Już za trochę ponad miesiąc subskrybentom Game Pass Ultimate oddana zostanie usługa strumieniowania gier z biblioteki Game Passa. Project xCloud (oficjalnej nazwy dla usługi Microsoft jeszcze nie ogłosił) będzie mieć swoją premierę 15 września. W poniższym wpisie zawarliśmy wszystko, co warto wiedzieć o graniu w chmurze w ramach Xbox Game Pass.
Swoją platformę do grania w chmurze Microsoft testuje już od około roku. Faza testowa usługi nazwanej roboczo Project xCloud została już zamknięta. Następnym krokiem będzie otwarta beta i oddanie xClouda w ręce wszystkich subskrybentów abonamentu Game Pass Ultimate. Z tego powodu przygotowaliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat usługi.
Zobacz także: moje pierwsze wrażenia z grania w chmurze Microsoft
Osoby, które miały dostęp do usługi w ramach uczestnictwa w fazie testowej, zachowają go do 1 września 2020. Tego dnia faza testowa zostanie oficjalnie zamknięta, a Microsoft zapowiedział usunięcie całej jej zawartości.
Od 15 września 2020 roku usługa będzie dostępna dla wszystkich abonentów Xbox Game Pass Ultimate. I nikogo poza tym. Jeśli więc chcecie skorzystać z xCloud, konieczny będzie zakup subskrypcji. Aktywni subskrybenci XGP Ultimate otrzymają dostęp automatycznie.
Miesięczna opłata wynosi w tym przypadku 54,99 zł. Nie ma bezpłatnego okresu próbnego, choć Microsoft już zapowiedział, że cena za pierwszy miesiąc korzystania z XGP Ultimate dalej wynosić będzie 4 zł.
Jedyną możliwością uzyskania bezpłatnego dostępu będzie prawdopodobnie pośrednictwo partnerów. Choć trudno tu mówić o „darmowości”, bo zwykle odbywa się to na zasadzie prezentu otrzymywanego przy zakupie konkretnego urządzenia lub usługi.
Na start usługi grać będzie można wyłącznie na urządzeniach mobilnych z systemem Android 6 (Marshmallow) lub nowszym. Urządzenie powinno obsługiwać standard Bluetooth w wersji 4. lub nowszej. To konieczne, aby sparować smartfon lub tablet z kontrolerem.
Ten z kolei musi być kompatybilny z usługą. Do grania w chmurze w ramach Xbox Game Pass potrzebny będzie pad Xbox One lub inny obsługiwany kontroler (przykłady poniżej).
xCloud będzie wymagać połączenia o przepustowości co najmniej 10 GB/s. Jeśli korzystacie z Wi-Fi, niezbędne będzie pasmo 5 GHz.
Oczywiście w dostępie do usługi pośredniczyć będzie aplikacja Xbox Game Pass. Pobrać możecie ją ze sklepów: Google Play lub Samsung Galaxy Store.
Granie w chmurze w ramach Xbox Game Pass nie będzie dostępne na iPhone’ach i iPadach. Owszem, wersję beta usługi można było testować na iOS, ale teraz, po zamknięciu fazy testowej, Apple nie widzi możliwości, aby xCloud znalazł się w Appstore.
Ot, taka polityka firmy.
Czy chodzi o cios w konkurenta z Microsoftu? Raczej nie, bo Apple torpeduje również inne usługi grania w chmurze, takie jak: GeForce NOW czy Google Stadia.
Na ten moment trudno udzielić wyczerpującej odpowiedzi, jednak już sam fakt, że aplikacja nie została zapowiedziana dla sklepu Huawei AppGallery może sugerować pewne problemy. Wygląda na to, że oficjalna dystrybucja nie jest planowana, choć być może aplikację będzie można uruchomić w inny, nie do końca bezpieczny sposób.
Z pewnością uaktualnimy powyższy punkt, kiedy tylko pojawi się więcej informacji.
Tak. W tej chwili Microsoft zapowiedział dotykową obsługę tylko dwóch tytułów: Hellblade: Senua’s Sacrifice oraz Gears 5. Pozostałe, przynajmniej na początku, wymagać będą kompatybilnego kontrolera. Jeśli macie Xboksa, sprawa jest ułatwiona, bo wystarczy standardowy bezprzewodowy pad od konsoli. Na rynku dostępne są również kontrolery innych firm, mające współpracować z xCloud.
Usługa nie zakłada korzystania z klawiatur i myszek.
Nijak. W xCloud nie kupujemy gier, ale strumieniujemy je z biblioteki Xbox Game Pass. Na ten moment jest to bodaj największy wyróżnik usługi, kiedy porówna się ją na przykład z Google Stadia, gdzie gry rzeczywiście trzeba nabyć przed uruchomieniem.
Zapowiedzi Microsoftu mówią jasno o ponad setce gier na start usługi 15 września 2020 roku. Wśród trzydziestu tytułów, które pojawią się w otwartej wersji testowej trwającej miesiąc, mają się znaleźć:
Niektórych tytułów z powyższej listy nie było w fazie beta (np. The Outer Worlds), więc po cichu można liczyć na jakieś niespodzianki. Trzeba jednak pamiętać, że tak jak w przypadku samego Game Passa, tak i tutaj gry będą pojawiać się w bibliotece, ale też będą z niej usuwane.
Rozmowy w grze będą możliwe za sprawą mikrofonu w smartfonie. Jednak to streamowania rozgrywki potrzebna będzie zewnętrzna aplikacja innej firmy. Wsparcia ze strony Microsoftu w tym zakresie, przynajmniej na obecny moment, nie ma.
Postępy i osiągnięcia w grach będą zachowane, więc w każdej chwili można będzie „bezstratnie” wrócić do korzystania z usługi. Z chwilą wycofania się ze subskrypcji użytkownik traci wyłącznie możliwość ogrywania biblioteki Game Passa na swoim smartfonie.
„xCloud będzie wymagać połączenia o przepustowości co najmniej 10 GB/s.”
No to teraz rozumiem, dlaczego mi usługa nie działa – mam za wolny internet – tylko 1 Gb/s..:(
No 80 razy za wolny
Czyli rozumiem że jak nie mam Game Passa to i nie pogram?
Nie pograsz. Aczkolwiek ciągle dostępna jest promocja, że za pierwszy miesiąc korzystania z usługi płacisz tylko 4 zł, więc…
Na moim Samsungu j6 nie mogę się zalogować w xcloud? Jest ograniczona lista telefonów? Mój spełnia wymagania.
Czy przy logowaniu pojawia się jakikolwiek komunikat/błąd?
Moje postępy w grze na androidzie nie synchronizują się z konsolą. Na konsoli musze zaczynać grę od nowa. Konsola jest cały czas połączona z internetem. Ma ktoś pomysł o co chodzi?
Czy da sie grac ze znajomymi online?