Jak rozwinąć konto na Instagramie? 5 rzeczy, o których trzeba pamiętać w 2020 roku

Instagram, mimo pojawiającej się konkurencji, np. ze strony Tik Toka, wciąż nie traci na popularności. Wpływ na to mają między innymi stale wprowadzane udoskonalenia i nowości. Jednak ciągle rosnąca ilość użytkowników przekłada się także na trudności w zdobyciu popularności, na czym wciąż wielu zależy. Jakie są trendy i o czym należy pamiętać, rozwijając swoje konto na Instagramie w 2020 roku? O tym w poniższym artykule.

W pogoni za popularnością

Instagram jest jednym z miejsc w internecie, gdzie, jeśli się tylko chce, można zaczerpnąć mnóstwo inspiracji. Prawdą jest, że istnieje masa kont, które nastawione są jedynie na zdobycie dużej ilości obserwatorów zgodnie z zasadą „wszystkie chwyty są dozwolone”. Nie będę promować tego typu podejścia i wolę skupić się na jasnej stronie Instagrama. Zdarza się bowiem, że talent fotograficzny użytkowników, ich pomysłowość w budowaniu profilu i jego spójności oraz kreatywność w tworzeniu treści potrafią być zadziwiające. Jednak czasami oglądamy te piękne i interesujące konta ze zdziwieniem, obserwując u nich niewielką ilość obserwatorów. Dlaczego tak się dzieje?

Musicie mieć świadomość tego, że czasy, kiedy ładne i estetyczne zdjęcia wystarczały, bezpowrotnie minęły. Teraz prowadzenie konta na Instagramie przypomina prowadzenie firmy i wymaga opracowania planu, strategii, a nawet wyboru wartości, którymi chcecie się kierować przy jego tworzeniu. Nie oznacza to oczywiście, że jakość zdjęć czy estetyka profilu są bez znaczenia. Dzięki nim wciąż możemy zrobić dobre pierwsze wrażenie.

Przy tak dużej ilości użytkowników, to jednak może po prostu nie wystarczać. Aby się przebić przez konkurencje trzeba mieć świadomość tego jak to wygląda „od środka”. Przez lata Instagram ewoluował i na podstawie obserwacji tego, w którym kierunku to wszystko zmierza, jesteśmy w stanie z dużą doza prawdopodobieństwa stwierdzić, jakie kroki należy podjąć, aby rozwijać swoje konto.

ikonki instagram

UGC, czyli User generated content

To obco brzmiące wyrażenie to tak naprawdę nic nowego w świecie mediów społecznościowych. O tym, że treści generowane przez użytkowników – bo tym właśnie jest UGC – są niezwykle istotną kwestią w rozwoju swojej marki, nie tylko w kontekście konta na Instagramie, wiadomo nie od dziś. Ten element stał się tak istotny, że nie można go pominąć w nadchodzącym roku, a wręcz powinno to stanowić filar rozwoju Waszego konta.

UGC jest potrzebne i powinno zależeć Wam na tym, aby użytkownicy byli jak najbardziej zaangażowani. Ale jak to zaangażowanie sprowokować? Jest na to kilka sposobów. Można np. zadawać pytania w postach oraz na instastory, tworzyć ankiety, quizy, organizować konkursy, w których użytkownicy będą musieli wykazać się kreatywnością w odpowiedziach.

Polecacie jakiś zakup albo dzielicie się sprawdzonym przepisem na słynną babciną szarlotkę? Poproście, aby obserwatorzy Was oznaczyli, gdy skorzystają z tych rad. Ten popularny ostatnio trik bardzo dobrze promuje nie tylko samo konto, ale także Was jako markę, która ma już wyrobiony autorytet i jest sprawdzonym źródłem inspiracji.

Odpowiadaj na komentarze i wiadomości prywatne

Komentarze są ściśle powiązane z punktem poprzednim – stanowią przecież ogromną część treści generowanych przez użytkowników. Jednak bardzo ważne jest także, aby z obserwatorami mieć dobry kontakt i nawiązać z nimi więź. W tym celu niezwykle istotne jest, aby regularnie odpowiadać na komentarze. Oczywiście w przypadku większych kont może to okazać się bardzo czasochłonne, a nawet niemożliwe, ale warto poświecić im uwagę nawet jeżeli odpowiedzi nie będą zbyt rozbudowane. Poza korzyścią w postaci budowania relacji z obserwatorami, każda Wasza odpowiedź na komentarz zwiększa zasięgi posta. Poza tym stanowi też możliwość dyskusji, która znowu wpływa na zaangażowanie obserwatorów. 

Nie tak dawno na Facebooku miała miejsce awaria, w wyniku której każdy użytkownik mógł zobaczyć, kto administruje i zarządza dowolnym kontem w serwisie. Nie musze mówić, jak duży wpływ miało to na wizerunek wielu znanych osób, w tym np. polityków. Wiele osób nie miało pojęcia, że w komentarzach „rozmawiają” z przedstawicielami agencji PR-owych, a nie z osobami, które obserwują. Był to dla wielu strzał kolano i ich autentyczność w sieci została mocno zachwiana. Ci, którzy z takich praktyk nie korzystali, niejako otrzymali niespodziewany prezent i pochwały ze strony obserwatorów. Nie ma wątpliwości, że od tej pory na pełne zaufanie będzie trzeba jeszcze dłużej pracować.

Nie należy także ignorować otrzymanych wiadomości prywatnych, one mają ogromne znaczenie pod kątem utrzymywania bliskich relacji z obserwatorami. W tym przypadku nie ma to korzyści w odniesieniu do zasięgów konta, ale długofalowo może to bardzo pozytywnie wpłynąć na Wasz wizerunek i zwiększyć przywiązanie obserwatorów do Waszego profilu na Instagramie.

Nagrywaj Insta Story

O tym jak uatrakcyjnić swoje relacje możecie poczytać w artykule Aplikacje do tworzenia unikatowego Insta Story. Jednak dobrze wyglądające wizualnie Story to jedno, drugą sprawą, która jest niezwykle ważna z punktu widzenia przywiązania do siebie obserwatorów jest ich regularność. Najlepiej więc, jeśli będziecie je nagrywać codziennie, a kilka dni w tygodniu to już absolutne minimum.

Insta Story stało się tak popularne, że często w ankietach użytkownicy przyznają, że czas na Instagramie spędzają głównie przeglądając relacje, często pomijając nawet w ogóle posty ze zdjęciami oraz ich opisy. Należy przy tym zaznaczyć, że obserwatorzy wolą oglądać mówione relacje niż takie, na których znajdują się jedynie zdjęcia.

Kolejną kwestią, która wpływa na to czy relacje są chętnie oglądane są napisy. Ich umieszczenie znacznie ułatwia oglądanie „storek” w niesprzyjających warunkach np. jadąc komunikacją miejską czy usypiając dziecko. Relacje oferują także wiele funkcji zorientowanych na zaangażowanie, takich jak klikalne hashtagi, ankiety lub opcja zadawania pytań.

insta story
Funkcje dostępne na Insta Story

Bądź autentyczny

Kilka dni temu świat obiegła wiadomość o tym, ze Instagram zaczął blokować zbyt wyretuszowane zdjęcia. Ma to być jeden z kroków wpływających na to, aby treści przekazywane obserwatorom stawały się bardziej autentyczne. Sami użytkownicy często przyznają, że lubią identyfikować się z osobami, których konta obserwują na Instagramie.

W powyższych wskazówkach można znaleźć odniesienie do autentyczności. Samodzielne odpowiadanie na komentarze, a tym bardziej na wiadomości prywatne powoduje, że obserwator ma poczucie, że za Waszym kontem stoi prawdziwy człowiek z krwi i kości, z którym można nawiązać rzeczywistą relację. Instastory, na którym sami opowiadacie o Waszym dniu, pokazujecie swoje wakacje czy urywki z dnia, mają także ogromne znaczenie pod tym kątem.

Drugą kwestią, tak naprawdę najistotniejszą, jest sam pomysł na swój profil i treści na nim przekazywane. Tworząc go musicie się z nimi identyfikować, inaczej łatwo będzie wyczuć nieszczerość, a obserwatorzy bardzo chętnie Wam ją wytkną. Promujecie ekologiczne życie zgodnie z zasadą zero waste? Musicie wiedzieć, że gdy pokażecie zdjęcie lub relacje, gdzie będzie widać jak pijecie z plastikowej słomki możecie być pewni, że zostanie to zauważone. Dlatego mimo iż na Instagramie możecie kreować rzeczywistość, jaką sobie wymyślicie, w rzeczywistości trudno będzie Wam być konsekwentnym, jeśli nie będziecie w tym naprawdę szczerzy.

Bądź na bieżąco z nowościami na Instagramie

Instagram wciąż wprowadza nowości i czasem ciężko za nimi nadążyć. Warto jednak być z nimi na bieżąco i jak najszybciej zacząć korzystać z nowych możliwości. Przykładem tego są filtry dostępne na Insta Story. Kiedyś dostępne były jedynie te stworzone przez twórców aplikacji, dzisiaj każdy użytkownik może stworzyć swój unikalny filtr, z którego korzystać mogą inni. I to aktualnie jest trend, który otworzył nową możliwość zdobycia popularności na Instagramie. Przykładem mogą być quizy z postaciami Disneya stworzone przez @arnopartissimo, z których zaczęły korzystać nawet gwiazdy, dzięki czemu ich twórca w krótkim czasie zdobył ogromną popularność.

Z jednej strony zatem warto uruchomić swoja kreatywność i stworzyć swój autorski filtr, jeśli jednak nie czujecie się na siłach to po prostu przeglądajcie te stworzone przez innych, aby być na bieżąco. Może właśnie zapoczątkujecie nowy trend na jakiś filtr na Instagramie?

Podsumowanie

Wszystko wskazuje na to, że użytkownicy mają już dość kreowanej i koloryzowanej rzeczywistości, mocno wyretuszowanych zdjęć oraz oglądania wyidealizowanych obrazków z dnia codziennego. Ludzie chcą się identyfikować się z osobami, które obserwują. Dlatego tak istotna w najbliższym czasie będzie kwestia autentyczności, bez względu na to, jaki rodzaj konta prowadzicie. Kolejna sprawa, czyli zaangażowanie użytkowników, także zależy od tego, jak obserwatorzy Was odbierają. Im lepiej będą się u Was czuć, tym bardziej będą aktywni.

Im szybciej zdacie sobie sprawę z tego, że za liczbami na Instagramie stoją prawdziwi ludzie i nie ich ilość, a jakość się liczy, tym lepiej. Bardziej wartościowe jest osiadanie 1000 zaangażowanych obserwatorów, niż 5000 takich, z którymi nie nawiążecie żadnej interakcji. Kiedy już to zrozumiecie i zaczniecie bardziej świadomie prowadzić swój profil, macie większą szansę rozwinąć swoje konto, a przede wszystkim sprawić, że będzie ono naprawdę wartościowe.

Jeśli interesuje Was udoskonalenie swojego konta na Instagramie przeczytajcie także o Hasztagach – jak je stosować na Instagramie oraz o 5 aplikacjach przydatnych do prowadzenia Instagrama