Francja wprowadziła prawo, które ma chronić dziecięcych influencerów

Popularność dziecięcych influencerów w ostatnich latach gwałtownie wzrosła, a wiele młodych nazwisk pojawiło się na liście najlepiej zarabiających na YouTube. Francuski rząd postanowił zadbać o ich interesy i wprowadził nowe prawo, dzięki któremu młode gwiazdy mediów społecznościowych będą traktowane podobnie jak nieletni modele i modelki.

Ochrona nieletnich influencerów

Coraz więcej nieletnich ma ogromną rzeszę obserwatorów w mediach społecznościowych. Ich aktywność polega często na zapraszaniu widzów do swojej codzienności pokazując swój dom, szkołę, omawiając różne problemy, dzieląc się swoimi doświadczeniami i oczywiście reklamując przy okazji różnego rodzaju produkty.  

Według badań przeprowadzonych w zeszłym roku przez NPD Group dla US Toy Association, około 40% dzieci w wieku 14 lat i młodszych ogląda YouTube lub dzieci YouTube przynajmniej raz w tygodniu. Ponad 60% osób w tym przedziale wiekowym kupiło coś, co widzieli na filmie.

Zważając na skalę zjawiska i poszerzającego się grona dziecięcych influencerów, Francuski parlament postanowił pochylić się nad kwestią zarobków nieletnich zarabiających w mediach społecznościowych i przyjął nową ustawę, która ma je chronić. Wiadomo już, że zarobki dzieci działających w sieci potrafią sięgać już milionów dolarów rocznie, dlatego zaczęto obawiać się, że nachalni rodzice będą zachęcać swoje dzieci do spędzania większej ilości czasu na publikowaniu w Internecie niż na kontynuowaniu edukacji.

Według posła, który był sponsorem nowego ustawodawstwa we Francji, Bruno Studera, większość krajów nie uregulowała jeszcze tej nowej przestrzeni, która porusza kwestie od praw dziecka po prywatność i prawo pracy.

„Praca dzieci jest zabroniona we Francji, chyba że istnieją specjalne zwolnienia, w tym w Internecie” – powiedział Studer we wtorek po tym, jak tekst został zatwierdzony przez francuski parlament w ostatnim czytaniu przed podpisaniem go przez prezydenta Emmanuela Macrona.

dziecko przy laptopie

Francja wprowadza nowe prawo

Wprowadzone we Francji prawo rozszerza ochronę, która już obejmuje dzieci pracujące jako modelki i aktorzy, co oznacza, że ich zarobki są umieszczane i przechowywane na specjalnym koncie bankowym, aż do momentu, gdy ukończą 16 lat. Nowe prawo ma także na celu uregulowanie liczby godzin, w których osoby poniżej 16 roku życia mogą pracować online.

Ustawodawstwo wymaga również, aby każda firma, która chce zatrudnić osobę mającą wpływ na dzieci, uzyskała pozwolenie od władz lokalnych w celu podjęcia pracy – a niezastosowanie się do tego może prowadzić do postępowania sądowego.

Kolejnym ważnym zapisem w ustawie jest przyznanie dzieciom „prawa do bycia zapomnianym”, co oznacza, że ​​platformy internetowe są zobowiązane do usuwania treści na żądanie dziecka.

Nowe przepisy, które zostały przyjęte jednogłośnie, nie będą miały zastosowania do wszystkich dzieci zamieszczających materiały online – tylko do tych, które spędzają znaczną ilość czasu pracując w Internecie i których praca generuje dochód.

Ogromne zarobki dziecięcych influencerów

Na sam koniec przyjrzyjmy się zarobkom dziecięcych gwiazd mediów społecznościowych, bo jak wspomnieliśmy ich działalność w sieci potrafi być bardzo lukratywna.

Według Forbesa, w zeszłym roku najlepiej zarabiającym na YouTube był Amerykanin Ryan Kaji. Początkowo nazywany „Ryan ToysReview”, kanał składał się kiedyś głównie z „rozpakowywania” filmów – filmów przedstawiających młodą gwiazdę otwierającą pudełka z zabawkami i bawiącą się nimi. Kilka jego postów zebrało ponad miliard wyświetleń, a kanał uzyskał prawie 35 miliardów wyświetleń od czasu jego utworzenia.

Ponad 1 milion dolarów pochodzi z reklam wyświetlanych przed filmami, a pozostała część pochodzi z postów sponsorowanych.

Trzecia na liście była urodzona w Rosji Anastasia Radzinskaya, obecnie sześcioletnia, która zarobiła 18 milionów dolarów. Jej kanały „Like Nastya Vlog” i „Funny Stacy” mają łącznie prawie 70 milionów subskrybentów, a filmy są po rosyjsku, angielsku i hiszpańsku.

Reklamowanie produktów i usług za pośrednictwem influencerów w ostatnich latach stało się częścią strategii marketingowej firm. Według szacunków Influencer Marketing Hub, ​​firmy tylko w tym roku wydały już prawie 10 miliardów dolarów na „influencer marketing”, a w zeszłym roku było to „tylko” 6,5 miliarda.

Przychody z reklam cyfrowych dla najpopularniejszych kanałów w witrynach takich jak YouTube również mogą sięgać milionów. Według Pew Research Center 81% amerykańskich rodziców dzieci mających do 11 lat przyznaje, że pozwala swojemu dziecku oglądać filmy na YouTube. Jeden na trzech respondentów powiedział, że ich dziecko regularnie ogląda treści w YouTube. Nie ma co się dziwić, że działalność w sieci kierowana do najmłodszych widzów jest coraz bardziej popularna i przynosi coraz większe profity.

Źródło: bbc.com