Quake II RTX: Nvidia udostępni remaster gry ze wsparciem dla ray tracingu

Jeśli chcecie przekonać się o możliwościach technologii ray tracingu i, rzecz jasna, dysponujecie kartą z akceleracją RTX, to wiedzcie, że nadchodzi ku temu wielce odpowiedni moment. Nvidia zaprezentowała bowiem „Quake II RTX”, czyli odświeżoną wersję arcyklasyka z 1997 roku, wzbogaconą o wparcie dla technologii ray tracingu. Darmowe demo będzie dostępne do pobrania od 6 czerwca, dla posiadaczy oryginału natomiast przygotowano specjalnego patcha.

Quake II RTX, sentymentalny powrót do przeszłości i demonstracja potencjału ray tracingu

Gry, w które zagrywaliśmy się jako szczenięta, często zakorzeniają się w naszej pamięci jako szczytowe osiągnięcia branży, bo kiedyś, jak powszechnie wiadomo, to były czasy, dziś czasów nie ma. Oczywiście najczęściej bywa tak, że pojedyncze odpalenie tego czy innego tytułu z połowy lat 90. pomaga wyleczyć się z sentymentalnych zaburzeń w postrzeganiu rzeczywistości.

No ale umówmy się – nigdy wcześniej nie odpalaliśmy takiego cudeńka. Zaimplementowanie ray tracingu odmłodziło drugiego „Quake’a” tak, że aż palce swędzą od chęci odświeżenia sobie tego tytułu. Dla młodszych graczy natomiast „Quake II RTX” będzie świetną okazją do poznania dość znaczącego kawałka historii gier FPS. I to bez uszczerbku na poczuciu estetyki, do którego przywykli, ogrywając tytuły wydawane znacznie później. Zresztą zobaczcie sami:

Niechaj się stanie światłość. I stała się światłość

Odmłodzenie gamingowego oldboya było możliwe dzięki wykorzystaniu jednej z technik ray tracingu, a konkretnie – path tracingu. Path tracing pozwala na śledzenie promieni świetlnych w poszczególnych scenach tak, by łączyć wszystkie efekty świetlne w jeden algorytm ray tracingu.

Nie jest to taka nowość, jak mogłoby się zdawać, bo technika ta jest powszechnie używana w grafice komputerowej i przemyśle filmowym. Wysokie wymagania sprzętowe, jakie stawiała, uniemożliwiały jej jednak zaistnienie na rynku gier komputerowych. Przynajmniej tak było do tej pory, bo wraz z wejściem kart graficznych obsługujących ray tracing sytuacja ta ma się zmienić.

Quake II rtx
Screen z oficjalnego trailera gry i typowy "before" i "after". Widać różnicę, hm?

Darmowe demo dla wszystkich, specjalny patch dla posiadaczy oryginalnego egzemplarza Quake II

Od 6 czerwca za pośrednictwem strony geforce.com oraz platformy Steam będziemy mogli pobrać demonstracyjną wersję „Quake II RTX”. Obejmuje ona trzy pierwsze poziomy kampanii singleplayerowej, tryb deathmatch, a także możliwość multiplayerowej kooperacji.

Dla posiadaczy oryginału Nvidia przygotowała zaś specjalny patch, który umożliwia graficzne usprawnienia w obrębie nie trzech poziomów, ale całego tytułu. Aby jednak w ogóle móc cieszyć się z odświeżonego Quake’a II, będziecie potrzebować odpowiedniego zaplecza hardware’owego.

Quake II rtx

Bez karty graficznej we wsparciem dla ray tracingu nie pogracie

Remaster remasterem, ale „Quake II RTX” to przede wszystkim arena stworzona do tego, aby technologia ray tracingu mogła poprężyć muskuły przed szeroką widownią. Dlatego jeśli myślicie o pograniu w ten tytuł, nie obejdzie bez karty graficznej ze sprzętową akceleracją RTX. Propozycje kart, na jakie możecie zwrócić uwagę w kontekście rozgrywki w odświeżonego „Quake’a” znajdziecie po prawej stronie artykułu.