Inteligentne przejścia dla pieszych – po co się je wprowadza?

Spółka Tauron poinformowała o zainstalowaniu w dwóch miastach województwa opolskiego – Nysie i Otmuchowie – inteligentnych przejść dla pieszych. Wprowadzenie do przestrzeni publicznej tego typu instalacji to z jednej strony odpowiedź na zmiany w przepisach ruchu drogowego, a z drugiej – kolejny krok w kierunku rozbudowy inteligentnych miast.

W związku z jaki zmianami w prawie pojawiają się inteligentne przejścia dla pieszych?

Nowoczesne inteligentne przejścia dla pieszych pojawiają się obecnie w związku z ustawą z dnia 25 lutego 2021 roku, wprowadzającą zmiany w zakresie prawa o ruchu drogowym. Dzięki nim piesi zyskują większą ochronę, która będzie rozciągać się także na okolice przejścia. Rejon zebry musi być odtąd (to jest od 1 czerwca bieżącego roku, kiedy to ustawa wchodzi w życie) uważniej obserwowany przez kierowców. Piesi wchodzący na przejście mają także pierwszeństwo przed pojazdami (za wyjątkiem tramwajów – tu pierwszeństwo dotyczy tylko pieszych, którzy już na pasach się znajdują).

W jaki sposób działają inteligentne przejścia dla pieszych?

Istotnym elementem takich instalacji jest kamera lub czujnik ruchu. Wykrywa on zbliżającego się przechodnia i aktywuje funkcje, które mają ostrzec kierowcę. Może zostać włączone migające żółte światło czy podświetlony znak D6, informujący o przejściu dla pieszych. Po zmroku otoczenie oświetlą też dodatkowe lampy, a jeśli dana instalacja wyposażona jest w megafon będzie przez niego emitowane ostrzeżenie lub komunikat edukacyjny.

znak d6 przejście dla pieszych Tauron
Źródło: Tauron

Specjaliści z Taurona, który wprowadził w województwie opolskim osiem inteligentnych przejść dla pieszych, uważają, że zaletą takiej instalacji jest oświetlenie diodowe, które uruchamia się tylko, gdy zostanie wykryty ruch. Światło, które pojawia się nagle, jest wyraźniejszym sygnałem dla kierowców. A przy tym oszczędza się energię, której więcej zużywałoby oświetlenie działające na okrągło lub przez dłuższy czas w sposób ciągły.

Źrodło: Tauron

Inteligentne przejścia dla pieszych mogą być także rozbudowywane o inne elementy. Na przykład o monitoring wizyjny, który da ciągły podgląd tego, co dzieje się na zebrze lub jej okolicy, a także o defibrylator.

Nie tylko Tauron. Inteligentne przejście dla pieszych safepass

Spółka przejścia wykonuje na zlecenie samorządów. Prezes zarządu Tauron Nowe Technologie Artur Warzecha określa je jako poprawiające bezpieczeństwo i komfort życia, a także wpisujące się w ideę inteligentnego miasta.

Podobne rozwiązania wprowadza nie tylko Tauron. W 2019 roku, również w województwie opolskim, a konkretnie w Jaryszowie, stanęło inteligentne przejście dla pieszych, zaprojektowane przez ówczesnego maturzystę Łukasza Michalskiego. Dziś 21-letni student z Zimnej Wódki w gminie Ujazd (także opolskie) system safepass trafia pod Warszawę. Konkretnie do Żyrardowa, gdzie zamontowano sześć inteligentnych przejść. W maju i czerwcu bieżącego roku przenośne systemy mają się testowo pojawić m.in. w Opolu i Strzelcach Opolskich, a możliwe jest też wejście na rynek zagraniczny.

safepass inteligentne przejśc
Źrodło: Ujazd TV

Na pojedynczy system safepass składają się dwa słupki z czujnikami oraz modułami LED, montowane przed zebrą. Dla usprawnienia działania w odległości 3-5 metrów od przejścia (jest to tzw. strefa ostrzeżenia) umieszcza się również mniejsze słupki z czujnikami. Gdy pieszy znajduje się w pobliżu przejścia, safepass pulsuje pomarańczowym światłem, ostrzegając kierowcę. Kiedy natomiast pieszy jest bezpośrednio przy pasach lub już na nie wszedł, włącza się – informujące o zagrożeniu – pulsujące światło czerwone.

safepass inteligetne przejście LED czerwone
Źrodło: safepass

Słupki zasilane są przy pomocy oświetlenia ulicznego. Ładują się w nocy, gdy światła świecą, a potem korzystają z mocy zmagazynowanej w akumulatorach (wystarczą one na dwa dni pracy). System ma być nawet czterokrotnie tańszy od standardowej sygnalizacji świetlnej. Według Michalskiego na safepass jest bardzo duże zainteresowanie ze strony samorządowców. Burmistrz Ujazdu Hubert Ibrom wyraził pragnienie, by takie systemy stanęły w gminie przy każdym szkole, przedszkolu, miejscach aktywności gospodarczej i wszędzie tam, gdzie będą one potrzebne.

inteligentne przejścia dla pieszych zebra

Źródła: Prawo Drogowe, WPN Parlamentarny, Tauron, safepass, Ujazd TV, Radio Opole