Hashtagi – czym są i jak je stosować na Instagramie

Kiedy Chris Messina zastanawiał się na nad użytecznością stosowania # na tweeterze, nikt nie przeczuwał, że będzie to początek rewolucji. W tym słynnym już tweecie zaproponował uporządkowanie rozmów przy wykorzystaniu symbolu #. Od tej pory, kiedyś stosowane tylko przez programistów hashtagi, szybko weszły na stałe do Social Mediów. Zaś sam Messina jest nazywany ojcem chrzestnym hasztagów. Dowiedzcie się, czym są i jak stosować hasztagi na Instagramie.

Co to jest hashtag? Jak hashtag podbił świat

Nazwa hashtag (czy też bardziej swojski hasztag) pochodzi od połączenia dwóch angielskich słów hash – oznaczającego kratkę oraz tag, czyli znacznik. Hashtag jest to więc charakterystyczne słowo lub wyrażenie poprzedzone znakiem #.

Po hasztagi chętnie sięgają wszyscy: począwszy od opiniotwórczych mediów, na politykach, ludziach kultury i celebrytach kończąc. Nie tak dawno temu cały świat obiegł hasztag #metoo. Został on stworzony po tym, jak jeden z hollywoodzkich producentów filmowych został oskarżony o molestowanie. Hashtag ten szybko stał się symbolem kampanii społecznej kierowanej do kobiet, które doświadczyły przemocy seksualnej. 

Co ciekawe, popularność hashtagów sprawiła, że używane są nawet tam, gdzie nie działają np. podczas prywatnych rozmów.

Sama pamiętam, kiedy pierwszy raz dotarło do mnie jak te charakterystyczne krzyżyki staja się popularne. Stało się to za sprawą tego filmiku z programu Jimmiego Fallona:

Niezwykle znamienne było także użycie hasztagu na pożegnalnej okładce papierowego newsweeka w 2012 roku. Hasztag  #lastprintissue stał się niejako symbolem nadejścia nowej ery, w której Internet wygrywa z drukiem, a ważniejsza od pięknych słów staje się zwięzłość przekazu.

ostatnia okładka papierowej wersji newsweek

Hashtagi zakazane

Musicie mieć świadomość tego, że nie wszystkie hasztagi są mile widziane przez Instagram. Istnieją bowiem hasztagi zakazane. Są one blokowane ze względu na zawierające pod danym oznaczeniem nieodpowiednie treści. Pewnie wydaje Wam się, że w takim razie, ten problem Was nie dotyczy. Niekoniecznie.

Przykładem może być niewinnie wyglądający #books. Został on bowiem jakiś czas temu zbanowany przez Instagram. Co prawda, po jakimś czasie go odblokowano, ale przyczyn, dla których został ujęty na liście zakazanych, do dzisiaj nie znamy. Mówi się np., że blokowane są hasztagi, które mogą być reklamą różnych produktów bądź takich, które stanowią konkurencje dla Instagrama.

Co powoduje użycie takiego zablokowanego hasztagu? Wystarczy, że wśród wszystkich użytych przez Was # znajdzie się jeden taki zbanowany, a Instagram może ograniczyć zasięgi Waszego konta. Jeśli sytuacja będzie się regularnie powtarzać, może to spowodować zastój konta i shadowbana. Shadowban to taka tajemnicza blokada, którą Instagram nakłada na profil, prawdopodobnie jako karę za złamanie regulaminu aplikacji, bądź zachowania zakrawające o spam.

Żeby sprawdzić, czy dany hashtag jest zablokowany, musicie w niego kliknąć albo skorzystać ze specjalnej aplikacji pomagającej dobierać hasztagi. O aplikacji Leetags przeczytacie w artykule o aplikacjach przydatnych do prowadzenia konta na Instagramie. Co ważne, jeśli hasztag jest zbanowany, nie będziecie mogli go także obserwować.

hasztag desk

Jak opisywać hasztagi?

Może pamiętacie sam początek hasztagów, kiedy używano ich oznaczając każde pojedyncze słowo w zdaniu np. #tak #nie #powinno #używać #się #hasztagów. Trochę czasu musiało upłynąć, aby ludzie zrozumieli, że nie jest to ozdoba, tylko swego rodzaju link, który przenosi do wszystkich zdjęć z tym samym hasłem.

Na Instagramie hasztagi przyjęły się tak bardzo, że stanowią jeden z kluczowych elementów budowy profilu. Właściwie dobrane hasztagi pozwalają łatwiej dotrzeć do Waszego konta osobom, które są zainteresowane danym tematem. Oprócz tego hasztagi mają ogromny wpływa na zasięgi postów.

Za pomocą hasztagów możecie dotrzeć do określonej grupy odbiorców, którzy szukają treści za pomocą np. wewnętrznej wyszukiwarki Instagrama. Od jakiegoś czasu Instagram umożliwia także obserwowanie wybranych hasztagów. Dzięki temu możecie śledzić treści oznaczone interesującymi Was hasztagami.

Pamiętajcie, aby dobierać hasztagi zgodnie z tym, co właśnie zamieszczacie. Warto wśród nich uwzględnić także miejsce, otoczenie oraz to co znajduje się w publikowanej treści.

Ważne też, abyście nie oddzielali spacją znaku # i frazy z której chcecie budować hasztag. Oddzielenie ich spacją sprawi, że hasztag będzie po prostu nieaktywny. Na przykład prawidłowo będzie: #geexgirl, a nie # geex girl.

Najpopularniejsze, nie znaczy najlepsze

Używanie najpopularniejszych ## to wbrew powszechnej opinii wcale nie jest klucz do sukcesu. Co prawda, rzeczywiście pozwala to na dotarcie do naszych treści, jednak tylko na chwilę. 

Weźmy za przykład #love: już 1.7 miliarda postów na Instagramie zostało oznaczonych tym hasztagiem i należy on niewątpliwie do najczęściej używanych. Czy słusznie? Sprawdziłam – w ciągu 1 minuty w zakładce ostatnie pojawiło się 267 postów. Nie trudno domyślić się, że mimo dużej popularności takiego oznaczenia, nasze zdjęcie tylko przez chwilę znajdzie się na szczycie najnowszych zdjęć.

hasztag love na instagramie

Nie oznacza to jednak, że musicie całkowicie rezygnować z używania tych najbardziej popularnych hasztagów. Najlepiej będzie po prostu, jeśli Wasze zdjęcia opatrzone będą mieszanką tych bardziej i mniej popularnych.

Ważne jest, żebyście do każdego zdjęcia tworzyli nowy, unikalny zestaw hasztagów, dostosowany do tematyki zdjęcia, a nie stosowali zasady „kopiuj – wklej”. Instagram na taką różnorodność # pod zdjęciami zwraca uwagę i zwiększa to zasięgi Waszego konta. Proponuje zatem, abyście przejrzeli używane ostatnio hasztagi i zadbali o to, by w przyszłości występowała w nich różnorodność.

Limit na Instagramie

Jeśli wiecie już jak dobierać hasztagi, to powinniście jeszcze być świadomi tego, ile ich używać pod zdjęciem. 30 – to liczba hasztagów, których możecie używać pod zdjęciem w Instagramie. Jeśli użyjecie ich więcej, to zdjęcie doda się bez opisu i co za tym idzie, nie będzie widocznie pod żadnym hasztagiem.

Co jakiś czas pojawiają się plotki na temat tego ile hasztagów najlepiej stosować, aby zasięgi postów były jak największe. Raz mówi się o 5, innym razem o 12 #. Jednak nigdy nie było to poparte oficjalnymi informacjami Instagrama, dlatego nie przywiązywałabym do tego, aż takiej uwagi.

Hashtagi na Instagramie – podsumowanie

Czy hasztagi naprawdę działają? Odpowiedź jest prosta – tak.

Jednak pamiętajcie, że nawet najlepiej dobrane hasztagi będą miały sens dopiero, jeśli będą towarzyszyły ciekawym i estetycznym zdjęciom. Przeczytajcie zatem koniecznie o tym, jak robić dobre zdjęcia smartfonem. Oprócz tego na zasięgi z hasztagów wpływa także zaangażowanie odbiorców. Oznacza to, że istotne jest ile osób przeglądając dany hasztag wchodzi w zdjęcie, komentuje je, udostępnia, czy zapisuje.

O hashtagach powstają całe książki i ebooki (serio!), w jednym wpisie ciężko zatem przybliżyć wszystkie kwestie z nimi związane. Mam jednak nadzieję, że chociaż trochę lepiej zrozumieliście czym są i jak stosować hasztagi na Instagramie i będziecie potrafili powyższe wskazówki wprowadzić w życie.

#DziękujęZaUwagę i #Powodzenia