Co to jest Inbox Zero i jak to wprowadzić u siebie?

Inbox zero to zbiór dobrych praktyk, które pozwolą Ci na utrzymanie porządku w skrzynce pocztowej. Dzięki temu nie przeoczysz żadnego istotnego maila i szybko rozprawisz się z kolejnym zapychaczem folderu odebrane. Inbox zero z łatwością wprowadzisz u siebie – warto to zrobić, by więcej się nie męczyć z własną skrzynką pocztową.

Krótka historia Twojego Inbox Zero

Używasz skrzynki pocztowej od dawna i radzisz sobie z tym całkiem nieźle. Niestety co jakiś czas zdarza Ci się pomijać dosyć istotne maile, szukać tej jednej wiadomości przez pół dnia albo co dwa tygodnie poświęcasz swój (wolny) dzień na posprzątanie poczty. Teraz koniec z tym. Inbox Zero to nowy sposób na poukładanie maili w skrzynce pocztowej. Nic się nie zgubi, nic nie będzie niepotrzebnie wisiało.

Czy ja naprawdę potrzebuję techniki segregowania własnej poczty?

Jeżeli czasem zdarza Ci się skarcić za to, że coś nie zostało oflagowane, zaznaczone, odznaczone, ogwiazdkowane, usunięte, podpięte, wysłane, czy w jakiś inny sposób załatwione, to bezpośredni znak, że potrzebujesz Inbox Zero. Bo to po prostu ułatwi Ci życie.

Inbox Zero pozwala wyczyścić folder Odebrane praktycznie do zera. To naprawdę nie jest aż takie trudne, wystarczy przyzwyczaić się do tego, że w momencie, w którym przychodzi do Ciebie nowy mail – od razu reagujesz; ewentualnie czyścisz folder odebrane zgodnie ze swoim dziennym harmonogramem mailingowym (który rzecz jasna masz, prawda). To znaczy, że nowego maila przypisujesz do jednego z folderów:

  • Do zrobienia
  • Załatwione
  • Oczekujące na odpowiedź
  • Archiwum
  • Usunięte
gmail etykiety
Etykiety można nazywać i nadawać im kolory według swojegu uznania. Każda nowa etykieta pojawia się po lewej stronie, tam gdzie są foldery.

Technika Inbox Zero w skrócie

Tyle i aż tyle. Wystarczy utworzyć dostosowane do swoich preferencji foldery i reagować, jeżeli jakaś nowa wiadomość pojawi się w folderze odebrane. Na koniec dnia w odebranych nie powinno się nic znaleźć. Dzięki temu Twoja skrzynka mailowa jest gotowa na odbiór kolejnych wiadomości, a Ty się nie pogubisz, bo wszystko ma swoje miejsce.

Uważaj jednak na odkładanie wszystkiego na później. Do zrobienia, czy archiwum nie są po to, żeby tam wiadomości leżakowały niczym wino. Omówieniem poszczególnych folderów zajmiemy się za chwilę. Główna zasada jednak jest prosta: działaj od razu. Coś wymaga działania, ale zajmie dłuższą chwilę? Jasne, wrzuć do folderu do zrobienia. Nie masz chwili odczytać gruntownie maila? Zostaw go w odebranych. Tam jako jeden samotnik lub ewentualnie jeden z niewielu będzie wisiał i aż prosił się o podjęcie działań. W końcu odpowiedź z Twojej strony została wysłana i czekasz na feedback? Doskonale, przerzuć więc tę wiadomość do oczekujących na odpowiedź. To naprawdę nie jest trudne, ale wymaga od Ciebie konsekwencji.

Największą trudnością wprowadzenia zasady Inbox Zero jest konsekwencja. Nieustannie i nieubłaganie należy czyścić folder odebrane. Każdy mail z pewnością pasuje do jakiejś etykiety. Kiedy wyrobisz sobie już nawyk przypisywania maili do odpowiednich etykiet dostrzeżesz ile korzyści przynosi Ci samozaparcie. Może da się to też zastosować do treningów, które zostały tymczasowo oddalone?

inbox zero
Niewielka, a jednak znacząca różnica.

Kiedy jest najlepsza pora na mailing? Technika Inbox Zero w Twoim harmonogramie dnia

Kto ma czas na czytanie poczty przez cały dzień? Mało kto, jasne. Jeżeli więc masz wyznaczone pory dnia na sprawdzanie poczty, rób to sumiennie. A jeżeli ilość maili w trakcie dnia jest niewielka i wszystko ogarniasz? W takim razie spokojnie możesz odpisywać na maila od razu. Nie odkładaj żadnego na później. Pamiętaj, każdy mail musi mieć swoje miejsce, zgodnie z jego statusem.

Zupełnie nie masz czasu na sprawdzenie maila? Nic straconego. Wybierz jedną porę, w której odrywasz się od pracy koncepcyjnej i sprawdzasz pocztę. Maile w folderze odebrane poczekają chwilę dłużej – na koniec dnia przecież nie będzie tam żadnej wiadomości, prawda?

Foldery

Nazwy folderów i ich liczba zależy od Ciebie. Możesz wprowadzić swoją segregację – Inbox Zero ma służyć Tobie, a nie Ty technice. Jeżeli potrzebujesz posegregować maile na poszczególne działy, zależnie np. od nadawców lub treści, to śmiało tak zrób. Rdzeń jednak pozostaje bez zmian. Poniżej omówimy każdy podstawowy folder z osobna.

Do zrobienia

Ten folder służy do przechowywania wiadomości, które wymagają Twojego działania. To może być po prostu wysłanie odpowiedzi, ale może też wiązać się z Twoim zawodowym działaniem.

Folder ten jest trochę synonimem listy zadań. Jeżeli cokolwiek się tam znajduje, oznacza to, że należy się tym zająć. Maile tam umieszczone czekają na Twoją reakcję, a potem na przeniesienie do innego folderu, dlatego nie warto prokrastynować. Do zrobienia oznacza dosłownie do zrobienia.

Jeżeli liczba maili do zrobienia przekracza Twoje dzienne możliwości, to spokojnie. To dobry moment na priorytezowanie zadań. Tutaj można oflagować maile, którymi się obecnie zajmujesz, przypisywać im rangę, czy oznaczać na swój sposób. Pamiętaj jednak, żeby nie nadawać priorytetu wszystkiemu. Niski priorytet to żaden priorytet. Wtedy najlepiej zostawić maila bez oznaczeń.

Załatwione

Mail załatwiony? Wszystko wykonane jak należy? Doskonale. Wiadomość może zmienić miejsce pobytu z do zrobienia na załatwione. Tutaj mail nie czeka już na kolejne potwierdzenie, odpowiedź, czy inną akceptację. Wszystko jest zakończone. Jest to taki synonim listy zadań, które zostały wykonane.

Oczekujące na odpowiedź

To skrzynka pośrednia. Jeżeli mail został przez Ciebie odebrany i z Twojej strony odpowiedź wyszła, ale sprawa nie została dokończona, to oznacza, że czekasz na feedback. Ten folder to doskonałe miejsce na sprawy w toku, bieżące. Jeżeli ktoś nie odpisał na Twojego maila, a Twoja wiadomość wisi w tym folderze to oznacza, że warto się przypomnieć. Może ktoś nie ma tak dobrze poukładanej poczty jak Ty?

Archiwum

To miejsce na stare dzieje i na mało znaczące wiadomości, do których być może trzeba będzie wrócić. Ktoś odpisał ok, a miesiąc później zarzeka się, że nie dostał odpowiedzi? Archiwum to doskonałe miejsce na taki mail. Może będzie potrzebny, może nie, na dzisiaj mail ten nic nie wnosi.

Dlaczego taki mail powinien znaleźć się w archiwum, ale nie w załatwione? Dlatego, że zapychałby niepotrzebnie folder, w którym powinny znajdować się jedynie ważne, załatwione sprawy. Te bardziej błahe mają swoje miejsce w archiwum właśnie.

Usunięte

Tobie również zdarza się wygrać milion złotych lub otrzymać spam w postaci reklam? Jeżeli tak, to folder usunięte doskonale nadaje się na miejsce dla takich wiadomości. To też odpowiedni folder dla mniej ważnych wiadomości, do których już na pewno nie wrócisz. Stare wiadomości, krótkie wymiany maili, które miały znaczenie tylko chwilowo. Szkoda archiwizować, bo zaraz archiwum zrobi się wysypiskiem maili. Usuwamy bez poczucia nostalgii.

nowa wiadomość
Jedna wiadomość w folderze odebrane, to o jedną wiadomość za dużo.

Zalety wprowadzenia Inbox Zero. Co daje Inbox Zero Tobie i Twojemu otoczeniu?

Chyba wszyscy lubimy otrzymywać odpowiedzi na wysłane maile tego samego dnia, prawda? Za to chyba nikt nie lubi czytać, że komuś coś umknęło lub zginęło w natłoku innych wiadomości. Mało kto też raczej lubi się w ten sposób wykręcać. Dlatego Inbox Zero jest tak potrzebny. Chroni Ciebie i Twoje otoczenie przed głupimi wymówkami i kolejnymi zawalonymi tematami.

Ta metoda w praktyce umożliwia przeanalizowanie, ile realnie tematów zostało do opracowania, ile zadań jeszcze przed Tobą stoi, co zostało już zrobione i, być może najważniejsze, zapewnia kontrolę nad tym, że nic nie umknie. Każda nowość ląduje w odebranych. Jeżeli coś tam jest, to znaczy, że temat nie został nawet ruszony.

Jak tworzyć foldery (etykiety) na poczcie elektronicznej?

Stwórz tyle folderów, ile potrzebujesz. Nazwij je tak, by dokładnie wiedzieć, co powinno się tam znaleźć. Nie rozdrabiaj się jednak za bardzo, ponieważ zbyt duża ilość folderów na wiadomości może utrudniać przypisywanie do nich wiadomości.

Jak utworzyć etykietę w Gmailu?

By utworzyć etykietę (nowy folder) w poczcie Google:

  • Kliknij w ikonę ustawienia (zębatka w prawym górnym rogu)
  • wejdź w zobacz wszystkie ustawienia
  • wybierz zakładkę etykiety
  • wciśnij przycisk utwórz nową etykietę
gmail ustawienia etykiet
Etykiety można dodawać, personalizować i usuwać w prosty sposób.

Jak utworzyć nowy folder na poczcie Outlook?

Aby stworzyć kolejny folder w Outlooku wystarczy, że:

  • prawym przyciskiem myszy naciśniesz folder nadrzędny (to Twój email po lewej stronie na liście folderów). Jeżeli chcesz nowy folder przypisać do jakiegoś innego istniejącego, to wciśnij prawym przyciskiem myszy wybrany folder
  • wybierzesz opcję nowy folder