Cichą aktywacją klucza w szarą strefę. Ubisoft zmienia zasady aktywacji gier na PC

Gdy wielu graczy relaksowało się w czasie majówki – być może przy swoich ulubionych tytułach – w sieci pojawiły się informacje o planowanych zmianach w sposobie aktywowania pecetowych wersji gier tworzonych i wydawanych przez Ubisoft. Czy nowa metoda zlikwiduje dystrybucję kluczy innymi kanałami?

Na scenę wkracza Genba

2 maja portal GamesIndustry.biz opublikował artykuł, w którym przedstawił wypowiedzi Matta Murphy’ego, prezesa brytyjskiej firmy Genba Digital. Według podanych informacji miała ona nawiązać współpracę z Ubisoftem celem zmiany sposobu sprzedaży gier przeznaczonych na komputery. Nowym rozwiązaniem ma być SKA. Nie chodzi tu jednak o wywodzący się z Jamajki gatunek muzyczny, a o Silent Key Activation – cichą aktywację klucza. Na czym ma ona polegać?

Tylko dla posiadaczy konta

Kupujesz cyfrową wersję gry za pośrednictwem którejś ze znanych platform. Nie dostajesz jednak, jak dotychczas, kodu aktywacyjnego, a zamiast tego, system przekierowuje Cię do Twojego konta UPlay. Nie masz konta? Musisz je założyć. Po rejestracji lub zalogowaniu się możesz od razu uruchomić zakupiony tytuł.

gaming pc

Nowy pomysł sprawia, że klucze trzymane są pod… kluczem, w banku danych Genby. Nie udostępnia ich ani sprzedawcom pokroju Steama czy Fanatical, ani graczom. Nie mają do nich dostępu nawet pracownicy Genby. W ten sposób znika możliwość odsprzedawania kluczy dalej, na przykład za pośrednictwem portali aukcyjnych i manipulowania cenami. Jedyną opcją, o której wspomniał zresztą Murphy, jest sprzedaż całego konta UPlay. Przyznał jednak, że jest to niezbyt wygodne wyjście.

Ułatwienie czy utrudnienie?

Rozwiązanie Ubisoftu i Genby uderzać ma przede wszystkim w szarą strefę i nielegalny handel kluczami pozbawiający wydawców należnych im zysków. W szerszej perspektywie oznaczać będzie jednak także koniec fizycznych kopii gier, do których dołączane są klucze. Na chwilę obecną tak właśnie wydaje pecetowe wersje swoich tytułów Sega. Ponadto Ubisoft nie będzie prowadził sprzedaży poprzez platformy, które nie zaakceptują SKA.

Źródła: GamesIndustry.biz, WholesGame, GamingBolt