Hulajnogi elektryczne na równi z rowerami. Projekt nowych przepisów oficjalnie przedstawiony

Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany w przepisach regulujących urządzenia transportu osobistego (UTO). Główną z nich ma być funkcjonowanie hulajnogi elektrycznej jako pojazdu, na równi np. z rowerem. Przypomnijmy, że dotąd jeżdżąc na e-hulajnodze byliśmy traktowani jako pieszy, co umożliwiało poruszanie się nią wyłącznie po chodniku.

Hulajnoga elektryczna to pojazd. I kropka

Resort Infrastruktury poinformował, że planuje dokładne sprecyzowanie definicji urządzenia transportu osobistego (UTO), czyli m.in. hulajnogi elektrycznej. Co więcej, do przepisów obowiązujących rowerzystów zostanie dodana adnotacja, że będą także dotyczyć urządzeń transportu osobistego. Oznacza to, że po wejściu w życie ww. przepisów, prawa i obowiązki osoby przemieszczającej się na hulajnodze elektrycznej będą tożsame z tymi, które dedykowane są rowerzystom.  

hulajnoga elektryczna

Co zmieni się dla posiadaczy elektrycznej hulajnogi?

Zmian jest kilka, ale są dość istotne. Poniżej znajdziecie najważniejsze z nich:

  • Infrastrukturą przeznaczoną dla elektrycznych hulajnóg będzie: droga rowerowa, przejazd dla rowerzystów, pasy ruchu dla rowerów oraz jezdnie dróg, gdzie dopuszczalna prędkość nie przekracza 30 km/h.;
  • Kierowca e-hulajnogi będzie mógł korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych tylko w przypadku braku dostępu do wymienionej wyżej infrastruktury i z zachowaniem wysokiej ostrożności;
  • Zabronione będzie pozostawianie urządzenia transportu publicznego na drodze, przystanku lub innym miejscu przeznaczonym do ruchu;
  • Do korzystania z hulajnogi elektrycznej będą uprawnione osoby, które skończyły 10 lat – z zaznaczeniem, że w wieku od 10 do 18 lat wymagane jest posiadanie karty rowerowej.

Czy Ministerstwo podoła wyzwaniu?

Proponowana definicja, mająca znaleźć się w znowelizowanej Ustawie stanowi, że UTO to: „urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h”.

hulajnoga elektryczna

Na oficjalnej stronie Ministerstwa Infrastruktury czytamy również krótkie uzasadnienie wprowadzanych zmian:

– Zależy nam na tym, aby poziom bezpieczeństwa na polskich drogach i chodnikach był jak najwyższy. Dzisiaj stan prawny hulajnóg elektrycznych jest nieuregulowany. To stwarza zagrożenie dla pieszych. Musimy podjąć to wyzwanie. Dzisiaj, zgodnie z obietnicą, prezentujemy nasze propozycje – minister Andrzej Adamczyk.

Trudno nie zgodzić się z Ministrem Infrastruktury. Głównym czynnikiem, który powinien napędzać zmiany w obowiązującym prawie jest niekwestionowana popularność hulajnóg elektrycznych, która stale rośnie w siłę.

Co więcej, pojawiają się coraz nowsze i bardziej pomysłowe rozwiązania, a ich produkcją zainteresowały się już nawet tak topowe marki jak BMW – o czym z resztą niedawno informowaliśmy w artykule Hulajnoga elektryczna BMW. Marzenie każdego Seby? 

Jeżeli dopiero zastanawiasz się nad zakupem hulajnogi elektrycznej zajrzyj też do tekstu: Hulajnoga elektryczna – lepiej kupić czy wypożyczać na minuty? Być może nowe przepisy sprawią, że łatwiej podejmiesz decyzję?

Źródło: gov.pl