Nowe obowiązki platform cyfrowych w treści aktu DSA
Przede wszystkim przejrzystość
Co prawda na ostateczną i sformalizowaną treść aktu trzeba będzie jeszcze poczekać, ale jej wstępne założenia są powszechnie znane, a wejście ich w życie – formalnością. Wiemy zatem, że na początek ukrócone zostanie profilowanie preferencji odbiorcy. Już wkrótce po stronie platform będzie stał między innymi obowiązek informowania odbiorcy o sposobie działania systemu rekomendacji, czyli polecania i sortowania treści, jak także przedstawienia chociaż jednej opcji nieopartej na profilowaniu właśnie.
Całkowitym zakazem objęte zostaną natomiast marketing bezpośredni kierowany w stronę nieletnich użytkowników, zwłaszcza wnioskowanie na podstawie ich aktywności w sieci, oraz ukierunkowywanie reklam w oparciu o dane wrażliwe (np. wyznania, orientacji czy pochodzenia). Zabronione będzie również manipulowanie wyborami użytkownika przy użyciu wprowadzających w błąd interfejsów oraz utrudnianie procesu anulacji subskrypcji danej usługi.
Odbiorca wg nowych przepisów otrzyma także prawo do korzystania z platformy w pełnym zakresie jej działania, nawet przy niewyrażeniu zgody na wyświetlanie treści reklamowych. Ma to wszystko na celu stworzyć użytkownikowi bardziej przejrzystą przestrzeń, w której zasady poruszania się są jawne i jasne dla wszystkich. Ponadto odbiorca będzie mógł domagać się odszkodowania za wszelkie szkody poniesione na skutek naruszeń popełnionych przez platformy w tym zakresie.