Microsoft opatentował kontroler dla niewidomych graczy

Jerzy Stuhr twierdził, że śpiewać każdy może. Microsoft z kolei chce dać wszystkim realną szansę na zabawę z grą wideo. Wszystkim w tym wypadku oznacza także tych, którzy dotąd nie mieli takiej opcji. I to nie z powodu braku chęci czy umiejętności, ale przez fizyczne bariery, które nowa technologia ma w końcu szansę przełamać.

„When everybody plays, we all win”

W zeszłym roku MS zaprezentował kontroler stworzony dla graczy z ograniczoną zdolnością ruchową. Spot promujący Xbox Adaptive wzruszył nawet największych twardzieli oraz udowodnił, że użytkownicy konsol dotknięci niepełnosprawnością mogą nie tylko cieszyć się grą, ale osiągać też imponujące wyniki, nie ustępując tym samym miejsca pozostałym graczom. W ten sposób Microsoft swym urządzeniem, jak i całą akcją, postawił znak równości pomiędzy różnymi przedstawicielami gamerskiej społeczności. I przypomniał, o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi – a mianowicie o dobrą zabawę i wzajemny szacunek.

Microsoft czuje potrzeby graczy

Zapowiada się, że ta godna naśladowania inicjatywna to nie ostatni taki ruch ze strony amerykańskiego producenta. Holenderski oddział portalu LetsGoDigital przedstawił, opublikowane oficjalnie 2 maja, zgłoszenie patentowe wystosowane przez MS na specjalną nakładkę dla użytkowników posługujących się alfabetem Braille’a.

Akcesorium miałoby być montowane z tyłu standardowego pada i składać się z wyświetlacza oraz sześciu łopatek z dotykowym sprzężeniem zwrotnym – podobnych w wyglądzie do tych zastosowanych w Xbox Elite. Jego zadaniem byłoby umożliwienie odczytywania i zapisywania komunikatów w brajlowskim piśmie. Dzięki takiemu rozwiązaniu gracze z upośledzeniem wzroku zyskaliby możliwość usłyszenia dźwięków oraz przeczytania tekstów z gry, a także uczestniczenia w czacie w trakcie multiplayerowych rozgrywek online.

xbox pad dla niewidomych

Projekt na nakładkę dla kontrolera dla osób niedowidzących i niewidomych został starannie opracowany, a przez to zatwierdzony już przez urzędy patentowe, takie jak USPTO oraz WIPO. Czy urządzenie zostanie ostatecznie stworzone i trafi do sprzedaży – tego na razie nie wiemy. Microsoftowi należy się jednak już teraz pochwała za tak duże zaangażowanie w jednoczenie wszystkich miłośników gier. Miejmy nadzieję, że przykład takiego giganta jakim jest MS, będzie wzorem dla innych, nie tylko z sektora rozrywki, aby nie wykluczać z aktywności ludzi z niepełnosprawnościami. Warto to podkreślać, zwłaszcza, że niedawno (bo 5 maja) odbył się Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych.

Źródło: LetsGoDigital