Kursy Facebook for Business i Facebook Blueprint – nowe umiejętności na wyciągnięcie ręki

Historia, matematyka, biologia, fizyka… Ale zaraz, zaraz! Kto powiedział, że w domu można uczyć się tylko przedmiotów ze ścisłego kanonu szkolnego? Platformy e-learningowe dają przecież mnóstwo możliwości rozwijania dodatkowych umiejętności, które dla przyszłych absolwentów mogą okazać się bardzo cenne na rynku pracy. Świetnym przykładem są Facebook for Business oraz Facebook Blueprint, czyli miejsca, gdzie można zdobywać wiedzę z zakresu marketingu cyfrowego. Szkolenia koncentrują się wokół m.in. Facebooka. Messengera, Instagrama czy WhatsAppa i są oczywiście bezpłatne, co samo w sobie stanowi niezłą zachętę.

Do czego to w ogóle może się przydać?

Tutaj mogłaby się pojawić długa tyrada o tym, jak to media społecznościowe zmieniły nasze życie – nie tylko w aspekcie zwykłych kontaktów towarzyskich, ale także biznesowych. To jednak każdy może obserwować na bieżąco. Tyrady więc nie będzie. Wspomnę za to, że Facebook znalazł zastosowanie także w zdalnym nauczaniu. W takim użyciu świetnie sprawdzają się na przykład zakładane na tym portalu grupy, które lepiej poznacie z tekstu Agnieszki: Grupy na Facebooku – krok po kroku.

Teraz do meritum. Najpopularniejszy portal społecznościowy jest dzisiaj przestrzenią, która otwiera przed firmami i przedsiębiorcami nowe możliwości docierania do potencjalnych klientów. Z tym, że aby je wykorzystać, trzeba zadbać o odpowiednie treści, a także o reklamę. I chodzi tu nie tylko lekką, trafiającą do odbiorcy formę, lecz również o skierowanie jej do właściwych odbiorców – choćby do mieszkańców najbliższej okolicy w przypadku biznesów lokalnych.
kursy Facebooka
Źródło: Facebook for Business

Między innymi takie umiejętności pozwalają zdobyć kursy dostępne na Facebook for Business i Facebook Blueprint. Jakie ta wiedza ma zastosowania? Oczywiście można wykorzystywać ją zawodowo i budować karierę właśnie w marketingu cyfrowym. Ale przydatna okaże się też w zastosowaniu prywatnym – na przykład do promowania własnych usług, niekoniecznie już marketingowych.

Jakie kursy oferuje Facebook for Business?

Na Facebook for Business znajdują się polskojęzyczne, darmowe i dostępne bez logowania się kursy, których tematyka jest ściśle związana z marketingiem cyfrowym oraz prowadzeniem działań sprzedażowych w mediach społecznościowych. Wśród przedstawionych zagadnień pojawiają się m.in.: zakładanie i korzystanie z profilu firmowego na Facebooku i Instagramie, tworzenie reklam, opracowywanie strategii, kontrola i analiza kampanii, obsługa Menedżera sprzedaży, zarządzanie asortymentem.

kursy dostępne na Facebook Blueprint
Źródło: Facebook for Business

Jak wyglądają lekcje na Facebook for Business?

W teorii może to wydawać się skomplikowane. Ale wystarczy chwila i to wrażenie pryska. Poszczególne kursy podzielono bowiem na proste, przejrzyste i bardzo konkretne lekcje, z których każda przewidziana jest na około pięć minut. Zaprezentowany materiał można sobie przyswajać wielokrotnie – aż do perfekcyjnego zaznajomienia się z nim.


Co ważne, lekcje nie są blokami tekstu, który trzeba opanować pamięciowo. Pojawiają się w nich materiały wideo, grafiki i wypunktowania. Dzięki temu proces uczenia się jest naprawdę przyjemny, tym bardziej że zdobyte informacje można szybko i łatwo sprawdzić w praktyce.
targetowanie reklam na Facebooku
Źródło: Facebook for Business

Jakie kursy oferuje Facebook Blueprint?

Tematyka kursów dostępnych na tej platformie nie odbiega od prezentowanej na Facebook for Business. Tutaj jednak lekcje są dłuższe (trwają nawet kilkadziesiąt minut), dostępne wyłącznie w języku angielskim, a także dopiero po zalogowaniu się.

ucz się z Facebook Blueprint
Źródło: Facebook Blueprint

Główne działy tematyczne tworzą zagadnienia takie, jak m.in.: podstawy wiedzy o usługach Facebooka, budowanie świadomości marki, wybieranie grup docelowych, zarządzanie reklamami, pomiar efektywności kampanii. Co ważne, każdą lekcję oznaczono jednym z trzech poziomów (początkujący, średnio-zaawansowany, zaawansowany). Dzięki temu łatwiej dobrze dopasować prezentowane treści do posiadanych umiejętności.

Jak wyglądają lekcje na Facebook Blueprint?

Jak już wspomniałem, są bardziej wymagające. Nie ma jednak się czego obawiać, bo to wciąż bardzo dobrze zorganizowane i świetnie przedstawione partie interesującego materiału. Na początku każdej z nich można zapoznać się z wprowadzeniem, czyli informacją do czego przekazywane treści będą przydatne, a także z wykazem umiejętności, które uda się zdobyć.

Brakowało mi natomiast krótkich testów podsumowujących po każdej lekcji. W praktyce zakończenie nauki określonego tematu ogranicza się bowiem do kliknięcia w przycisk z napisem „CLICK TO COMPLETE”. Ta świadomość może niekiedy prowadzić do rozluźnienia.

ukończenie kursu na Facebook Blueprint
Źródło: Facebook Blueprint

Certyfikaty Facebook Blueprint

Podsumowaniem i zwieńczeniem nauki na obu platformach może być zdobycie jednego z certyfikatów Facebook Blueprint. Tutaj już nie wystarczy przeklikać się przez treść, gdyż trzeba zdać trwający około dwóch godzin test. Szkoda tylko, że większość egzaminów – przynajmniej na razie – dostępna jest wyłącznie w języku angielskim. Opłata za jednorazowe podejście wynosi od 75 do 150 USD.

Podstawowym sposobem przygotowania się do egzaminu Facebook Blueprint jest oczywiście rzetelne kończenie kolejnych lekcji. Można także wziąć udział w teście próbnym, który składa się z trzydziestu pytań. Dostępne są również krótkie materiały wideo, które zawierają przydatne tipy (oczywiście w języku angielskim).

certyfikaty facebook blueprint
Źródło: Facebook Blueprint

I to byłoby na tyle. Dostępne kursy oraz bardziej szczegółowe informacje znajdziecie na Facebook for Business oraz Facebook Blueprint. Jeśli traficie tam na jakieś ciekawe kursy, podzielcie się w komentarzach.