DOOM Eternal ze wsparciem ray tracingu i NVIDIA DLSS. Takie rzeczy z kartami KFA2

Hektolitry świeżej krwi, wypadające wnętrzności i absolutna destrukcja przy heavy metalowych chórkach to cechy, które definiują DOOM Eternal. A na przyjemność z gry wpływa zarówno płynność, jak i efekty wizualne, którymi produkcja Bethesdy wypełniona jest po brzegi. Na dodatek mają one wkrótce ulec znacznemu ulepszeniu, a to za sprawą nadchodzącego wsparcia ray tracingu i NVIDIA DLSS. Kompatybilne karty graficzne KFA2 pozwolą Ci odpowiednio się przygotować.

Czym w zasadzie jest ray tracing i NVIDIA DLSS?

Pozwól, że przypomnę pokrótce i bez zbędnych zawiłości, czym jest ray tracing i NVIDIA DLSS. Choćby zaczynając od tego, że z obu tych technologii skorzystasz jednocześnie tylko na kartach GeForce RTX. Sam ray tracing kojarzy się głównie z obecnością klarownych odbić, ale to byłaby zanadto uproszczona definicja, bo w rzeczywistości symuluje fizyczne zachowanie światła ku uciesze fotorealizmu.

NVIDIA GeForce RTX Ray Tracing

Jednak ray tracing jest bardzo kosztowny, a gry stają się coraz bardziej wymagające. Naturalnym wydawałoby się czekanie na postęp w dziedzinie technologii i oto mamy – NVIDIA DLSS. Czyli specjalnie wyszkoloną sieć neuronową, która zwiększa częstotliwość generowanych klatek, renderując jedynie ułamek liczby pikseli. A przy tym zachowując ogólną jakość obrazu zbliżoną do rozdzielczości natywnej, jeśli nawet nie wyższej.

Najlepsze efekty NVIDIA DLSS w parze z ray tracingiem możesz zaobserwować na przykładzie gry Cyberpunk 2077, gdzie w testach odnotowano 3-krotny skok wydajności. Produkcję uruchomiono w rozdzielczości 4K i na najwyższych ustawieniach graficznych, na karcie RTX 3080. Pozostałe gry poddane testowi mogły cieszyć się niezgorszym osiągnięciem, bo nadal mowa o przynajmniej 200% wzroście.

wzrost wydajności z użyciem nvidia dlss
Źródło: NVIDIA

Dostępność DLSS w Unreal Engine 5 i Unity 2021

Silnik Unreal Engine 5 już teraz wspiera technologię NVIDIA DLSS, ale w przyszłości wsparcia nie zabraknie także w Unity 2021.2. Dlaczego to takie ważne dla graczy? Gra Hellblade: Senua’s Sacrifice powstała na Unreal Engine 4 w 2017 roku i do teraz prezentuje wysokiej jakości oprawę graficzną. To teraz wyobraź sobie przyszłość, w której tego typu tytuły pozwolą sobie na znacznie więcej.

Twórcy gier otrzymali wczesny dostęp do silnika Unreal Engine 5 w maju tego roku, który pozwala im na stworzenie prototypów przyszłych produkcji. Nowa wersja wyróżnia się realistycznym i dynamicznym oświetleniem, jak i generowaniem obiektów o niezliczonych szczegółach. Gracze mając na uwadze dokonany postęp, żartobliwie okrzyknęli silnik nową i wymowną nazwą: Real Engine.

DOOM Eternal też otrzyma wsparcie NVIDII

NVIDIA na swojej oficjalnej stronie poinformowała, że DOOM Eternal otrzyma wsparcie ray tracingu i DLSS jeszcze w czerwcu tego roku. Na minionym E3 2021 natomiast twórcy gry podali już dzień premiery aktualizacji. I tak też wiadomo, że w ulepszoną wersję gry zagramy 29 czerwca. A temu, jak wygląda z technologią ray tracingu możesz przyjrzeć się poniżej (na film nałożono ograniczenie wiekowe).

Poza tytułem Bethesdy wsparcie NVIDIA DLSS otrzyma także wielokrotnie nagradzany Red Dead Redemption 2 od Rockstar Games. Jeśli zatem jesteś fanem tego otwartego świata, to z DLSS wskoczysz na wyższe ustawienia graficzne i uczynisz go jeszcze piękniejszym bez zachwiania wydajności swojego komputera. A trzeba dopowiedzieć, że oprawa audiowizualna tej produkcji ze swoimi wszystkimi szczegółami do dziś pozostaje bezkonkurencyjna.

Pozostałe tytuły, które obsługują najnowsze technologie NVIDII to m.in. Call of Duty: Warzone, Watch Dogs: Legion czy nawet Minecraft. W sumie jest to ponad 130 tytułów wykorzystujących potencjał kart graficznych RTX. Z czasem znajdzie się ich więcej, bo wkrótce z wymienionymi DOOM Eternal i Red Dead Redemption 2 ukaże się jeszcze sześć innych gier. Na czym na pewno NVIDIA nie poprzestanie.

Karty graficzne KFA2 zajmują w testach miejsce na podium

Na załączonym wcześniej wideo masz szansę sprawdzić, jak radzi sobie GeForce RTX 3080 Ti z grą DOOM Eternal. Gameplay nagrano w rozdzielczości 4K i z włączonym ray tracingiem, i utrzymuje średnio od 80 do 90 klatek na sekundę. Zależnie od sceny klatki wzrastają nawet do ponad 100. Nie jest to jednak maksimum możliwości, gdyż nie wykorzystano techniki NVIDIA DLSS, a przy niej można byłoby się spodziewać dużego wzrostu wydajności.

Doom Eternal FPS

Odpowiednikiem GeForce RTX 3080 Ti u KFA jest naturalnie karta KFA GeForce RTX 3080 Ti z serii Serious Gaming, która w testach wydajności plasuje się w ścisłej topce. Czego nieskromną zasługą jest fabryczne podkręcenie i przeznaczenie tych kart do overclockingu, jako że firma sama dodaje do nich oprogramowanie do zmiany ustawień taktowania za jednym kliknięciem. W związku z tym możesz po niej oczekiwać jeszcze lepszych wyników, średnio o kilka klatek na sekundę więcej od propozycji pozostałych producentów kart graficznych.


Jak sobie radzą z innymi grami?

Obecnie najlepszym przedmiotem do testów wydaje się być Cyberpunk 2077, iście next-genowo wyglądająca gra, nawet pomimo słynnych problemów przy okazji premiery, jak i po niej. Bo właśnie tego nie można jej odmówić – przepięknego i pełnego życia Night City. To nie tylko sprawdzian dla sprzętu, ale i zachwycająca pod wieloma aspektami produkcja.

cyberpunk 2077 panam

Karta graficzna KFA2 GeForce RTX 3090 w Cyberpunk 2077 osiąga średnio 55 klatek na sekundę, w rozdzielczości 4K i na najwyższych ustawieniach graficznych. RTX 3080 tego samego producenta jedyne 5 klatek mniej. Ale w porównaniu do nowszego modelu nie oferuje takiego zapasu mocy, który przyda się przy coraz bardziej wymagających grach, teraz czy w przyszłości.

Przywitaj przyszłość z RTX

Anno Domini 2021. Rok wcześniej premierę miały zaś konsole nowej generacji. Nawet one już obsługują ray tracing, oferując zupełnie nowe doznania wizualne w grach wideo. Mimo tego, to komputery wciąż przodują. I nawet w przypadku tej technologii otrzymujemy ray tracing w jeszcze wyższej jakości, i w jeszcze wyższej płynności, gdyż konsole z klatkarzem muszą iść na kompromis.

Aczkolwiek użytkownikom PC potrzebna jest oczywiście karta obsługująca ray tracing i NVIDIA DLSS, a karty RTX od producenta KFA2 do nich należą. W porównaniu do innych kart z tej samej kategorii wydajnościowo wypadają nadzwyczaj dobrze. Wśród entuzjastów overclockingu są również dobrym wyborem, jako że firma w przeciwieństwie do pozostałych producentów myśli bardziej nieszablonowo, a ich karty graficzne, choćby w kwestii wyglądu, są też nieco bardziej unikatowe.

Materiał powstał we współpracy z firmą KFA2