Blokowanie reklam przez YouTube. Czy możliwe będzie ich pominięcie?

YouTube bardzo poważnie podszedł do walki z blokowaniem reklam i postanowił jeszcze bardziej utrudnić życie wszelkiej maści adblockom. Serwis uszczelnił i usprawnił algorytmy, które mogą trwale wyeliminować użycie blokerów reklam. Wydaje się, że przez te działania YouTube chce ostatecznie przekonać użytkowników do wykupienia subskrypcji YouTube Premium, która całkowicie legalnie umożliwia oglądanie filmów bez żadnych reklam.

Blokowanie reklam przez YouTube – serwis utrudnia używanie adblocków

Użytkownicy adblockerów muszą przygotować się na to, że już niedługo rozszerzenia pozwalające na blokowanie reklam na YouTube mogą przestać całkowicie działać.

W ostatnich miesiącach serwis wprowadził zmiany, aby uniemożliwić użytkownikom pomijanie reklam za pośrednictwem adblocków lub innych narzędzi, które pozwalają widzom przeskakiwać bezpośrednio do treści wideo.

Wielu użytkowników YouTube zgłaszało m.in. na Reddicie, że serwis wyświetla im puste reklamy lub czarne ekrany, mimo faktu korzystania przez nich z adblocków. Czarne ekrany pojawiają się przed wyświetleniem rzeczywistej treści filmu, który widz chce obejrzeć i trwają od 6 do 30 sekund.

Wygląda na to, że osoby korzystające z adblockerów nadal będą musiały zmagać się z reklamami, niezależnie od tego, czy faktycznie je zobaczą, czy nie. To oczywiście zabija cały sens ich używania.

Blokowanie reklam przez YouTube – jak to działa?

Jak wygląda blokowanie reklam przez YouTube od strony technicznej? Wcześniej YouTube wyświetlał reklamy przed filmem jako osobny komponent. Następnie widz przekierowywany był do zasadniczej treści wideo po jej zakończeniu. Adblockery natomiast blokowały reklamę i natychmiast przekierowywały użytkownika do filmu.

Po wprowadzeniu usprawnień przez YouTube adblockery nie widzą już dwóch oddzielnych komponentów, tj. reklamy i właściwego video. Teraz są one wyświetlane jako pojedynczy strumień. Niektórzy twórcy adblocków otwarcie przyznali, że blokowanie reklam będzie przez to trudniejsze. Na chwilę obecną wydaje się, że użytkownicy blokerów osiągają już tylko połowę zamierzonego celu. Reklamy co prawda są blokowane, ale zamiast nich wyskakuje czarny ekran, którego nie można pominąć.

Blokowanie reklam na YouTube – YouTube Premium jedyną alternatywą?

YouTube nigdy nie lubił adblocków, ponieważ reklamy są głównym źródłem przychodów zarówno dla serwisu, jak i twórców publikujących na nim filmy. Jednak YouTube prawdziwą wojnę z blokerami rozpoczął w 2023 roku, wyświetlając użytkownikom adblocków komunikat o konieczności wykupienia YouTube Premium w celu usunięcia reklam.

Od 25,99 zł miesięcznie polscy widzowie YouTube mogą cieszyć się jego użytkowaniem bez reklam. Z kolei serwis i jego twórcy zarabiają na subskrybentach YouTube Premium, którzy mogą całkowicie legalnie pomijać reklamy.

YouTube Premium odniósł sukces, przekraczając na początku 2024 roku 100 milionów subskrybentów. Wielu użytkowników YouTube nadal jednak korzysta z adblockerów i nie chce płacić za wersję premium. W zeszłym miesiącu YouTube ujawnił swój kolejny kierunek działania. Firma rozpoczęła testowanie następnych rozwiązań, które pomogą jeszcze bardziej skutecznie wyeliminować rozszerzenia blokujące reklamy.