Same drony to jednak nie wszystko. Potrzeba stosownego umocowania prawnego. Jak wyglądają postępy w tym obszarze? Jak wygląda współpraca z PAŻP?
Instytucje odpowiedzialne za implementację nowych przepisów nie próżnują. Wiele elementów układanki legislacyjnej, które w zeszłym roku diagnozowaliśmy jako niekompletne (chociażby obecność jednostek certyfikacyjnych), mają już umocowanie prawne. Obecnie jesteśmy po konsultacjach z ULC, gdzie zaprezentowaliśmy założenia projektowe Systemu Szybkiego Reagowania. W ramach spotkania z przedstawicielami Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych przedstawiliśmy technologie REAKTO, zakres usługi oraz planowany harmonogram jej wdrożenia. Prezentacja spotkała się z pozytywnym odbiorem, mamy wytyczoną jasną ścieżkę od pilotażu do komercjalizacji.
Jeśli chodzi o współpracę z PAŻP, to będziemy ją inicjować na późniejszym etapie, w momencie, gdy z wewnętrznego pilotażu przejdziemy na pilotaż otwarty. Warto również wspomnieć, że zostaliśmy zaproszeni przez konsorcjum miasta Lublin i gminy Jastków do wspólnego udziału w projekcie PAŻP
“Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę”. To ważna inicjatywa, która pomoże w usprawnieniu procesów wdrożeniowych dla branży dronowej w Polsce, a dla nas będzie okazją do przedstawienia kompetencji technicznych i operacyjnych.
Zapowiadają Państwo pierwsze programy pilotażowe. Kiedy możemy spodziewać się ich startu? Czy może Pan przybliżyć charakter tych programów i podstawowe założenia?
Współpraca merytoryczna z kilkoma firmami z branży ochrony, w zakresie realizacji pilotażu, już trwa.
Wkrótce rozpoczną się pierwsze działania operacyjne w symulowanym środowisku. Celem programu jest parametryzacja usługi, opracowanie wszystkich niezbędnych procedur, szczególnie tych dotyczących bezpieczeństwa, oraz określenie docelowych funkcji taktycznych naszego drona. W związku z tym czekają nas po drodze ostatnie szlify nad technologią. Równolegle powstanie dokumentacja niezbędną do certyfikacji BSP oraz spółki jako operatora. Oczywiście pamiętajmy, że nasza spółka nie produkuje dronów konsumenckich. Ukończenie tej i kolejnej iteracji BSP nie oznacza, że to koniec naszego rozwoju technologicznego. Wręcz przeciwnie, będzie to dopiero początek. Na ten moment kluczowe jest jednak dostarczenie na rynek minimalnego produktu.