Tytułowy łowca głów – kim jest headhunter?
Headhunter to osoba, która wyszukuje i pozyskuje talenty z rynku, wykorzystując takie narzędzia jak LinkedIn, Goldenline, Twitter, Facebook, i inne portale społecznościowe, grupy czy fora dyskusyjne. A mówiąc kolokwialnie, wyciąga ludzi z jednej firmy do innej. Praca headhuntera skupia się przede wszystkim na budowaniu relacji z kandydatami. Z tego powodu headhunter powinien mieć dobre rozeznanie w branży, do której rekrutuje. Musi rozumieć kogo tak naprawdę szuka oraz umieć zweryfikować kompetencje kandydata.
Skoro tak dużo się dziś uczymy, to warto poznać jeszcze dwa pojęcia, z którymi mogliście się już gdzieś zetknąć, a mianowicie: direct search oraz executive search. Oba terminy odnoszą się do codziennej pracy headhuntera, czyli bezpośrednich poszukiwań kandydata. Jaka jest różnica? Diabeł tkwi w poszukiwanym kandydacie.
O executive search będziemy mówić w kontekście stanowisk wyższego szczebla, kierowniczych, czy dyrektorskich, ze ściśle określonymi kompetencjami i doświadczeniem. Zatem to taki direct search, ale z wyższej półki.
Pewnie zastanawiacie się – a nie można łatwiej, po polsku, po prostu rekruter? No właśnie nie do końca. Rekruter pracuje z kandydatami, którzy sami wyślą swoją aplikację do firmy. Coraz częściej stosuje headhunt w swojej pracy, jednak wciąż nie każdy rekruter jest headhunterem, dlatego rozróżnienie tych specjalizacji jest potrzebne.