Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday? Sprostaj zakupowemu szaleństwu

Black Friday to dzień, obok którego trudno przejść obojętnie. Klienci rzucają się wtedy w wir zakupów, a sklepy przeżywają prawdziwe oblężenie. Ostatni piątek listopada, bo najczęściej wtedy wypada BF, to data, którą firmy zapamiętują jako rekordową pod względem sprzedaży. Jednak na sukces trzeba zapracować, a żeby go odnieść, nie obejdzie się bez odpowiedniego przygotowania sklepu internetowego do Czarnego Piątku. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, by jako sprzedawca przygotować się na Black Friday i uznać ten dzień za udany.

Black Friday, czyli zakupowe szaleństwo

Czarny Piątek stał się symbolem początku zakupowego szaleństwa przed Bożym Narodzeniem. Jest to pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia, wypada zwykle w ostatni piątek listopada, a sklepy oferują wtedy duże zniżki na większość sprzedawanych produktów. W ostatnich latach wiele sklepów rozszerza promocyjną ofertę na cały tydzień w ramach Black Week. Ponadto w poniedziałek, następujący po Czarnym Piątku, przypada kolejne zakupowe święto – Cyber Monday.

Do Polski, a także innych krajów w Europie i na świecie, Black Friday przybył ze Stanów Zjednoczonych. Nazwa zakorzeniła się jeszcze w drugiej połowie XX wieku, kiedy to policjanci z Filadelfii, czarnym piątkiem określili chaos, jaki panował w sklepach oraz na amerykańskich drogach. Dzień ten pełen był wypadków samochodowych z powodu wzmożonego ruchu, a także agresji ze strony tłumu ruszającego na przedświąteczne zakupy.

czarny piątek

Jak przygotować się do Czarnego Piątku? Zacznij już wcześniej

Powiedzieć, że Czarny Piątek to ogromne przedsięwzięcie, to nie powiedzieć nic. Odpowiednio zadbać trzeba o całą kampanię, tak by zmaksymalizować sprzedaż. Nie można zapominać także o zapleczu technicznym, ponieważ strona internetowa sklepu, czyli najczęściej główny kanał sprzedażowy, musi działać przez cały czas, bez najmniejszego zająknięcia. Do przygotowania jest więc sporo. Na co szczególnie musisz zwrócić uwagę przygotowując się do Czarnego Piątku?

Zaplanuj kampanię

Z myślą o Black Friday konieczne jest przygotowanie całej kampanii. Nie chodzi tylko o to, by ustalić rabaty, ale też zadbać, by klienci byli odpowiednio poinformowani o tym, co oraz z jaką zniżką mogą kupić. Komunikacja jest wręcz kluczowa, by zakupowe święto uznać za udane.

Wybierz produkty, jakich w Czarny Piątek chcesz sprzedać najwięcej. Zwykle w tym okresie najlepiej mają się określone kategorie produktowe, co potwierdzą Ci statystyki z poprzednich lat. Następnie zadbaj o stany magazynowe. W końcu szybkie wyprzedanie gorącego towaru może poskutkować tym, że Czarny Piątek nie spełni zakładanych celów sprzedażowych.

Landing page to świetny sposób na to, by umieścić na nim promocyjne produkty. Klienci szybko znajdą tam asortyment, który w Czarny Piątek kupią taniej, nie rozpraszając się po ofercie, która ich nie interesuje. Tego typu strony muszą być też dobrze zoptymalizowane, ponieważ przekierujesz na nie zdecydowaną większość ruchu.

Z komunikacją wystartuj już nieco wcześniej i miej przygotowany kalendarz promocji, według którego informować będziesz klientów o rabatach. Do tych działań wykorzystaj newsletter, media społecznościowe, kampanie w Google czy oczywiście stronę sklepu, gdzie za pomocą czytelnych grafik i komunikatów, poinformujesz o tym, na co Twoi klienci mogą polować w najbliższym czasie. Nie zapominaj, że przygotowanie kreacji reklamowych pod Black Friday jest czasochłonne, dlatego również i to musisz przygotować odpowiednio wcześnie.

Poznaj laptopy idealne do projektowania graficznego


Czarny Piątek od strony technicznej

Black Friday trwa w najlepsze, a strona nie działa lub ładuje się powoli? Brzmi jak najgorszy scenariusz, ale niestety całkiem realny. Na szczęście ewentualne usterki zminimalizujesz przez odpowiednie przygotowanie.

Zacznij od przetestowania całego procesu zakupowego. Sprawdź, jak działają systemy, które zajmują się automatyzacją. Istotne jest to, by próby wykonywać pod dużym obciążeniem, ponieważ zainteresowanie zakupami podczas Black Friday potrafi przekroczyć najśmielsze oczekiwania. Trudno mówić wtedy nawet o wzmożonym ruchu, ponieważ jest to sporym niedopowiedzeniem.

Zoptymalizuj działanie strony internetowej. Na czas trwania promocji możesz tymczasowo wyłączyć niektóre moduły, które niepotrzebnie wydłużają czas jej ładowania. Zwiększ zasoby serwera, jeśli tylko jest to możliwe. Pamiętaj, by pod kątem optymalizacji nie zapominać o aplikacji mobilnej czy wersji strony internetowej na smartfony. Liczba klientów, kupujących za pośrednictwem telefonów, systematycznie wzrasta.

Nadszedł Black Friday. O czym pamiętać w trakcie tego dnia oraz później?

Skoro wiesz już, co jest niezbędne, by dobrze zaplanować Black Friday, zadbaj o to, żeby wszystko przebiegało bez zakłóceń. Oczywiście teoria a praktyka to często dwie odrębne sprawy i nie inaczej jest w tym wypadku.

Twój sklep musi być przygotowany na nieoczkiwane awarie. Trzeba reagować błyskawicznie, ponieważ każda minuta, w której coś nie działa, skutkuje zmniejszeniem sprzedaży, a zniecierpliwiony klient poszuka tego samego przedmiotu u konkurencji. Dlatego zadbaj o odpowiednią liczbę specjalistów, którzy przez całą dobę czuwać będą nad kwestiami serwisowymi. Dzięki temu unikniesz problemów technicznych, które utrudnią lub całkowicie uniemożliwią klientom zakupy.

Kolejnym wyzwaniem jest to, co dzieje się z zamówieniami, które trafią już do systemu. Z pewnością będzie ich znacznie więcej, niż w zwykły dzień, a więc potrzebne będą dodatkowe ręce do pracy. Pakowanie i wysyłka towaru to proces czasochłonny, a więc powiększenie załogi na ten dzień albo nadgodziny zwykle są niezbędne. Trzeba przygotować się dosłownie na pracę w pocie czoła, ponieważ sukces w tym wypadku rodzi się w bólach. Klienci swoje zamówienia chcą otrzymać jak najszybciej.

Większe zainteresowanie zakupami, to również wzmożony kontakt od strony klienta. Przygotuj się także na dużą liczbę telefonów czy wiadomości i nie pozwól, by ktoś musiał zbyt długo czekać na odpowiedź. W Czarny Piątek nie ma czasu na czekanie, bo jeśli klient ma jakieś wątpliwości, co do Twojej oferty i nie dostanie szybko odpowiedzi, pójdzie tam, gdzie nie będzie musiał się zastanawiać nad zakupem. Dobrym rozwiązaniem są chatboty, które możesz wykorzystać na stronie, by automatycznie odpowiadały na podstawowe pytania klientów.

Na koniec, nie zapomnij o opiece posprzedażowej. Zwrotów zwykle trudno uniknąć, dlatego ważne, by ich polityka była jasna. Ponadto klienci lubią monitorować status zamówienia, dlatego sprawnie odpowiadaj na pytania, co dzieje się z ich przesyłką. Black Friday to świetna okazja, by zatrzymać u siebie kontrahentów, a zapewniając odpowiednią obsługę po sprzedaży, zwiększysz szanse, że jeszcze do Ciebie wrócą.

Chcesz rozpocząć z nami współpracę B2B? Skontaktuj się z naszym działem biznesowym.