O lalce Barbie słów kilka
Barbie – bezsprzecznie najpopularniejsza lalka, a nawet w ogóle najlepiej sprzedająca się zabawka na świecie, która stała się ikoną kultury masowej. Od dekad marzą o niej dzieci na całym świecie, choć początkowo pomysł żony współwłaściciela firmy Mattel, Ruthy Handler, na stworzenie lalki o figurze dojrzałej kobiety nie spotkał się z entuzjazmem dyrektorów. Pierwsze zabawkowe lalki dla dzieci miały bowiem wizerunek niemowląt. Z czasem okazało się jednak, że dzieci z chęcią bawią się tymi lalkami, odgrywając rolę dorosłych i samodzielnie je stylizując.
Wizerunek Barbie był burzliwy. Doszukiwano się w niej skrajnej idealizacji kobiecego ciała, promowania anoreksji i konsumpcjonizmu. Po kontrowersjach z ciemnoskórą Barbie nazwaną Oreo zarzucano „jej” także rasizm. Opinii nie podreperowała nawet lalka Barbie na wózku inwalidzkim z 1997 roku, która miała promować tolerancję, ponieważ żaden domek dla lalek nie był odpowiednio przystosowany. Lalka na wózku nie mieściła się nawet w drzwiach.
Z kolejnymi latami i nowymi edycjami Barbie odbudowała swój pozytywny wizerunek. Powstały modele edukacyjne, które ukazują różnorodność kulturową, proporcji ciała, a nawet wykonywanych zawodów. Ważną serią jest tutaj Barbie Shero, która promuje wizerunek realnych, inspirujących kobiet. W Polsce swojej lalki doczekała się na przykład Martyna Wojciechowska czy Anita Włodarczyk.