Retro Geex: 10 najlepszych gier na Nintendo Wii

W czasach, gdy Switch podbija rynki na ca艂ym 艣wiecie, sprzedaj膮c si臋 w dziesi膮tkach milion贸w egzemplarzy, o poczciwym Wii ma艂o kto ju偶 pami臋ta. Wielka szkoda, bo by艂a to konsola niezwykle ciekawa, cho膰 spartaczona od strony marketingowej i wydana o kilka lat za p贸藕no. Mimo stosunkowo w膮skiej biblioteki gier mog艂a pochwali膰 kilkoma naprawd臋 fantastycznymi pere艂kami. Oto subiektywne TOP 10 gier na Wii.

Xenoblade Chronicles

Nie bez powodu uznawane przez wielu za najlepszy tytu艂 ekskluzywny na Wii. Xenoblade Chronicles to jRPG ze 艣wietnie napisan膮 histori膮, niesamowicie rozleg艂ym otwartym 艣wiatem i bogatym bestiariuszem.

Jak na mocno ograniczone mo偶liwo艣ci Wii by艂 to tytu艂 bardzo widowiskowy od strony wizualnej, g艂贸wnie za spraw膮 pomys艂owo i starannie zaprojektowanych lokacji. No w艂a艣nie, miejsce akcji鈥 艣wiat, kt贸ry przychodzi nam eksplorowa膰, zosta艂 ulokowany na gigantycznych cia艂ach dw贸ch b贸stw, kt贸re zastyg艂y w bezruchu podczas walki mi臋dzy sob膮. Jedno z nich (Bionis) zamieszkuj膮 ludzie, drugie (Mechonis) – istoty mechaniczne. Obie rasy s膮 wrogo do siebie nastawione, a konflikt, kt贸ry prowadz膮, stanowi nadrz臋dn膮 o艣 fabularn膮.

G艂贸wnym bohaterem jest 18-letni Shulk, dzier偶膮cy r贸wnie tajemniczy, co pot臋偶ny miecz Monado. Grywalnych postaci jest jednak wi臋cej i je艣li znudzi nam si臋 machanie Monado, mo偶emy wcieli膰 si臋 w kt贸r膮艣 z nich.

Generalnie m贸g艂bym pisa膰 o tej grze w niesko艅czono艣膰, bo sam przeszed艂em j膮 od pocz膮tku do ko艅ca a偶 trzy razy, za ka偶dym razem sp臋dzaj膮c przy konsoli co najmniej 60 godzin.

No i ta muzyka鈥

The Legend of Zelda: Twilight Princess

Piejecie z zachwytu nad Breath of the Wild na Switcha? S艂usznie, cho膰 nie jest to pierwsza fantastyczna gra z serii The Legend of Zelda. W erze Wii ukaza艂y si臋 dwie 鈥瀂eldy鈥: Skyward Sword oraz Twilight Princess. Druga z pozycji by艂a pocz膮tkowo projektowana z my艣l膮 o Game Cube鈥檌e, ostatecznie ukaza艂a si臋 zar贸wno na GC, jak i na Wii.

Graficznie Twilight Princess mo偶e i nie powala艂o, ale na innych p艂aszczyznach gra po prostu wymiata艂a. Otwarty 艣wiat, zagadki logiczne, wiele broni o rozmaitych zastosowaniach. Warto wspomnie膰 te偶 o tym, 偶e by艂a to chyba pierwsza Zelda o do艣膰 mrocznym charakterze.

The Legend of Zelda to kilkadziesi膮t godzin rozgrywki, kt贸ra ani na moment si臋 nudzi. Je艣li macie mo偶liwo艣膰 sprawdzenia tego tytu艂u, z pewno艣ci膮 si臋 nie zawiedziecie.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Zdecydowanie 艂adniejsza i weselsza ni偶 Twilight Princess, pod wzgl臋dem mechaniki rozgrywki te偶 zupe艂nie odmienna. Jest to 16. gra z serii, do momentu ukazania si臋 Breath of the Wild by艂a przez wielu uznawana za najlepsz膮 (osobi艣cie stawiam TP wy偶ej). Tak jak w przypadku Twilight Princess, tak i tutaj wcielamy si臋 w posta膰 Linka. Z jego perspektywy eksplorujemy dwie krainy, z czego jedna jest wysp膮 lewituj膮c膮 nad ziemi膮.

Fabu艂a mo偶e i nie jest najmocniejsz膮 stron膮 tej ods艂ony, dostali艣my za to wiele nowych mechanik urozmaicaj膮cych rozgrywk臋, jak cho膰by wy艣cigi na grzbietach kolorowych wielkich ptak贸w.

Donkey Kong Country Returns

Jedna z najlepszych platform贸wek, w jakie dane mi by艂o zagra膰 w og贸le. Dynamika rozgrywki w po艂膮czeniu z dopracowan膮 opraw膮 graficzn膮 sprawia艂y, 偶e trudno by艂o oderwa膰 si臋 od niej cho膰by na chwil臋. Ka偶da z map wype艂niona by艂a po brzegi r贸偶nymi sekretami i znajd藕kami, co skutecznie motywowa艂o do tego, by podchodzi膰 do niej po kilka razy.

Na osobne wyr贸偶nienie zas艂uguje lokalny tryb operacyjny. Jeden z graczy wciela si臋 w tytu艂owego Donkey Konga, drugi – w jego ma艂ego kompana Diddy鈥檈go, wyposa偶onego w jetpack. Diddy bywa bardzo przydatny dzi臋ki swoim specjalnym umiej臋tno艣ciom, a gdy robi si臋 gor膮co, mo偶e skry膰 si臋 na plecach Donkey Konga i tam przesiedzie膰 nawet ca艂y etap.

Super Mario Galaxy & Super Mario Galaxy 2

Dwie r贸偶ne gry, ale dla oszcz臋dno艣ci miejsca umie艣ci艂em je pod wsp贸lnym nag艂贸wkiem. Je艣li mo偶na wskaza膰 jakie艣 tytu艂y, kt贸re sprzedawa艂y Wii, to sztandarowymi przyk艂adami b臋d膮 w艂a艣nie galaktyczne przygody w膮satego Mariana w dw贸ch ods艂onach.

Oba tytu艂y prezentowa艂y si臋 fantastycznie, rzek艂bym nawet i偶 to rolls royce鈥檡 w艣r贸d gier platformowych. Dopracowane pod ka偶dym szczeg贸艂em, zachwycaj膮ce rozmaito艣ci膮 lokacji i mechanik rozgrywki, wprost cudowne. Ka偶dy etap zaprojektowany jest tak膮 pomys艂owo艣ci膮, 偶e r臋ce same sk艂ada艂yby si臋 do oklask贸w, gdyby艣my akurat nie dzier偶yli WiiLota i Nunchaka.

Bez w膮tpienia s膮 to jedne z najlepiej ocenianych gier na Wii, ale i w og贸le. I nie ma si臋 co dziwi膰, bo Super Mario Galaxy i Super Mario Galaxy 2 s膮 bezb艂臋dne na ka偶dej p艂aszczy藕nie.

Mario Kart Wii

Pozostajemy jeszcze przez chwil臋 w uniwersum w膮satych hydraulik贸w i smok贸w uprowadzaj膮cych ksi臋偶niczki. Jednocze艣nie przenosimy si臋 na tory wy艣cigowe, troch臋 surrealistyczne, ale jak偶e przyjemne podczas pokonywania kolejnych zakr臋t贸w.

Seria Mario Kart to legenda konsol Nintendo, a wersja na Wii w stu procentach ud藕wign臋艂a ci臋偶ar tej s艂awy. Jak zawsze wcielamy si臋 w postaci znane z gier Mario, by wsi膮艣膰 w absurdalnie wygl膮daj膮ce pojazdy i bra膰 udzia艂 w absurdalnych i dziwnych wy艣cigach.

Oczywi艣cie zwyci臋zc膮 jest ten, kto przeje偶d偶a lini臋 mety jako pierwszy, osobliwa jest jednak droga do mety. Mamy bowiem wiele element贸w otoczenia, kt贸re utrudniaj膮 lub przyspieszaj膮 nasz przejazd, zbieramy r贸wnie偶 skrzynki, w kt贸rych kryj膮 si臋 bronie i pu艂apki na pozosta艂ych kierowc贸w.

艢wietna oprawa, fajne sterowanie, lokalny tryb kooperacyjny a偶 do czterech os贸b (podzielony ekran) i wiele tryb贸w do ogrania. Mario Kart Wii to klasyk, kt贸ry ukrad艂 mi wiele godzin z 偶ycia.

Boom Street aka Fortune Street

Pami臋tam, 偶e zdziwi艂em si臋, gdy zobaczy艂em mierne 68% na Metacritic przy tej pozycji. Ale poniewa偶 jest to m贸j ranking, wi臋c pozwol臋 sobie doda膰 do niego Boom Street, bo jest to gra, przy kt贸rej sp臋dzi艂em niezliczone godziny wraz ze znajomymi.

Mo偶na powiedzie膰, 偶e jest to takie bardziej zaawansowane monopoly. Du偶o bardziej zaawansowane, bo dochodzi do niego 艣wietnie zaprojektowany system kupowania i sprzedawania akcji. Podczas rozgrywki mamy te偶 mini gry, a gra jest zaprojektowana tak, by oferowa膰 wiele zwrot贸w akcji i emocje do samego ko艅ca.

Boom Street – znane te偶 jako Fortune Street – znakomicie sprawdza si臋 jako gra imprezowa dla maksymalnie czterech os贸b, cho膰 trzeba wspomnie膰, 偶e uko艅czenie rozgrywki na niekt贸rych mapach mo偶e zajmowa膰 nawet ponad 3 godziny.

No More Heroes 2: Desperate Struggle

Przyj臋艂o si臋 s膮dzi膰, 偶e biblioteka gier na Wii to tytu艂y z za艂o偶enia grzeczne lub 鈥瀠grzeczniane鈥 na potrzeby wpisania si臋 w polityk臋 Nintendo. Tymczasem No More Heroes 2: Desperate Struggle wr臋cz tryska posok膮, cho膰 w kresk贸wkowym i bardzo przerysowanym stylu.

W grze wcielamy si臋 w p艂atnego zab贸jc臋 Travisa Touchdowna i zdobywamy szacun w bran偶y likwiduj膮c innych p艂atnych zab贸jc贸w i wspinaj膮c si臋 na szczyt w rankingu lokalnych m臋t贸w.

Dominant膮 Desperate Struggle jest walka – efektowna, dynamiczna i daj膮ca graczowi sporo satysfakcji. Sama gra prezentuje te偶 do艣膰 specyficzne poczucie humoru. Rozgrywk臋 zapisujemy, siadaj膮c na klozecie, mamy te偶 do dyspozycji mini gierki z karmieniem i zabawianiem naszego kota.

Madworld

Gra z osobliw膮, czarno-bia艂膮 komiksow膮 stylistyk膮 (jedynie tryskaj膮ca zewsz膮d krew jest czerwona). No i z ogromem przerysowanej przemocy. Estetyk膮 mo偶e budzi膰 skojarzenia z komiksowym Sin City.

Na czym polega Madworld? C贸偶, powiedzie膰, 偶e na rozprawianiu si臋 z kolejnymi przeciwnikami, to nic nie powiedzie膰. Walka w Madworld jest skrajnie brutalna, mo偶emy likwidowa膰 oponent贸w na wiele rozmaitych sposob贸w, w艂膮czaj膮c w to te偶 do艣膰 bogat膮 interakcj臋 z przedmiotami z otoczenia.

Madworld jest jedn膮 z najbardziej charakterystycznych produkcji na Wii. Opr贸cz osobliwej warstwy wizualnej mo偶e poszczyci膰 si臋 te偶 wci膮gaj膮cym i satysfakcjonuj膮cym gameplayem.

Red Steel 2

Retrofuturystyczny westernowy FPS, znakomicie wykorzystuj膮cy kontrolery na Wii (WiiLot + nunchack). Oto bowiem spogl膮damy na 艣wiat gry z perspektywy pierwszej osoby, wyprowadzamy ciosy katan膮, kieruj膮c kontrolery ruchowe w odpowiedni膮 stron臋. Do tego mamy do dyspozycji r贸wnie偶 bro艅 paln膮.

Dynamika rozgrywki jest taka, 偶e mo偶na si臋 spoci膰 – i to dos艂ownie – a poziom trudno艣ci ro艣nie konsekwentnie w miar臋 up艂ywu rozgrywki. 艢wietnie si臋 przy tym bawi艂em, mimo 偶e raz prawie st艂uk艂em okno, machaj膮c kontrolerami jak op臋tany.

Co ciekawe, Red Steel 2 nie ogranicza si臋 wy艂膮cznie do samej walki. Mamy tu bowiem te偶 troch臋 z cRPG-贸w (rozw贸j postaci), a fabu艂a i spos贸b dotarcia do fina艂u zale偶y wy艂膮cznie od naszych wybor贸w.

Generalnie Red Steel 2 jest jednym z niewielu tytu艂贸w na Wii, gdzie wykorzystanie mo偶liwo艣ci kontroler贸w ruchowych nie jest uci膮偶liwe dla graczy. Bo w wi臋kszo艣ci gier jednak polecenia ruchowe dodawane by艂y troch臋 na si艂臋.

Jedynym, czego brakuje temu tytu艂owi, jest tryb kooperacyjny.