Po co to całe skracanie linków? Czym jest skracacz linków?

Długie linki są kłopotliwe. Ciężko je podyktować, w komunikatorach zajmują po kilka linijek, nie mieszczą się na Twitterze, a gdy otagujesz je kodem z Google Analytics, po kliknięciu potrafi wyskoczyć błąd 404. Dlatego wymyślono skracacz linków, który ma za zadanie maksymalnie uprościć adres URL. Poznaj najlepsze skracacze linków i włącz je do codziennych zadań.

Czym jest skracacz linków?

Jak sama nazwa wskazuje, jest to narzędzie służące do skracania (czyli upraszczania) długich linków. Wystarczy wkleić rozbudowany link w okienku, a skracacz zastąpi go dużo krótszym. Niektóre skracacze pozwalają ręcznie nadpisywać skróty, zastępować je własnym, krótkim tekstem. To z kolei pozwala jednym spojrzeniem pojąć, co kryje się pod tym linkiem, bez rozczytywania długiego ciągu znaków. Inne narzucają skrót w postaci losowo dobieranych symboli.

Istnieją plany darmowe i płatne, co przekłada się na możliwości skracaczy: (limity skróceń w ciągu miesiąca, oferowaną analityką, ochroną antyspamową, itp.). Skracając linki kilka razy do roku można sobie darować płatny skracacz, lecz jeśli prowadzisz aktywną działalność w sieci, postaw na skracacz user-friendly (to zaowocuje), a także na funkcje analityczne (sprawdzisz skuteczność działań).

Skracacz adresu URL świetnie sprawdzi się w social mediach, na forach i w newsletterach, gdy w jednej wiadomości lub poście wklejasz kilka linków i chcesz, żeby wyglądały estetycznie, a dodatkowo ułatwiały odbiorcy zrozumienie zawartości. Przykład dla profilu sklepu motoryzacyjnego:

Zapoznaj się z najnowszymi ofertami. Kliknij i sprawdź, ile zyskasz:

  • bit.ly/opony
  • bit.ly/oleje
  • bit.ly/tuning
  • bit.ly/audio

Zamiast rozbudowanego linku (trudnego do ogarnięcia w wersji mobile), zgrabna, prosta w odbiorze informacja.

Skąd biorą się długie linki?

Linki nadmiernie rozbudowane powstają wtedy, gdy system z automatu zaciąga nazwę produktu do adresu URL. Nazwy produktów potrafią być bardzo rozbudowane, bo zawierają:

  • producenta
  • markę
  • model
  • wariant
  • szczegół/wyróżnik

Popatrz na nazwę tego komponentu: Kingston FURY 16GB (2x8GB) 3200MHz CL16 Beast Black. Sama nazwa ma 51 znaków ze spacjami, a na link składa się przecież jeszcze:

  • protokół https i towarzyszące mu znaki ://
  • domena
  • numer i nazwa kategorii
  • znacznik html na końcu

W efekcie powstaje link o łącznej długości 100 znaków. Kolos!

Skracanie linków

Po co mi skrócony link?

Skrócony link jest przede wszystkim przejrzysty i zrozumiały dla odbiorcy. Co więcej, użytkownicy mogą się nimi dzielić w sieci, a on zawsze wygląda tak samo – nie ma obaw, że ktoś usunie niechcący z jego treści, co ma szczególne znaczenie gdy link jest otagowany dodatkowo kodem z Google Analytics (do mierzenia skuteczności konkretnej kampanii).

Skrócone linki możesz umieszczać:

  • w prezentacjach – widzowie mogą zapisać link, patrząc na niego, a nawet słuchając prelegenta;
  • w instrukcjach dla doradców z infolinii – mogą oni swobodnie dyktować takie linki;
  • w materiałach drukowanych – skrócony link da się łatwo przepisać, zapada tez w pamięć;
  • w reklamach radiowych i wideo – przejrzysty link da się zapamiętać i wpisać go potem w oknie przeglądarki;
  • w komentarzach na forach, grupach i pod postami – przemówią do każdego, kto je zobaczy, a obecność marki lub domeny będzie działać na plus;

W skróconym linku możesz zaszyć kod pozwalający na retargetowanie, czyli przesyłanie reklam Twoich produktów. Skracacz linków będzie w dyskretny sposób dystrybuował to narzędzie w sieci.

prezentacja multimedialna

Minusy skróconych linków. Czy są takie?

Owszem, przy czym jest ich niewiele (na szczęście). Pierwszym, któremu przyjdzie Ci stawić czoło, są opłaty. Jak już wspomniałem, na okazjonalny użytek wystarczą darmowe plany, lecz żeby skracać linki na dużą skalę, trzeba co nieco z kieszeni wysupłać. Ceny są różne i zależą od tego, co dany skracacz oferuje, np.: ilość markowych linków, czas życia linku, szyfrowanie https, wyłączanie spamu, linki do udostępniania za pośrednictwem komunikatorów, szczegółowe raporty, itd.

Kolejna sprawa to bycie SEO-friendly. Umieszczanie skróconych linków na swojej stronie nie jest najlepszym pomysłem. U siebie rób jak u siebie – cytując klasyka. Dbaj o przyjazne linki, a skrócone pozostaw działaniom poza domeną szczególnie w social mediach.

Skracanie linków z własną nazwą. Czy warto tak robić?

Oczywiście, że warto! Dla dobra własnego i osób, do których kolportujesz skrócone adresy URL. Losowo wygenerowany skrót wygląda dziwnie i może nie budzić zaufania, choćby wysłany był z jak najlepszą intencją.

Zasada skracania linku jest prosta – robisz to po to, by zaprezentować odbiorcy schludny, minimalistyczny, łatwy do odczytania i zrozumienia odnośnik. A Ty jesteś marką (jako firma lub osoba), zależy Ci więc na budowaniu rozpoznawalności. Nie wahaj się umieszczać nazwę domeny i firmy w skróconych linkach. Minimalizujesz ryzyko podszywania się pod Ciebie i Twoją firmę, własną nazwą markujesz link umieszczany w sieci.

Najlepsze skracacze linków

  • Ow.ly
  • TinyURL.com
  • Bit.ly
  • Cutt.ly

Skracanie linków w bit.ly jest w Polsce powszechnym zjawiskiem, choć w sieci znajdziesz znacznie więcej skracaczy, do czego zresztą zachęcam. Na marginesie dodam, że Polacy nie gęsi i swój skracacz mają (darmowy w dodatku). Skracacz ze sporą dozą humoru, o czym świadczy poniższy interfejs (#szanuję).

skracacz linków ujeb.se