Facebook testuje Neighborhoods – sąsiedzki serwis społecznościowy

Facebook podobno przygotowuje się do stworzenia lokalnej sieci społecznościowej i testuje nową funkcję, która pomoże użytkownikom nawiązać kontakt z osobami, które są blisko nich. Użytkownicy będą mogli tworzyć oddzielne profile, aby udostępniać informacje i łączyć się z sąsiadami. Czy funkcja Neighborhoods okaże się hitem?

Neighborhoods – nowa funkcja Facebooka

Facebook testuje nową funkcję, która zachęca użytkowników do publikowania i udostępniania wiadomości w małych sieciach społecznościowych, skupionych na niewielkich, lokalnych obszarach geograficznych. Niektórzy przewidują, że w czasach, kiedy zalecany jest społeczny dystans, nowa funkcja może okazać się prawdziwym hitem.

Funkcja o nazwie Neighborhoods jest obecnie testowana tylko na jednym rynku, Calgary w Kanadzie, ale prawdopodobnie Facebook rozszerzy dostęp, jeśli test zakończy się sukcesem. Użytkownicy będą mogli tworzyć specjalne profile, które udostępniają ograniczone informacje swoim sąsiadom , podczas gdy sam Facebook będzie korzystał ze szczegółowych danych o lokalizacji subskrybentów, aby wyświetlać bardziej dopasowane reklamy.

Niektóre zrzuty ekranu nowej funkcji zostały udostępnione na Twitterze.

Rzecznik Facebooka potwierdził ten test, mówiąc: Bardziej niż kiedykolwiek ludzie używają Facebooka do uczestniczenia w swoich lokalnych społecznościach. Aby ułatwić to zadanie, przeprowadzamy ograniczony test Neighborhoods, dedykowaną przestrzeń na Facebooku, w której ludzie mogą kontaktować się ze swoimi sąsiadami .

Zrzuty ekranu udostępnione przez Navarra pokazują proces wdrażania, a użytkownicy Facebooka są proszeni o „połączenie z sąsiadami”. Użytkownicy muszą potwierdzić swoją lokalizację, aby dopasować ją do ich obszaru (mogą później cofnąć dostęp do tych danych), a następnie utworzyć ograniczony profil, który można wyświetlić przez osoby w pobliżu, nawet jeśli nie są znajomymi na Facebooku.

Ekran powitalny tej funkcji zachęca użytkowników do zapamiętania pięciu zasad: „bądź otwarty”, „bądź uprzejmy”, „zachowaj lokalność”, „dbaj o czystość” i „udostępniaj cenne informacje”. Użytkownicy mogą zapraszać znajomych do przyłączenia się i są proszeni o odpowiadanie na pytania dotyczące ich okolicy i udostępnianie zdjęć. 

sąsiedztwo

Zwrot w strategii Facebooka?

Nowa funkcja Facebook jest podobna do Nextdoor, która powstała w 2008 roku. Popularność Nextdoor w niektórych częściach USA jest tym, co skłania Facebooka do oferowania podobnego produktu.

Skupienie się na okolicach odpowiadałoby powolnemu ruchowi Facebooka w kierunku mniejszych społeczności. W ostatnich latach firma położyła większy nacisk na grupy prywatne i publiczne, w przeciwieństwie do bardziej otwartego dzielenia się między najszerszym kręgiem znajomych użytkownika.

Ta zmiana strategii może być spowodowana krytyką dotychczasowego kierunku działań Facebooka. Niektórzy twierdzą bowiem, że skupienie się na grupach wzmocniło szereg niekorzystnych trendów i szerzenia się dezinformacji. Moderowanie tych grup wymagało więcej wysiłku, niż jest skłonny poświęcić Facebook. Czy większe skupienie się na lokalnych społecznościach może w tej sytuacji jakoś pomóc? Krytycy są zdania, że nie i można się spodziewać, że to niepojące zjawisko po prostu przeniesie się na bardziej lokalny grunt, czego konsekwencji nie można przewidzieć. Firma Nextdoor, oparta na podobnym działaniu, była wielokrotnie krytykowana za nieumyślne propagowanie rasizmu na swojej platformie, więc obawy dotyczące Facebooka wydają się być uzasadnione.

Źródło: theverge.com