Proces testowania i oceniania telewizorów jest bardzo złożony i cały czas ewoluuje. Dlatego chcemy Wam go przybliżyć, abyście mogli lepiej go rozumieć i odnieść jeszcze większą korzyść z naszych recenzji. Mamy ich już ponad 200, co oznacza, że przez lata praktyki wypracowaliśmy konkretne procedury testowe oraz wybraliśmy wysokiej klasy sprzęt i oprogramowanie, które wykorzystujemy podczas testowania. Sprawdźcie, jak testujemy i oceniamy telewizory.
W naszych testach wykorzystujemy sprzęt i oprogramowanie następujących firm (w kolejności alfabetycznej):
Głównymi „narzędziami” testowymi w recenzjach TV na Geex są:
W przypadku nowego telewizora przeprowadzamy normalną instalację przewidzianą przez producenta, ale z pewnymi wyjątkami:
Po instalacji telewizor pracuje minimum jedną godzinę, aby jego parametry się ustabilizowały. Sprzęt testujemy w klimatyzowanym pomieszczeniu, w którym temperatura nie przekracza 24 stopni Celsjusza.
Oto standardowe procedury testowe, jakie wykonujemy na każdym telewizorze z użyciem generatora obrazów testowych i kolorymetru:
Z kolei do następujących czynności używamy wzroku lub innych narzędzi:
Ocena wykorzystuje wyniki pomiarów (część obiektywna) oraz wrażenia z oglądu/odsłuchu (część subiektywna). Przydatność telewizora na przestrzeni całej recenzji oceniamy w 4 obszarach:
W tej kategorii sprawdzamy:
Oto wybrane czynniki, na które szczególnie zwracamy uwagę:
W tej kategorii sprawdzamy, jak telewizor radzi sobie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu, czyli w warunkach domowego kina. Najważniejszym kryterium jest kontrast, a konkretnie współczynnik kontrastu ANSI.
Oto wybrane czynniki, na które szczególnie zwracamy uwagę:
Chcielibyśmy powtórzyć, że przyjęliśmy, że telewizory LCD z kontrastem 1100:1 i niższym nie nadają się do kina domowego i nie sprawdzą się w tych warunkach.
W tej kategorii kluczowym kryterium jest ostrość obrazów ruchomych i wielkość smużenia.
Ostrość obrazów ruchomych oceniamy, korzystając ze specjalnej planszy testowej opracowanej przez japońską organizację APDPDC Consortium.
Z kolei smużenie oceniamy, korzystając z:
Oto wybrane czynniki, na które szczególnie zwracamy uwagę:
W tej kategorii bierzemy pod uwagę m.in.:
Oto wybrane czynniki, na które szczególnie zwracamy uwagę:
To oczywiście tylko niewielki wybór procedur i czynności, jakich dokonujemy przy ocenianiu przez nas testowanych telewizorów. Jeśli w recenzji nie wspominamy o jakimś czynniku, oznacza to, że pod tym względem telewizor zachowuje się poprawnie. Jak już wspominaliśmy, procedury są okresowo aktualizowane, aby wziąć pod uwagę nowe i/lub zmienione funkcje nowych telewizorów.
Dzień Dobry. Panie Tomaszu w tekście wspomniano że sprawdzacie Państwo jak tv radzi sobie z sygnałem z przeplotem (1080i) . Mój tv Samsung QE55Q80B radzi sobie z tym bardzo dobrze oprócz jednej rzeczy mianowicie w niektórych momentach pojawiają się drgania niektórych części obrazu np. płot czy dachówki.
Sygnał to Cyfrowy Polsat z nagrywarki Evoboks PVR który jest ustawiony w standardzie tzn. sygnał z przeplotem. Zauważyłem że po przestawieniu na sygnał progresywny (1080p) problem znika natomiast obraz jest jakby w moim odczuciu ciut gorszej jakości, mniej ostry . Myślę że pomimo opisanej wady tv lepiej sobie radzi z konwersją rozdzielczosci niż kilkunastoletni już dekoder .
Chciałbym znać Pana zdanie na ten temat i ewentualną poradę .
Pozdrawiam Arek Moskal
Te input lag w tv to podajecie mierzone w ustawieniach fabrycznych normalnie czy dopiero po wejsciu w tryb gry??
Kilka informacji o standardach.
Wideo SDR to BT.1886: prawo gamma 2.4, luminancja 100 nitów przy 100% (16-235) lub 120 nitów przy 109% (16-255) tylko w przypadku Bluray xv.colors, to dla pokoju oświetlonego 16 luksów.
Funkcja usuwania przeplotu jest zabroniona przez standardy i musi być wyłączona, jeśli jest dostępna!
SDR do zastosowań komputerowych, gier i edycji to sRGB: wymaga „funkcji transferu sRGB” (nie zgodnie z prawem gamma 2.2), luminancji bieli 80 nitów i czerni 0,2 nita, dla oświetlenia otoczenia 64 luksów. Dlatego właśnie ekran IPS jest idealny do tego zastosowania. W przeciwieństwie do komputerów stacjonarnych, konsole posiadają opcję „Deep Color HDMI”, aby wygładzić gradienty.
Jeśli gra wideo HDR pyta o „wartość referencyjną białej księgi”, zawsze jest to 80 nitów!