„Minecraft” a RTX – jak to ma wyglądać?

Gry, które kojarzą się z obsługą technologii ray tracingu? „Battlefield V”, „Shadow of the Tomb Rider”, „Metro Exodus”… A może „Minecraft”? To nie żart. Choć pewnie nie wszyscy o tym wiedzą, fani jednego z najpopularniejszych sandboksów, których sprzęt pozwala na obsługę śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, będą mogli czerpać z rozgrywki nieco więcej. A czy będzie to nieco czy „nieco”, będą musieli już odpowiedzieć sobie sami zainteresowani.

NVIDIA pomaga Minecraftowi w ray tracing

Technologia, która – jak to zwykle szumnie mówimy – zbliża gry do poziomu produkcji filmowych i zwiększa poziom realizmu, możliwa będzie w Minecrafcie dzięki współpracy z Zielonymi. NVIDIA, której karty graficzne GeForce RTX obsługują śledzenie promieni i tworzenie w ten sposób fotorealistycznych obrazów scen 3D, podkreśla nową jakość, wprowadzaną do gry. Sax Persson, czyli dyrektor kreatywny franczyzy, wyjaśnił, że zespół Zielonych skupił się na RT, natomiast ekipa Minecrafta zajęła się samą grą. Wspólna praca umożliwiła zaimplementowanie od podstaw tego, co główny inżynier rozwoju technologii z NVIDIA Alex Dunn nazwał supernowoczesnym path tracerem.

By pokazać pełen potencjał, dodaliśmy do Minecrafta bazujący na fizyce materialny potok – wytłumaczył, opowiadając także, w jaki sposób path tracing (czyli odmiana ray tracingu) umożliwia symulowanie światła, które możemy oglądać w świecie rzeczywistym. Ray tracing pozwala nam symulować złożone interakcje świetlne z transparentnymi obiektami, jak refrakcje czy odbicia – mówił Dunn, podkreślający również, jak bardzo czeka, by zobaczyć, co społeczność twórców Minecrafta zrobi z nową zabawką. Nawiasem mówiąc zastąpiła ona zapowiedzianą przez Mojang aktualizację grafiki (oficjalnie nazwaną Super Duper Graphics Pack), która jednak okazała się za trudna od strony technologicznej do wprowadzenia.

Świeci się jak złoto w Minecrafcie

Chcieliśmy utrzymać autentyczny wygląd Minecrafta i ciągle przesuwać granice z ray tracingiem – wyjaśniał Michael Weilbacher, dyrektor ds. technicznych po stronie gry. Z kolei Sax Persson zwrócił uwagę, że RTX nadaje światu Minecrafta całkiem nowego uczucia. W normalnym Minecrafcie złoty blok pokaże się jako po prostu żółty. Jednak z włączonym ray tracingiem, możesz naprawdę zobaczyć wycieniowanie, odblask czy nawet odbicie moba – tłumaczył.

Kiedy możemy modelować każdy pojedynczy promień świetlny, mamy możliwość symulowania skomplikowanych materiałów, takich jak lód – opisywał dalej Persson, wyjaśniając, że emisyjne bloki, jak lawa, świecą z większą intensywnością, dając światło, które padając na sąsiednie bloki odsłania refleksy aury. Innym przykładem jest woda, gdzie widać odbicia, załamanie fal czy przekaz barw na powierzchni.

minecraft rtx
Źródło: NVIDIA

Aktualizacja ma pojawić się w tym roku, jednak nie ma konkretnej daty. Będą z niej mogli korzystać graczy posiadający Windows 10, odpowiednią kartę graficzną oraz sterownik Minecraft Ray Tracing Game Ready. Ray tracing dostępny będzie tylko w systemie Bedrock.

O RTX w Minecrafcie przeczytasz też na stronie x-kom.

Źródła: NVIDIA, The Verge