Projekt „Wykreślona Warszawa”. Alternatywna historia pokazana przez technologię VR

Są historycy uczuleni na „gdybanie”. Są i tacy, którzy tworzą alternatywną rzeczywistość, zastanawiając się, jak potoczyłaby się historia, gdyby pewne wydarzenia nie miały miejsca. Jeżeli mając wybrać, przypisalibyście się do tej drugiej grupy, to z pewnością zainteresuje Was projekt studia Pictureworks „Wykreślona Warszawa”, opowiadający alternatywną wizję Warszawy. Warszawy bez Powstania. Warszawy bez wojny.

Technologia Virtual Reality w projekcie warszawskich grafików

 „Wykreślona Warszawa” to pierwsza i póki co jedyna polska realizacja VR proponująca wizję tego, co by było, gdyby II Wojna Światowa się nie wydarzyła. Projekt w całości nawiązuje do wizerunku alternatywnej Warszawy lat 30. i 40., a jego fenomen opiera się na technologii Virtual Reality. Innymi słowy, zakładamy gogle VR i czujemy się niczym w centrum alternatywnej rzeczywistości.

Aplikacja jest efektem wieloletnich badań i działań rekonstrukcyjnych przeprowadzonych przez studio Pictureworks, a jej premiera odbyła się w 2017 roku. Po raz pierwszy mieli z nią wtedy styczność uczestnicy European VR Congress w Centrum Nauki Kopernik. Spotkała się wówczas z bardzo entuzjastycznym przyjęciem.

technologia VR, projekt warszawa wykreślona,
Źródło: Pictureworks

Co zobaczymy w alternatywnej wizji Warszawy?

Technologia VR oraz wytrwałe prace grafików ze studia Pictureworks sprawiły, że korzystając z aplikacji „Wykreślona Warszawa” możemy zobaczyć odtworzone budynki, włącznie z imponującymi gmachami, które w wyniku wybuchu II Wojny Światowej nigdy nie doczekały się realizacji w realnej rzeczywistości. 

Wśród opinii pojawiają się głównie te, które doceniają sposób stworzenia alternatywnej historii. Na stronie twórców aplikacji możemy przeczytać m.in, że: „zakładamy gogle (..) Dookoła tramwaje, samochody i mknąca dorożka. Choć obraz jest statyczny, niemal słyszymy stukot kopyt i kół na bruku”

Po co to wszystko?

Przedstawiciele Pictureworks na antenie radiowej Czwórki podkreślali, że tworzyli aplikacje w celach edukacyjnych, konsultując się z osobami, które posiadają wiedzę na temat ówczesnej stolicy oraz bazując na autentycznych zapiskach i dokumentach archiwalnych. Technologia VR ma natomiast urozmaicić i zachęcić użytkowników do obcowania z historią. Rozmowę w radiowej Czwórce odsłuchacie tutaj

Źródło: pictureworks.pl , polskieradio.pl