Wymagania sprzętowe Alana Wake’a 2 na PC zapowiadają się koszmarnie. Będzie to pierwsza gra, która wykorzysta dobrodziejstwa DirectX 12 Ultimate. Na komputerach brakuje ciągle iście next-genowych tytułów, ale wygląda na to, że poziom oprawy wizualnej w Alanie Wake’u 2 wskoczy na wyższy poziom: nie tylko dzięki obsłudze path tracingu. Wiązać się to będzie jednak z przesadnie wysokimi wymaganiami sprzętowymi.
Do premiery Alan Wake’a 2 pozostało raptem parę dni, bo odbędzie się ona 27 października, tuż przed Halloween. Remedy nie spieszyło się, by ujawnić wymagania sprzętowe. Nic dziwnego: bo odstraszają.
Na pierwszy rzut oka co prawda wyglądają zwyczajnie, ale gdy spojrzysz, że w przypadku każdej konfiguracji sprzętowej producent zaleca technikę skalowania: DLSS albo FSR, i to nawet często nie w trybie jakościowym, lecz zbalansowanym albo – o zgrozo – wydajnościowym. Sprawiają one, że renderowana (faktyczna) rozdzielczość jest śmiesznie niska. Nawet w DLSS jakość obrazu w niższych trybach, takich jak wydajność, pozostawia wiele do życzenia.
Przeczytaj też:
Z rozpiski wynika jeszcze coś: Alan Wake 2 stawia na moc kart graficznych. Procesor niezależnie od rozdzielczości i ustawień graficznych jest prawie w każdym przypadku ten sam. Dominuje AMD Ryzen 7 3700X, czyli jednostka 8-rdzeniowa i 16-wątkowa. Czyżby miała to być maksymalna konfiguracja rdzeni, jaką obsłuży efektywnie Alan Wake 2?
Są to wymagania do niskich ustawień graficznych przy DLSS i FSR 2 w trybie jakościowym.
Są to wymagania do średnich ustawień graficznych przy DLSS i FSR 2 w trybie zbalansowanym.
Są to wymagania do średnich ustawień graficznych przy DLSS i FSR 2 w trybie wydajnościowym.
Są to wymagania do wysokich ustawień graficznych przy DLSS i FSR 2 w trybie wydajnościowym.
Alan Wake 2 ma być innowacyjne pod względem graficznym. Będzie to zaledwie druga gra, w której aktywujesz wymagający sprzętowo path tracing, czyli śledzenie ścieźki. Inaczej mówiąc, bardziej zaawansowany ray tracing. Oprócz tego obsłuży DLSS 3 i DLSS 3.5, bez których trudno uzyskać sensowną płynność.
Wymagania do śledzenia promieni już tak nie zniechęcają, bo gracze są już do nich przyzwyczajeni i te w Alanie Wake’u 2 nie wyróżniają się negatywne na tle wcześniejszych tytułów z RT.
Są to wymagania do średnich ustawień graficznych i 30 fps przy DLSS i FSR 2 w trybie jakościowym.
Są to wymagania do średnich ustawień graficznych i 60 fps przy DLSS i FSR 2 w trybie jakościowym.
Są to wymagania do wysokich ustawień graficznych i 60 fps przy DLSS i FSR 2 w trybie wydajnościowym.
To nie koniec złych wieści. Według przedstawicielki studia Remedy, Alan Wake 2 nie obsłuży oficjalnie kart graficznych GeForce GTX 1000 (np. GTX 1080 Ti, GTX 1070) i Radeon RX 5000 (np. RX 5600 XT, RX 5700 XT) i starszych. Nie, nie dlatego, że nie obsługują one ray tracingu, ale z powodu funkcji dostępnej tylko w ramach bibliotek DirectX 12 Ultimate, czyli: mesh shaders, czyli programowalnego cieniowania siatki. Pozwala ono podnieść jakość detali, a konkretnie: geometrii obiektów.
Wpis został jednak szybko usunięty z serwisu X. W dalszych wypowiedziach wyznała jednak, że nie jest pewne, czy gra ruszy na wymienionych wyżej GPU. Tytuł być może zadziała na nich. Mogą jednak występować błędy lub poważne problemy wydajnościowe z powodu braku obsługi mesh shaders, w przypadku których nawet fanowskie mody nie będą żadnym remedium.
To byłaby pierwsza gra, która tak ograniczy liczbę graczy, w końcu GTX 1060 i GTX 1650 wciąż znajdują się w TOP3 w ankiecie sprzętowej Steama. To wysoki koszt postępu, a wygląda na to, że Alan Wake 2 przesunie granicę w jakości grafiki.
Źródło: Remedy, DSOGaming, opracowanie własne
Poznaj inne ciekawe premiery gier z 2023 roku:
Cieszę się że jej nie kupiłem,mam 12900k i 3080ti na mobasie z690 master,
22-33 fps gratuluję twórcom strzału w kolano,lepiej niech się pospieszą z jakimś paczem optymalizującym ten produkt.