Kiedy każda litera miała swoją cenę. Bramki SMS – co to jest?

Przywykliśmy już do mobilnego internetu, Messengera i braku ograniczeń w komunikowaniu się. Gimby nie znajo, ale za złotych czasów Neostrady, muzyki na MTV i dominacji Nokii na rynku telefonów komórkowych, SMS-y nie tylko wysyłano, ale potrafiły one słono kosztować. Czym są bramki SMS, które rozwiązywały ten problem?

Bramki SMS – zasada działania, przyczyny popularności

W największym uproszczeniu, bramki SMS to strony internetowe umożliwiające wysyłanie SMS-ów na podane przez użytkownika numery telefonów. Bramki SMS cieszyły się ogromną popularnością wraz z postępującym dostępem do internetu w domach oraz rosnącą sprzedażą telefonów komórkowych na początku XXI wieku. Dlaczego tak chętnie korzystano z bramek SMS?

Zanim pojawiły się oferty z bezpłatnymi SMS-ami oraz komunikatory internetowe na telefonach, wiadomości tekstowe kosztowały po kilkadziesiąt groszy za jedną. Wysłanie świątecznych życzeń albo przekazanie ważnej wiadomości dużej liczbie odbiorców mogło wiązać się z niemałymi kosztami. SMS-y ponadto miały limit – 160 znaków na wiadomość. I należy dodać, że polskie znaki dodatkowo zmniejszały objętość wiadomości o ponad połowę, więc normą było pisanie bez ich użycia. Wielu współczesnych użytkowników internetu zdaje się nadal żyć w tamtej epoce…

Posiadacze internetu stacjonarnego mogli zaoszczędzić i skorzystać z bramki SMS – darmowej lub płatnej. Każdą wiadomość wysłaną z bramki opatrzyć można było podpisem, a niektóre strony umożliwiały nawet przypisanie do wiadomości numeru nadawcy – odbiorca nie wiedział więc, że wiadomość wysłano z internetu.

Zwykle każdy operator posiadał swoją bramkę SMS, która wyposażona były w wiele przydatnych funkcji. Ułatwiały one życie użytkownikom ograniczonych wciąż telefonów komórkowych. Były to chociażby wiadomości grupowe czy bardzo obszerne książki telefoniczne – starsze modele telefonów komórkowych umożliwiały zapisywanie kontaktów tylko na kartach SIM, a te wyposażono w bardzo skromną pamięć.

Bramka SMS Orange
Bramka SMS Orange. Źródło: Orange

Koszty i ograniczenia bramek SMS

Operatorzy udostępniający darmowe bramki SMS stosowali często ograniczenia. Do najczęstszych należały:

  • Konieczność założenia konta na stronie operatora.
  • Dzienny limit wiadomości.
  • Pula punktów do wykorzystania (zwykle 1 SMS kosztował 1 punkt).
  • Limit znaków (podobnie do SMSa wysyłanego z telefonu).
  • Konieczność obejrzenia reklam.

Ponadto istniały także płatne bramki SMS, chociaż, z wiadomych względów, nie cieszyły się tak dużą popularnością. Zazwyczaj polegały na wykupieniu pakietu SMS-ów, oczywiście po wcześniejszej rejestracji na stronie. Jak kupowano pakiety SMS? Zazwyczaj wysyłając… SMS-a pod wskazany numer – zasada działania była taka sama, jak przy kupowaniu tapet, gier Java albo dzwonków polifonicznych. Ależ to były czasy…

Bramki SMS w 2021 roku. Czy jeszcze istnieją?

Spadek popularności bramek SMS

Po 2010 roku operatorzy coraz częściej oferowali pakiety z nielimitowanymi SMS-ami, a jednocześnie na rynku na dobre rozgościły się smartfony. Wraz z nimi rósł w siłę mobilny internet, którego cena sukcesywnie spadała. Wysyłanie SMSów traciło popularność, więc siłą rzeczy i bramki SMS odchodziły do lamusa. Pierwszym polskim operatorem, który wyłączył swoją bramkę SMS, był Play w 2019 roku. Na początku 2020 roku zrobili to Plus i Orange, a na wiosnę 2021 – T-Mobile.

„Amatorskie” bramki SMS

Zamknięcie oficjalnych bramek SMS operatorów nie oznacza, że te zupełnie znikły z Internetu. Wręcz przeciwnie – wpisując „bramki SMS” w Google znajdziecie mnóstwo mniej lub bardziej profesjonalnie wyglądających stron oferujących bezpłatne wysyłanie SMS-ów. Bowiem postawienie własnego serwera SMS jest całkiem prostym zadaniem, a w internecie znaleźć można mnóstwo poradników tłumaczących krok po kroku tworzenie bramki SMS. Do jej działania wystarczy modem internetowy na USB i najprostszy komputer – nawet takie maleństwo, jak Raspberry Pi.

Pamiętajcie jednak o swoim bezpieczeństwie korzystając z niesprawdzonych bramek SMS. Jak z każdą „samoróbką” w internecie trzeba być ostrożnym – licho nie śpi, a strona taka może być poważnie zawirusowana. Uważajcie także na stare, płatne bramki, oparte na zasadzie pakietów SMS – prawdopodobnie nie są już aktywne.

Dowiedz się więcej o bezpieczeństwie w sieci:

Zastosowanie bramek SMS w marketingu

Płatne bramki SMS wciąż są dostępne dla przedsiębiorców i urzędów i służą do celów marketingowych oraz informacyjnych. Przedsiębiorcy wykupują pakiety wielu(set) tysięcy SMSów, które to trafiają później do klientów. Tylko po co bramki SMS w dobie internetu?

Wiadomości tekstowe mają bardzo wysoki współczynnik otwarć i krótki czas odczytania w porównaniu np. z mailowym newsletterem. SMS taki dotrze do każdego, nawet najprostszego telefonu z włożoną kartą SIM i nie wymaga użycia internetu. Jest to duże ułatwienie dla osób nieobeznanych z technologią, chociażby dla seniorów. Powiadomienie o odbiorze zamówienia, czy nawet alert RCB docierają właśnie poprzez rodzaj bramki SMS.

Ponadto takie bramki zwykle działają dwustronnie, czyli umożliwiają odbiorcy odpisanie na wiadomość. Dzięki temu np. przychodnia może poprosić o potwierdzenie wizyty, a urząd o wystawienie opinii. Z tej drugiej opcji niejedna osoba na pewno ochoczo skorzystała.

Jeżeli Wasz telefon nadal pamięta czasy bramek SMS, sprawdźcie rankingi najlepszych smartfonów