Jak bezpiecznie logować się do banku? Oto 5 wskazówek na to, jak nie paść ofiarą przestępstwa na gruncie bankowości elektronicznej

Łatwość, z jaką możemy zalogować się do banku, jest wielkim atutem bankowości elektronicznej. Niestety, jeżeli nie zapewnimy sobie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, to zalogowanie się na nasze konto będzie równie łatwe dla nas jak i dla złodziei. W tym artykule przedstawiamy pięć wskazówek na to, jak nie paść ofiarą cyberataku.

Hasło i dwuetapowe uwierzytelnianie

Nie da się przecenić roli hasła w ramach bezpieczeństwa cyfrowego. To jedna z naszych najważniejszych linii obrony. Jeżeli nasze hasło ma sześć znaków, to już uznać można, że hasła nie mamy. Sześć znaków to wartość minimalna wymagana przez większość systemów. Nawet najbardziej skomplikowany wariant sześcioznakowego hasła jest prosty do rozszyfrowania. Aby zapewnić sobie na tym polu względne bezpieczeństwo, należy uzbroić się w hasło 12 znakowe, z dużymi i małymi literami, cyframi oraz znakami specjalnymi, unikając znanych słów. Im hasło dłuższe, tym lepsze.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo


Jeżeli obawiamy się, że przykładowe hasło am,A9Km.1L20 będzie zbyt trudne do zapamiętania i warto je zapisać w przeglądarce… To lepiej uzbroić się w inne hasło, które zapamiętamy i pod żadnym względem ani pozorem, ani naciskiem nie zapiszemy tego hasła w przeglądarce. Kradzież takich danych jest po prostu ułatwiona. Miejmy na uwadze to, że hasło KOCHAMswojązone1969!, które pamiętamy w dzień i w nocy, jest znacznie skuteczniejsze niż zapomniane ;am,A9Km.1L20;.!28W.

Dwuetapowe uwierzytelnianie jest kolejnym krokiem do zabezpieczenia swojego konta. Bezwzględnie należy je włączyć. Dzisiaj, kiedy smartfony praktycznie cały czas mamy przy sobie warto poświęcić chwilę, by uchronić się od potencjalnej kradzieży. Po aktywacji dwuetapowego uwierzytelniania, potwierdzenie każdego logowania przychodzi w postaci w postaci SMS lub powiadomienia w aplikacji bankowej. A o aplikacji bankowej mówiąc…

Mobilna bankowość dzięki aplikacji bankowej

Aplikacje bankowe są regularnie aktualizowane, nie przechowują danych w pamięci podręcznej urządzenia, a po chwili braku aktywności automatycznie wylogowują z konta. Ponadto służą dwuetapowemu uwierzytelnianiu i ułatwiają kontakt z bankiem. Za pomocą aplikacji z łatwością zablokujemy kartę, zgłosimy zaginięcie dowodu czy zmienimy typ konta.

Aplikacje bankowe są przypisane do konkretnych urządzeń, więc nie ma możliwości by ktoś obcy zainstalował identyczną aplikację u siebie i zalogował się na nasze konto. Od razu również dostaniemy powiadomienie o nierozpoznanej próbie logowania. By zainstalować aplikację bankową na innym telefonie i zalogować się na swoje konto, należy usunąć poprzednie urządzenie. Pamiętajmy o tym przy zmianie telefonu 😉

Należy pamiętać również, by aplikacje pobierać jedynie z oficjalnego sklepu z aplikacjami, który mamy zainstalowany w telefonie. Tylko poprzez oficjalny sklep regularnie należy aktualizować aplikację bankową, by na bieżąco uaktualniać zabezpieczenia.

bankowość elektroniczna

Czy strona banku jest prawdziwa?

Bez względu na to czy logujemy się do konta po raz wtóry tego samego dnia, czy pierwszy raz od dłuższego czasu, a może znamy stronę logowania na pamięć i moglibyśmy ją narysować z zamkniętymi oczami – nieważne. Za każdym razem należy sprawdzać, czy strona banku jest bezpieczna. Wystarczy spojrzeć na pasek adresowy i sprawdzić, czy adres zaczyna się następująco https://. Jeżeli widzimy ten ciąg znaków, to komunikacja jest szyfrowana. Ponadto warto upewnić się, że adres strony jest taki jak zawsze, nie ma zagadkowych liter, a przed całym adresem widnieje zamknięta kłódeczka. Jeżeli wszystko jest w porządku, można zacząć się logować.

Logowanie się tylko poprzez zaufane sieci

Korzystając z bankowości elektronicznej należy mieć na uwadze to, że większość ataków hackerskich udaje się przez niedopatrzenie użytkownika, a nie słabe zabezpieczenie banku. Dlatego logując się na konto należy dokładnie wiedzieć z jaką siecią się łączymy. Najlepiej do bankowości elektronicznej wykorzystywać jedynie swoją domową sieć Wi-Fi. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, nie warto łączyć się z otwartymi, niezabezpieczonymi sieciami, ponieważ to właśnie tam najczęściej dochodzi do kradzieży danych. Nawet zabezpieczone sieci hotelowe czy biurowe mogą nie być bezpieczne

Najbezpieczniejszą opcją logowania się poza domem jest użycie telefonu jako routera i połączenie się z bankiem za pośrednictwem smartfonu. Naszego smartfonu, nie innego urządzenia, o którym niewiele wiemy. Otwarte sieci Wi-Fi zostawmy na ewentualną rozrywkę, a najlepiej zostawić je w ogóle i nie łączyć się z nimi.

Bankowość elektroniczna tylko na prywatnych urządzeniach

Do banku powinniśmy logować się tylko z prywatnych, zaufanych urządzeń. Nie należy w tym celu korzystać z komputerów ogólnie dostępnych, biurowych czy pożyczonych. Istnieje bowiem ryzyko, że ktoś przed nami świadomie lub nieświadomie zainstalował oprogramowanie szpiegowskie, które kradnie dane. A tego chcemy uniknąć. Korzystając z własnych urządzeń pamiętajmy, by te aktualizować regularnie i posiadać sprawdzony program antywirusowy. To pomoże nam uchronić się przed ewentualnym włamaniem na urządzenie.

Jeżeli na naszą prywatną skrzynkę mailową przyjdzie podejrzany mail z niepokojącym linkiem lub nieznanym załącznikiem, to od razu usuńmy tę wiadomość i nie otwierajmy zawartości maila. Jeżeli posiadamy aplikację bankową, wszelkie nowości, ważne informacje i ostrzeżenia będą dostępne właśnie tam. Całą dobę również można zadzwonić na infolinię banku i z konsultantem uzgodnić, czy bank podjął próbę kontaktu. Jeśli tak, nic nie stoi na przeszkodzie, by bank ponowił kontakt. Jeżeli z kolei nie, to właśnie uchroniliśmy się przed włamaniem na nasze urządzenie.

Bankowość elektroniczna XXI wieku

Dzisiaj zalogować się do banku możemy praktycznie wszędzie, o każdej porze dnia i nocy. Nie warto jednak nadużywać tej możliwości. Pamiętajmy o swoim cyfrowym bezpieczeństwie i stosujmy się do tych pięciu prostych porad, które uchronią nas przed przykrymi konsekwencjami kradzieży naszych danych. Bankowość elektroniczna jest bezpieczna pod warunkiem, że my zadbamy o to bezpieczeństwo.