Ruszyła ciekawa kampania Ministerstwa Cyfryzacji. Włącz się w walkę z hejtem i „Bądź z innej bajki”

Co zrobić, aby walka z hejtem i patostreamami w sieci była skuteczna? Uświadamiać. Ministerstwo Cyfryzacji doskonale zdaje sobie z tego sprawę i właśnie ruszyło z kampanią społeczną „Bądź z innej bajki”. Ta ciekawa inicjatywa, nawiązująca nazwą do świata dzieci, w rzeczywistości skierowana jest do ich rodziców. Jej głównym celem jest pomoc w zrozumieniu, na jakie zagrożenia mogą trafić najmłodsi w otchłani sieci internetowej, jak ich unikać i w jaki sposób z nimi walczyć.

„Bądź z innej bajki” i korzystaj z internetu rozważnie  

To, że podejście do tematu jest nieco bajkowie, nie znaczy, że niepoważne. Wręcz przeciwnie. Kampania, która ruszyła pod szyldem Ministerstwa Cyfryzacji to pretekst do uświadamiania rodzicom, na jakie niebezpieczeństwa mogą trafić ich dzieci w internecie, jak im zapobiegać oraz jak o nich rozmawiać. Akcja społeczna „Bądź z innej bajki” ma ich także zachęcić do większego zaangażowania i kontroli nad działaniami ich dzieci w sieci.

kampania bądź z innej bajki monisterstwo cyfryzacji walka z hejtem

Inicjatorem akcji jest Stowarzyszenie Góry Kultury. Całą kampanię przygotowano natomiast we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Państwowym Instytutem Badawczym NASK.

Liczą się odpowiednie metody

W kampanii „Bądź z innej bajki” zostały poruszone problemy, na które młodzi ludzie są szczególnie zagrożeni podczas korzystania z internetu. Mowa o hejcie, groomingu, patostreamach czy FOMO.

Jak sama nazwa wskazuje, w kampanii nie mogło zabraknąć bajkowych elementów. Spotkamy tu zatem Czerwonego Kapturka, Śpiącą Królewnę, Królową Śniegu oraz Rybaka i Złotą Rybkę. Tym razem kultowi bohaterowie bajek będą musieli jednak stawić czoła zagrożeniom płynącym z internetu. 

Jednym słowem, akcja obfituje więc w tematyczne animacje nawiązujące do bajek, ale znajdziemy w niej również podcasty z wypowiedziami ekspertów, którzy doradzą rodzicom, jak rozmawiać z dziećmi na temat wybranych problemów oraz podpowiedzą, jak można sobie z nimi skutecznie radzić.

Czy naprawdę jest aż tak źle?

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Cyfryzacji, przeprowadzone badania wskazują, że co trzeci nastolatek doświadczył w sieci aktów cyberprzemocy. Jej najczęstsze formy to między innymi agresja słowna, upublicznianie kompromitujących, przerobionych materiałów, publikowanie obraźliwych komentarzy czy włamania na prywatne konta. Skala tego zjawiska przeraża i na nieszczęście skutkuje tym, że młodzi ludzie są atakowani z powodu swoich przekonań, religii czy wyglądu. 

A jak wygląda to w przypadku rodziców? Marek Zarógrski, sekretarz stanu odpowiedzialny za cyfryzację w kancelarii Prezesa Rady Ministrów, podkreśla: 

Z badań NASK wynika, że tylko 15,8 % rodziców wie, że ich dzieci padły ofiarą internetowej przemocy słownej. To dowód na to jak ważne jest edukowanie dorosłych w tym zakresie (...) Równie ważna jest profilaktyka zagrożeń, dlatego w tej kampanii wskazujemy także sposoby zapobiegania i rozwiązywania tych problemów.

Miejmy nadzieję, że skutki bajkowej kampanii przyniosą realne efekty. Tymczasem posłuchajcie jednego z podcastów, które towarzyszą niniejszej akcji. 

Źródło: gov.pl/web/badz-z-innej-bajki / opracowanie własne