W moim zaadaptowanym pomieszczeniu efekt kalibracji był niewielki, ale w innym różnice pomiędzy dźwiękiem w ustawieniach fabrycznych a skalibrowanym mogą być większe. Znalazłem tylko mały minusik: w menu aplikacji nie udało mi się znaleźć opcji zerowania efektów kalibracji. Wygląda na to, że aby to zrobić, trzeba będzie zresetować belkę do ustawień fabrycznych (co jest bardzo proste – wystarczy przytrzymać wyłącznik na obudowie przez więcej niż 10 sekund).

Jakość brzmienia soundbara Sony HT-A8000

Moim zdaniem jakość brzmienia HT-A8000 jest co najmniej dobra. A8000 sprawdzi się i na filmach, i na muzyce, chociaż do muzyki nadaje się bardziej, a to ze względu na szybki bas.

Zarówno A9000, jak i mniejszy model A8000 testowałem w tym samym czasie, więc ze zrozumiałych względów będę czasem porównywał je ze sobą. Niestety, nie dysponowałem ani A7000 ani A5000, co pozwoliłoby mi na bezpośrednie porównanie i zidentyfikowanie zmian w jakości dźwięku.

Muzyka

A8000 ma w 85% identyczne komponenty aktywne jak większy model A9000. Góra i środek pasma są w zasadzie identyczne z A9000 – przynajmniej ja nie dostrzegłem istotnych różnic. To po prostu dobrej jakości zrównoważone i kulturalne, a przy tym zdecydowane i kulturalne brzmienie.

Jeśli chodzi o bas, to charakterystyka A8000 odnotowuje spadek od ok. 65 Hz, co jest dobrym wynikiem.

Chociaż A8000 nie schodzi tak nisko jak A9000, jego bas jest… szybszy, bowiem poprawiające rozciągnięcie niskich tonów membrany bierne zastosowane w A9000 trochę spowalniają niskie tony. Różnica w szybkości na korzyść A8000 nie jest jakoś dramatycznie duża, ale na muzyce w rodzaju jazzu jest dobrze słyszalna. Krótko mówiąc, na tych samych kawałkach A8000 bardziej zachęcał mnie do przytupywania w rytm kontrabasu niż A9000.
Na górzedole Sony Bravia Theatre Bar 8, na dole Sony Bravia Theatre Bar 9 HT-A9000

W pozostałych aspektach brzmieniowych A8000 wypadł identycznie jak A9000 i podobnie jak on miał jeden mankament związany z basem. A zatem, aby się nie powtarzać, odsyłam Was do recenzji Sony HT-A9000.

Dźwięk przestrzenny

Podobnie jak A9000, również A8000 oferuje więcej niż dobrą jakość efektów przestrzennych. Na wielu treściach są one po prostu spektakularne, na niektórych dobre lub bardzo dobre, chociaż czasem się zdarza, że belka (a w zasadzie procesor dźwięku przestrzennego) nie oddaje efektu zamierzonego przez twórcę tak, jak on go zaprogramował (ale to naprawdę rzadkość).
Co ciekawe, A8000 nie ma „beam formerów”, czyli głośników efektowych z falowodem, które powinny dawać A9000 przewagę pod względem efektów przestrzennych. To dziwne, ale w moim pomieszczeniu odsłuchowym, po kalibracji, efekty przestrzenne generowane przez A8000 były … takie same jak w teoretycznie lepszym A9000. Trochę mnie to zaskoczyło, ale, pominąwszy oczywistą różnicę w niskich tonach na korzyść A9000, pozostałe aspekty brzmienia przy odtwarzaniu filmów były takie same.
źródło: Sony

W związku z tym, aby się nie powtarzać, po szczegółowy opis wrażeń z filmów zrealizowanych w Dolby Atmos i DTS HD, odsyłam Was do recenzji modelu A9000.

źródło: Sony

Podsumowanie testu Sony BRAVIA Theatre Bar 8

Sony HT-A8000 to znakomity soundbar, zarówno do muzyki, jak i do filmów. Chociaż nie posiada tak spektakularnych niskich tonów jak A9000, jest od niego mniejszy, sporo tańszy, a jakością efektów przestrzennych w ogóle mu nie ustępuje. Moim zdaniem A8000 będzie znakomitym wyborem dla kogoś, kto nie jest w stanie wyłożyć całej kwoty na belkę i subwoofer, lecz planuje zakup tego drugiego w późniejszym terminie. Inaczej mówiąc, kupując A8000 zamiast A9000 oszczędzasz środki, które możesz spożytkować na zakup zewnętrznego subwoofera. I takie rozwiązanie gorąco Wam polecam.

Minusy

  • zbyt mało stopni regulacji poziomu wysterowania basu
  • brak regulacji poziomu tonów wysokich
  • niektóre opcje zagnieżdżone zbyt głęboko w menu aplikacji
  • tekstylny wierzch łapie kurz
  • pilot nie tej klasy co w A5000/A7000
  • brak Chromecasta
  • brak wyświetlacza
  • brak wejścia optycznego

Plusy

  • kulturalne, zrównoważone brzmienie
  • szybki i zręczny bas
  • precyzyjne efekty przestrzenne
  • bardzo dobry kanał centralny
  • autokalibracja do akustyki pomieszczenia
  • możliwość dokupienia suba i głośników tylnych
  • mnogość opcji w aplikacji
  • minimalistyczna stylistyka
  • wygodny pilot
  • cena niższa niż poprzednika

Ocena redakcji

8/10
PL - Rekomendacja