Lalka Barbie przyczyną zmian w postrzeganiu własnego ciała

Dziewczynka drżącymi, niecierpliwymi dłońmi zrywa z kartonu ozdobny papier. Po chwili wzdycha głośno. Tak, to ona! To Dżesika! – piszczy radośnie. Ostrożnie wyciąga lalkę z kartonu i rozgorączkowana przygląda się zabawce. Jej jasnym włosom, sarnim oczom, smukłej figurze. Wypolerowany plastik jej długich nóg i delikatnych dłoni błyszczy w porannym słońcu. Dżesika jest tak piękna. Tak nienaturalnie, tak nieludzko, tak fałszywie piękna.

Barbie w plastikowym raju

Lalka Barbie to nie tylko modna dziecięca zabawka, ale też ikona popkultury i upostaciowienie (a raczej „uplastikowienie”) konsumpcjonistycznego stylu życia. Syntetyczna piękność mieszka przecież w dużym domu w kalifornijskim Malibu, samochody zmienia co sezon, pilotuje samolot, a z kolejnego cocktail party pędzi wprost na jeszcze jeden pokaz mody. Zawsze uśmiechnięta, kocha zwierzaczki i swojego Kena, którego ostatnio jednak rzuciła. Żyje słodko i (nieznośnie) lekko.

Są jednak tacy, których to zabawkowe, kolorowe i cukierkowo-mdławe życie zafascynowało i uwiodło. Na pewno słyszeliście o kolejnych „ludzkich Barbie” i „żywych Kenach”, gotowych słono zapłacić, by móc, choćby symbolicznie, przenieść się  do plastikowego raju stworzonego przez firmę Mattel.    

lalki barbie

Nieludzkie proporcje

Ale Barbie robi wrażenie nie tylko na dorosłych. Psycholodzy z brytyjskiego Uniwersytetu Durham postanowili przyjrzeć się, jak kultowa zabawka wpływa na małe dziewczynki. Wśród „królików doświadczalnych” były dzieci w wieku od 5 do 9 lat. W pierwszej fazie eksperymentu dziewczynkom pokazano obrazki przedstawiające kobiece ciała o różnej budowie i spytano, która z ilustracji najbardziej się im podoba. Gdy odpowiedziały, poproszono je, by przez pięć minut bawiły się lalkami. Część z zabawek posiadała naturalne kobiece proporcje, pozostałe były „barbiepodobne”. 

W ostatnim etapie eksperymentu młodocianym uczestniczkom pokazano  te same obrazki, co w pierwszym kroku i poproszono je, by ponownie wybrały ilustracje przedstawiające najatrakcyjniejsze kobiety.  Sylwetki pań wskazanych w tej fazie były zdecydowanie szczuplejsze, niż tych z pierwszego etapu. 

lalka barbie

Barbie zmienia dziecięce wyobrażenia

Wnioski, jakie wyciągnięto z właśnie opisanego eksperymentu same się narzucają. Dziewczynki, które bawią się lalkami a’la Barbie zaczynają postrzegać szczupłe ciało jako bardziej atrakcyjne i pożądane. Konsekwencje tej zmiany wyobrażeń mogą być daleko idące – od uczucia skrępowania i zażenowania własnym wyglądem, aż po wymagające długotrwałej terapii cielesne zaburzenia dysmorficzne.

lalki barbie

Nowa seria lalek Barbie

Warto dodać, że firma Mattel uderzyła się w piersi i wypuściła na rynek nową serię lalek –  Barbie Shero. Są one wzorowane na kobietach, które swoją postawą lub dokonaniami mogą inspirować i motywować. Zabawki z tej serii maję też bardziej „ludzkie”, realistyczne proporcje. Swoje „sobowtóry” mają już trzy Polki: Martyna Wojciechowska, Iwona Blecharczyk i Anita Włodarczyk

Co sądzicie o tych plastikowych pięknościach i ich wpływie na dzieci? Dajcie znać w komentarzach!

A jeśli szukacie lalek o „ludzkich” proporcjach, rzućcie okiem na ofertę al.to!

Źródło: CNN Healt