Xiaomi sprzedało więcej smartfonów od Apple w trzecim kwartale 2020 roku. Raport z rynku smartfonów

Rynek smartfonów w 2020 roku zauważalnie odczuwa skutki pandemii, choć według firmy badawczej Gartner trzeci kwartał należał do nieco lepszych dla producentów smartfonów. Szczególne powody do zadowolenia może mieć Xiaomi, które wyprzedziło Apple pod względem sprzedaży smartfonów i udziału w rynku.

Rynek smartfonów w trzecim kwartale 2020

Światowa sprzedaż smartfonów dla użytkowników końcowych (czyli w teorii realna sprzedaż, a nie liczba zamówionych przez sklepy smartfonów) w trzecim kwartale 2020 roku wyniosła 366 milionów sztuk. Jest to spadek o 5,7% w porównaniu z trzecim kwartałem 2019 roku.

Mimo spadku względem 2019 roku, to trzeci kwartał przejawia oznaki ożywienia. Pierwszy i drugi kwartał 2020 roku wskazywały bowiem 20% mniejszą sprzedaż smartfonów względem poprzedniego roku. W takim kontekście spadek 5,7% w trzecim kwartale nie wydaje się aż tak zły.

Konsumenci wciąż ograniczają swoje wydatki, nawet jeśli sytuacja w niektórych miejscach na świecie zaczęła się poprawiać. Od drugiego do trzeciego kwartału 2020 roku globalna sprzedaż smartfonów odnotowała umiarkowany wzrost, co wynika z nienaturalnie stłumionego popytu z poprzednich kwartałów. Również wracające do normalności warunki produkcji smartfonów w Chinach wypełniają lukę podażową.
Anshul Gupta
Starszy dyrektor ds. badań w Gartner

Top 5 producentów smartfonów w trzecim kwartale 2020

Niezmiennie to smartfony Samsunga były najchętniej kupowane w ostatnich miesiącach. Południowokoreański gigant zgarnął 22% udziałów rynkowych i sprzedał ponad 80 milionów urządzeń. Samsung jako 1 z 2 producentów odnotował wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, który wyniósł 2,2%.

Oto szczegółowe dane sprzedażowe 5 najpopularniejszych producentów smartfonów za trzeci kwartał tego roku:

Sprzedaż smartfonów raport q3
Źródło: Gartner

Xiaomi wyprzedziło Apple

Najciekawsza sytuacja ma miejsce w połowie stawki, gdzie Apple zamieniło się miejscem z Xiaomi. Chiński producent sprzedał 44,4 milionów smartfonów i cieszy się udziałami na rynku na poziomie 12,1%. Oznacza to gigantyczny wzrost sprzedaży w stosunku do trzeciego kwartału 2019, bo na poziomie aż 34,9%. 

Apple natomiast sprzedało „tylko” 40,5 milionów smartfonów, zgarniając 11,1% udziałów na rynku i notując spadek sprzedaży o 0,6% w stosunku do tego okresu z poprzedniego roku. 

Skąd takie przetasowanie? To chyba jasne – produkcja bardzo dużej liczby modeli smartfonów przez Xiaomi w praktycznie każdej półce cenowej musiała w końcu zacząć się opłacać. Smartfony Xiaomi można kupić już od kilkuset złotych, więc mają szansę dotrzeć do większego grona odbiorców.

Apple za to wciąż ma potężnego asa w rękawie. Premiera iPhone’a 12 odbyła się bowiem w tym roku o jakieś 4 tygodnie później niż zwykle, bo w październiku, a dostawy były nieco opóźnione. Na pewno miało to duży wpływ na wyniki firmy w trzecim kwartale 2020 roku, który obejmuje okres od lipca do września. Czwarty kwartał 2020 roku dla Apple powinien być – nomen omen – jeszcze bardziej owocny.

Sprzedaż Huawei wciąż mocna, ale osłabiona

Największym przegranym trzeciego kwartału jest zdecydowanie Huawei, którego sprzedaż spadła aż o 21,3%. To widoczny wpływ embarga handlowego nałożonego przez Donalda Trumpa i brak usług Google na smartfonach Huawei. Jasne, Huawei wciąż zajmuje drugie miejsce z bardzo dobrym wynikiem ponad 51 milionów sprzedanych urządzeń i 14,1% udziału w rynku. Jednak producent z siedzibą w Shenzhen może czuć na plecach ciepły oddech zbliżających się rywali.

Źródło: Gartner